سبحانی گفت: بسیاری بر این باورند که هوگو چاوز ترور بیولوژیک شد و طبیعی است که مادورو هم از ترور احتمالی خود احساس خطر کند.

ترور تنها یکی از ابزارهای آمریکا بر ضد مخالفانش استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،چند روز از شبه کودتای آمریکایی در جمهوری بولیواری گذشته و هر روز بیش از پیش شاهد توطئه‌های شوم آمریکا در این منطقه هستیم.

احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا و مکزیک و مدیر کل اسبق آمریکای لاتین و غرب آسیای وزارت امور خارجه  در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادعای مادورو مبنی بر احتمال ترورش توسط آمریکا اظهار کرد: به طور قطع آمریکا از هر روشی استفاده می کند تا این حرکت انقلابی را در ونزوئلا متوقف کرده و دست نشانده های خود رابر سر کار بیاورد. ناگفته نماند که بسیاری بر این باورند که هوگو چاوز هم مورد ترور بیولوژیک قرار گرفته است همچنین خود چاوز هم در آخرین صحبت های پیش از فوتشان بر این باور بودند. این طبیعی است که مادورو هم از ترور احتمالی خود احساس خطر کند؛ حال اینکه توسط چه کسی و به چه وسیله‌ای و چگونه، آن را نمی‌توان اظهارنظر کرد. یکی از راه‌های از بین بردن و تضعیف حرکت دولت قانونی ونزوئلا، ترور است که آمریکا هم از هیچ کاری برای ضربه زدن به اینها کوتاهی نخواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به صحبت های جان بولتون مبنی بر اینکه «هرگونه تهدید گوایدو تبعات جدی برای ونزوئلا به همراه خواهد داشت» گفت: به طور واضح این بیانات نوعی دخالت آشکار بوده و باید گفت که اگر در گذشته آمریکا پشت پرده کودتاها قرار داشته، حال واشنگتن پیشرو در کودتاها است. این دخالت بی جا و حمایت از یک رئیس جمهور خود خوانده نیز مصداق بارزی بر این امر است که دور تازه ای از دخالت های واشنگتن در منطقه شکل گرفته است.  اگر این دخالت ها ادامه دار شود، برای دیگر کشورهای منطقه هم خطرناک خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین  با اشاره به اینکه روس‌ها موضعی محکم در قابل این مسئله اتخاذ کرده‌ و حتی یک ماه پیش بمب افکن‌های اتمی «توپولف ۱۶۰ بلک جک» را عازم ونزوئلا کرده، تاکید کرد: قبل از اینکه درباره روس ها صحبت کنیم، باید گفت که بیش از ۲۰ درصد از منابع نفتی دنیا در ونزوئلا قرار دارد و آمریکا احساس می‌کند حال که نفت شیلی را دارد، باید نفت ونزوئلا را هم در دست بگیرد و همینطور که برخی از کشورهای حوزه عرب خلیج فارس را تحت نفوذ قرار داده، می‌تواند بر انرژی حاکمیت کند. این در اصل یک جنگ اقتصادی و جنگی بر اساس منافع شرکت‌های چند ملیتی است.

سبحانی در ادامه تاکید کرد: آمریکا سعی می‌کند با هر وسیله‌ای مطامع خودش را به نتیجه برساند. از طرفی دیگر می‌بینیم که روس‌ها و چینی‌ها که قبلا در ونزوئلا حضوری نداشتند، در دولت مادورو جایی برای خودشان پیدا کرده اند و آنها هم به راحتی حاضر نیستند جای پای خود را در این منطقه از دست بدهند و از منافع اقتصادی‌شان چشم‌پوشی کنند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین در پایان گفت: اگر ونزوئلائی ها نتوانند با هم به تفاهم برسند، متاسفانه بازیگران خارجی فعال شده و نهایتا این مردم ونزوئلا هستند که متضرر می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۹:۵۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
زنده باد ونزوئلا... زنده باد مادورو....
آخرین اخبار