رویترز: امارات از طریق عوامل آمریکایی به دنبال جاسوسی از ایران و قطر بوده است

رویترز در گزارش‌هایی مفصل از یک پروژه جاسوسی امارات پرده برداشت که این کشور در قالب آن با به کارگیری عوامل آمریکایی به دنبال جاسوسی از ایران، قطر، ترکیه و مخالفان داخلی بوده است.

رویترز: امارات از طریق عوامل آمریکایی به دنبال جاسوسی از ایران و قطر بوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در دو گزارش جداگانه از یک پروژه اطلاعاتی امارات پرده برداشته که در قالب آن افسران اطلاعاتی بازنشسته آمریکایی برای جاسوسی از کشور‌های دیگر از جمله ایران و قطر، به کار گرفته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در این پروژه که «کلاغ سیاه» (Raven) نام دارد، تیمی متشکل از بیش از ۱۰ نفر از عوامل سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به امارات در جاسوسی از دولت‌های رقیب، گروه‌های شبه نظامی و فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران منتقد کمک می‌کنند.

«لوری استرود» از افسران سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که در این پروژه جاسوسی حضور داشته به رویترز گفت اعضای این پروژه در محلی به نام «ویلا» در ابوظبی مستقر هستند و با استفاده از شیوه‌های به کار رفته در سازمانهای اطلاعاتی آمریکا به امارات در نحوه نفوذ به گوشی‌های آیفون و رایانه‌های اهداف مورد نظر و جاسوسی از آنها کمک می‌کنند.

به گفته استرود این پروژه را ابتدا یک شرکت امنیت سایبری در ایالت مریلند به عهده داشت، اما در سال ۲۰۱۶ امارات پروژه کلاغ سیاه را به یک شرکت اماراتی به نام «دارک مَتر DarkMatter» منتقل کرد. در این پروژه حتی از شهروندان آمریکایی نیز جاسوسی شده است.

به نوشته رویترز، داستان پروژه جاسوسی کلاغ سیاه فاش می‌کند که چگونه عوامل اطلاعاتی بازنشسته آمریکا با استفاده از شیوه‌های پیشرفته جاسوسی به سرویسهای اطلاعاتی کشورهای دیگر کمک کردند تا از فعالان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و رقبای سیاسی جاسوسی کنند.

رویترز در ادامه می‌افزاید: «گفتگو با ۹ نفر از عوامل پروژه کلاغ سیاه و همچنین بررسی هزاران صفحه از اسناد و ایمیل‌های این پروژه نشان می‌دهد شیوه‌های نظارتی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا مهمترین ابزار امارات برای نظارت بر مخالفان خود است». عوامل این پروژه از ابزارهای سایبری وسیعی از جمله ابزار فوق‌پیشرفته‌ای به نام «کارما» استفاده می‌کنند. اعضای تیم کلاغ سیاه با استفاده از ابزار کارما به گوشی‌های آیفون صدها فعالان حقوق‌ بشری و رهبران سیاسی نفوذ می‌کنند.

استرود و ۸ عضو دیگر پروژه کلاغ سیاه به رویترز گفته‌اند که مهمترین اهداف این پروژه اهدافی در یمن، قطر، ایران، و ترکیه و همچنین مخالفان پادشاهی امارات است. به نوشته رویترز، امارات در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با استفاده از ابزار‌های جاسوسی پیشرفته صد‌ها هدف در خاورمیانه و اروپا از جمله دولت‌های قطر، یمن، ایران، و ترکیه را هدف جاسوسی قرار داد. عوامل پروژه کلاغ سیاه حتی توانسته‌اند به گوشی آیفون «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و همچنین گوشی‌های همراه برادر و نزدیکان او نفوذ کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، امارات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار