نیمی از جمعیت چهارمحال‌وبختیاری مشکل تأمین آب آشامیدنی دارد

نماینده بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه است.

نیمی از جمعیت چهارمحال‌وبختیاری مشکل تأمین آب آشامیدنی داردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، خدیجه ربیعی نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی، در نشست شورای اداری چهارمحال و بختیاری با حضور عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد جمعیت این استان با مشکل تأمین آب آشامیدنی روبرو است.

وی افزود: فعالیت‌های اقتصادی این استان هم تحت تأثیر معضل کم آبی قرار دارد.

ربیعی اضافه کرد: در همین راستا ضمن اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای متناسب با شرایط و منابع موجود آب، باید توجه و اعتبارات بیشتری برای طرح‌های آبرسانی این استان مانند طرح بن به بروجن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: محیط زیست و توسعه از ضروریات هر کشوری به شمار می‌رود که باید رابطه دوسویه بین آن‌ها ایجاد شود.

ربیعی با اشاره به وجود بیشترین تعداد تالاب‌های استان در شهرستان بروجن، گفت: در حوزه محیط زیست با چالش‌هایی در این شهرستان و همچنین دیگر نقاط استان مواجه هستیم که با نگاه کارشناسی و علمی می‌توان این مشکلات و جالش‌ها را از میان برداشت.

وی، بی توجهی به مباحث علمی در حوزه آب را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه بیان کرد و افزود: با تقویت دانش و آگاهی می‌توان در حراست بیش از پیش از محیط زیست و انتقال آن به نسل‌های آینده کوشید.

ربیعی با تأکید بر اتحاد و همدلی برای رفع مسأله آب، خاطرنشان کرد: باید مانع زیاده خواهی‌ها و روش‌های غیراصولی انتقال آب شد.

ذبیح الله غریب مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در این نشست، با اشاره به تجهیز ۵۳ درصد از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری نوین گفت: میانگین بهره وری آب در بخش کشاورزی استان، یک و ۱۴ صدم درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: مصرف کود شیمیایی در استان هم کمتر از میانگین کشوری است که سبب تولید محصولات کشاورزی سالم می‌شود و آثار مخرب کمتری بر محیط زیست دارد.

غریب، گذر از کشاورزی سنتی و اقتصادی کردن کشاورزی را از مهمترین راهکار‌های تحول این حوزه بیان کرد و گفت: اگر فعالیت‌ها بر مبنای علمی باشد، سازگاری با محیط زیست نیز فراهم می‌شود.

شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز با تشریح وضعیت خشکسالی‌های دهه اخیر در استان، گفت: سال گذشته این استان به عنوان هفتمین استان خشک کشور شناخته شد و هم اکنون ۹۲ درصد جمعیت استان با مشکل خشکسالی درگیر هستند.

وی، تجمیع کاهش بارش در استان طی یک دهه اخیر را یک هزار و ۳۰۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان کسری به اندازه بارش دو سال استان است.

پارسا همچنین به افزایش دما در استان اشاره کرد و گفت: این شرایط دمایی سبب شده تا پوشش و ماندگاری برف در استان، از شش ماه به سه ماه کاهش یابد.

وی با بیان وجود یک هزار و ۹۲۳ کیلومتر از مساحت زیر حوضه آبریز تالاب گاوخونی در چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: طی سال‌های ۸۶ تا ۹۶، بارش‌ها در این حوضه یک هزار و ۳۴۷ میلیمتر کاهش داشت و از همین رو، با دو میلیارد و ۵۹۰ میلیون مترمکعب کسری حجم آب مواجه است.

پارسا همچنین به کاهش بارش‌ها در حوضه آبریز کارون بزرگ اشاره کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۶۴۲ کیلومتر از مساحت این حوضه در چهارمحال و بختیاری قرار دارد که در ۱۰ سال گذشته با کاهش ۹۳۵ میلیمتری بارش‌ها روبرو گردید.

یادآور می‌شود: چهارمحال و بختیاری که زمانی تأمین کننده ۱۰ درصد از آب کشور بود، هم اکنون و به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و تغییر اقلیم، با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است.

این استان، سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز می‎باشد.

انتهای پیام/ش

درگیری ۹۲ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری با مشکل خشکسالی

برچسب ها: بحران آب ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار