چهل چراغ روشن؛

قطار سریع السیر ورزش کرمان روی ریل انقلاب

روز‌های غرورآفرین دهه فجر در حالی یادآور پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کشورمان است که طی چهل سال گذشته، می‌توان برکاتش را به وضوح در ورزش استان کرمان مانند سایر بخش‌ها دید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ورزش ایران در چهل سال گذشته با دستاورد‌ها و چالش‌های بسیاری در دو بخش همگانی و قهرمانی روبرو بوده است، این در حالیست که در سایه مشکلاتی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم‌های غیر منطقی بین‌المللی، امروز ایران در برخی از رشته‌ها حرف اول را در دنیا می‌زند و در برخی از رشته‌ها نیز در حال پیشرفت‌های چشمگیر است.

حرکت تند قطار ورزش کرمان روی ریل انقلاب

قبل از انقلاب هیچ نامی از ورزش استان کرمان نبود

وحید کریم زاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه با وقوع انقلاب اسلامی شکوفایی در تمام حوزه‌ها رخ داد، گفت: خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان با قبل از پیروزی انقلاب مقایسه کرد چرا که قبل از انقلاب هیچ نامی از ورزش استان کرمان نبود، اما اکنون شاهد پیشرفت ورزشکاران و توسعه‌ی زیرساخت‌های ورزشی در این استان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب در برخی از شاخص ها، حتی حداقل امکانات نیز وجود نداشت، افزود: توسعه ورزش و توجه به جوانان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از مهمترین دستاورد‌های انقلاب است.

کریم زاده تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان در ورزش چه در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری و مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی که قرار بود مانع شکل گیری جمهوری اسلامی شود و چه سایه تحریم‌های غیرمنصفانه بین‌المللی، ورزش ایران نتوانست سیل خروشان موفقیت در ورزش را متوقف کند.

پیروزی انقلاب سرآغازی برای تحول در ورزش

وی یادآور شد: ورزش در زمان حکومت ستمشاهی پهلوی هرگز گستردگی امروز را نداشت، مردم در آن زمان حتی از امکانات اولیه بی بهره بودند، با این وجود جایگاهی برای ورزش باقی نمی‌ماند.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط حکومت دیکتاتوری پهلوی، ورزش نیز مانند دیگر بخش‌های کشور دچار تحول شد.

کریم زاده افزود: افزایش زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی حتی در دورترین مناطق کشور، شرایطی را برای مشارکت در ورزش به صورت عمومی پدید آورد. ضمن آن که روند اجرایی پروژه‌های عمرانی نیز رشد چشمگیری پیدا کرد.

وی تصریح کرد: به دنبال توسعه کشور بعد از انقلاب و افزایش جمعیت، افزایش مطالبات مردم، بالا رفتن سواد و افزایش اقبال عمومی به ورزش، لیگ‌های استانی به لیگ‌های سراسری تبدیل شد و در بسیای از رشته‌ها لیگ راه اندازی شد، این در حالیست که در گذشته تنها در کشتی و فوتبال لیگ‌های مشهوری داشتیم، اما امروز بیشتر رشته‌ها دارای لیگ هستند.

کریم زاده یادآور شد: هرچند در این سال ها، کمبود بودجه ورزش ایران را تهدید کرده است، اما با اراده ملی و بهره گیری از اقتصاد مقاومتی، می‌توان ترمز گیر‌های ورزش را از بین برد.

وی با اعلام اینکه پیشرفت‌های ورزش کشور در ابعاد مختلفی از جمله ورزش بانوان، حضور درالمپیک ها، بازی‌های آسیایی و جام‌های جهانی فوتبال انجام گرفت، ابراز امیدواری کرد: روز به روز شاهد موفقیت و پیشرفت روز افزون ورزش ایران اسلامی باشیم.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

انقلاب و شکوفایی ورزش بانوان

 ورزش بانوان یکی از ابعاد ورزش است که در سال‌های پیروزی بعد از انقلاب تحولات بزرگی را به خودش دیده است و بانوان کشورمان با حجاب اسلامی در بسیاری از رشته‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند.

عشرت کردستانی، پرچمدار رقابت‌های پارااُلمپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان مسابقات پاراآسیایی  ۲۰۱۸ جاکارتا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اعلام اینکه رشد فعالیت‌های اسلامی بانوان و موفقیت‌های چشمگیر آن‌ها در عرصه بین‌المللی، بعد از پیروزی انقلاب به دست آمده و قبل از انقلاب بانوان تنها در رشته‌های معدودی، آن هم در بُعد تفریحی و همگانی فعالیت داشته اند، گفت: بعد از انقلاب در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان، پروانه محمدتقی‌پور تهرانی در رشته تکواندو خوش درخشید و مدال برنز را برای ورزش بانوان به ارمغان آورد که این مقدمه افتخار آفرینی بانوان محجبه ایرانی در عرصه بین‌المللی بود.

وی افزود: این اتفاق آغاز یک راه پرفراز و نشیب در عرصه ورزش قهرمانی بانوان کشورمان بود، آن هم دورانی که ورزشکاران قهرمان ایران در رشته‌های مختلف از سد محدودیت‌ها و محرومیت‌ها بین‌المللی عبور کرده و بر سکوی افتخار ایستادند تا امروز حتی بتوانند به موفقیت در اُلمپیک وپارااُلمپیک فکر کرده و امیدوار به کسب چنین افتخار بزرگی باشند.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

کردستانی تصریح کرد: موفقیت‌های بزرگی که بانوان ایران در عرصه بین‌المللی بدست آوردند، بسیار ارزشمندتر از موفقیت‌های آن‌ها در پیش از انقلاب بود، به طوری که، پس از انقلاب، در رشته‌هایی مانند: تکواندو، تیراندازی، تیروکمان و فوتسال، موفقیت‌های بزرگی را در رقابت‌های آسیایی و جهانی کسب کردند.

این ورزشکار کرمانی که در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ طی بازدید دانشجویی از مناطق عملیاتی جنوب از ناحیه پا به درجه‌ی رفیع جانبازی نائل شده است، در بخش دیگری از سخنانش به ورزش معلولین و جانبازان اشاره کرد و یادآور شد: قبل از انقلاب ما اصلاً چیزی به اسم ورزش جانبازان و معلولین نداشتیم، بلکه این بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که ورزشکاران جانباز ومعلول، به ویژه، جانبازان عزیز با آن ایمان و روحیه‌ی بالا و عزم راسخی که داشتند و با تلاش بی وقفه، سنگ ورزش جانبازان و معلولین را، در خیلی از رشته‌ها مانند: والیبال نشسته، تیراندازی، دو و میدانی، وزنه برداری و... بنا نهادند.

کردستانی افزود: بدین ترتیب، استارت تشکیل خیلی از رشته‌های ورزشی بانوان جانباز و معلول زده شد و زمینه حضور این عزیزان با حفظ حجاب و ارزش هایشان در میادین جهانی فراهم شد و مسلماً این روند رو به پیشرفت تنها به برکت دستاورد‌های انقلاب است که برای این گروه فراهم شده و افتخاراتی مانند کسب مدال‌های بسیار در عرصه‌های بین المللی، آسیایی و جهانی که بانوان جانباز و معلول به عشق انقلاب، ایران و پرچم مقدس جمهوری اسلامی به دست آورند از شمارش خارج است.

حرکت تند قطار ورزش کرمان روی ریل انقلاب

پیشرفت ورزش معلولین با درخشش خیره کننده‌ی ورزشکار کرمانی

در ورزش جانبازان و معلولین، قهرمانان کشورمان بار‌ها در مسابقات جهانی و پارااُلمپیک افتخارات زیادی را به دست آورده‌اند که در این بین زهرا نعمتی، ورزشکار کرمانی به عنوان شاخص این بخش از جامعه، توانست برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور، علاوه بر حضور در پارااُلمپیک، مجوز اُلمپیک را هم کسب کند تا نشان دهد که معلولیت محدودیت نیست. حضور زنان در بازی‌های پارااُلمپیک و پاراآسیایی، کسب نخستین مدال طلای بانوان کشورمان در تاریخ پارااُلمپیک توسط زهرا نعمتی همه این‌ها در کنار هم از برکات انقلاب اسلامی است که روح تازه‌ای در کالبد ورزش ایران دمید و سبب شد تا جوانان ایرانی، توانایی‌هایشان را به رخ جهانیان بکشند.

حضور ۲۳ نماینده کرمانی در رقابت‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا

علی مرادی، معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، توسعه و پیشرفت‌های همه جانبه ورزش بعد از انقلاب و به دنبال آن مدال آوری ورزشکاران از جمله بانوان، معلولان و کشتی گیران را در میادین مختلف ورزشی از جمله اُلمپیک، پارااُلمپیک، آسیایی و پاراآسیایی، مایه سربلندی و عزت همه ایرانیان و کشور‌های اسلامی دانست.

قطار سریع السیر ورزش کرمان روی ریل انقلاب

وی با اعلام اینکه ۲۳ نماینده از استان کرمان در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا حضور داشته اند، گفت: تاکنون استان کرمان هرگز در ادوار تاریخ چنین کاروانی چه از نظر کمیت و چه کیفیت به خود ندیده و این بعد از انقلاب رخ داده است.

مرادی به درخشش کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، اشاره کرد و گفت: ورزش جانبازان و معلولین روند روبه رشد و پیشرفتی را طی کرده است، بطوریکه در نخستین دوره این بازی‌ها کاروان ورزشی ایران با ۲۷ طلا و مجموع ۸۰ مدال چهارم شد و در دوره دوم با ۳۷ طلا و مجموع ۱۲۰ مدال در جایگاه چهارم مدال‌ها قرار گرفت و در این دوره ( ۲۰۱۸ جاکارتا) کاروان ورزشی ایران با ۵۱ مدال طلا و مجموع ۱۳۶ مدال برای نخستین بار در جایگاه سوم آسیا ایستاد که افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: سهم استان کرمان از این مدال آوری ها، ۹ مدال طلا و نقره (۳ طلا و ۶ نقره) بودکه توسط کاروان ورزشی این استان حاصل شد.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

 افزایش سرانه ورزشی کرمان از ۰/۱۵ به ۰/۷۳ متر مربع

افزایش سرانه ورزشی در استان کرمان از ۰/۱۵ به ۰/۷۳ متر مربع، یکی از دستاورد‌های انقلاب در طول چهل سال گذشته است.

محمدتقی امیری خراسانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در بُعد ورزش اشاره کرد و گفت: در بخش ورزش، اگر از منظر شاخص‌های مختلف صحبت کنیم، می‌بینیم که رشد بسیار خوب و مطلوبی را در بخش‌های مختلف شاهد بوده ایم.

 وی به شاخص‌های عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان از قبل از انقلاب تاکنون اشاره کرد و بیان داشت: تعداد ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های این استان، قبل از انقلاب ۸ تا بوده که هم اکنون به ۷۳ عدد رسیده است.

دکتر امیری خراسانی تعداد سالن‌های ورزشی قبل از انقلاب را ۱۶ سالن دانست و افزود: این رقم در حال حاضر ۲۵۴ سالن است.

وی تصریح کرد: تعداد زمین‌های چمن از ۸ تا به ۱۳۰ و تعداد استخر‌ها از ۷ تا به ۲۶ عدد افزایش یافته است.

دکتر امیری خراسانی یادآور شد: تعداد زمین‌های رو باز از ۱۹۲ تا به ۳۷۱ و تعداد زورخانه‌ها از ۱۵ تا به ۲۸ عدد رسیده است.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، کل فضا‌های رو باز قبل از انقلاب را ۱۳۴ هزار و ۳۰۰ متر مربع اعلام کرد و گفت: هم اکنون این میزان به یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۱۱ متر مربع رسیده است.

دکتر امیری خراسانی افزود: در همه‌ی این موارد از ۱۸۰ هزار متر مربع به ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۶۶۱ متر مربع رسیده ایم.

وی به افزایش سرانه‌ی فضای ورزشی از پانزده صدم به هفتاد و سه صدم متر مربع اشاره و تصریح کرد: رشد سرانه ورزشی استان از ۰/۱۵ به ۰/۷۳ متر مربع از افتخارات اداره کل ورزش و جوانان و دستاوردی ارزنده در این راستا است.

مهمترین طرح‌های ورزشی استان کرمان در فجر چهلم انقلاب

دکتر امیری خراسانی به پروژه‌های قابل افتتاح در دهه‌ی فجر ۹۷ نیز اشاره کرد و یادآور شد: چمن مصنوعی ارزوییه، سالن محمدآباد ساقی، سالن محمدآباد ریگان، چمن مصنوعی روستای زه کهنوج، سالن اسماعیل آباد فهرج، چمن مصنوعی منوجان، چمن مصنوعی بجگان، چمن مصنوعی نرماشیر، سالن محمودآباد سیرجان، سالن ورزشی هوتک، بازسازی استخر بشری کرمان، سالن فرح آباد، چمن مصنوعی عنبرآباد، بازسازی چمن طبیعی و برج نور شهید شهابی بافت برخی از پروژه‌هایی هستند که از محل اعتبارات استانی، احداث، تکمیل یا تعمیر شده اند و در دهه‌ی فجر جاری به بهره برداری می‌رسند.

جوانان و  ۴ دهه از عمر انقلاب

توجه به جوانان، تشکل‌های مردم نهاد جوانان، ایجاد خانه‌های جوان و تشکیل مجمع ملی جوانان نیز از مهم‌ترین اقدامات در حوزه جوانان است که می‌توان به آن اشاره کرد.

حرکت تند قطار ورزش کرمان روی ریل انقلاب

روح اله اسدی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با تأکید بر اینکه جوانان تداوم دهنده آرمان‌های انقلابند، گفت: در این ۴ دهه از عمر انقلاب، جوانان حضور موفقی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی و.. داشته اند.

وی یکی از وظایف عمده مسئولان را تشریح دستاورد‌های انقلاب برای نسل جدید عنوان کرد و افزود: در این زمینه لازم است ابتدا آرمان‌ها و اهداف انقلاب را از منویات امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) واکاوی کنیم که می‌توان به سه دسته آرمان‌های فرهنگی و اجتماعی،  سیاسی و اقتصادی اشاره کرد.

اسدی آرمان‌های فرهنگی و اجتماعی را شامل ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی، آرمان‌های سیاسی از جمله سرنگونی نظام استبدادی و آرمان‌های اقتصادی مانند پایان بخشیدن به غارت بیت المال توسط خاندان پهلوی، صیانت از ذخایر و معادن ایران، استقلال و خودکفایی، تامین نیاز‌های اساسی، تامین شرایط برای اشتغال همگانی و حرکت در مسیر عدالت اجتماعی را از جمله ی این موارد عنوان و تأکید کرد: لازم است که اگر مسولان قصد ارائه آماری دارند، صرفاً به ارزیابی عملکرد خود تکیه نکنند و بر مبنای آرمان‌های انقلاب دستاورد‌های خود را توضیح دهند.

حرکت تند قطار ورزش کرمان روی ریل انقلاب

وی با اعلام اینکه تمرکز ما باید روی مسائلی باشد که منجر به انقلاب اسلامی شد، یادآور شد: یکی از محور‌های عملکرد انقلاب در حوزه مشارکت‌های عمومی است که آن را در انتخابات و راهپیمایی‌ها می بینیم و رویکردی هم وجود دارد این مشارکت را نهادمند کنیم، یعنی مستمر و دارای ساختار باشد که نمود آن سازمان‌های مردم نهاد است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با بیان اینکه رشد کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد را در دست اقدام داریم، گفت: از راه‌های افزایش کیفیت سمن‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حمایت از طرح‌ها و شبکه سازی است که مهمترین شبکه آن مجمع ملی جوانان می‌باشد.

اسدی افزود: مصوبه ی این مجمع از سال ۷۶ مطرح شد و پس از ۲۱ سال انتخابات آن در کرمان برگزار شد، بدین ترتیب هیئت رییسه مجمع ملی شکل گرفت و نهادی کارا در امور جوانان اضافه شد.

قطار پیشرفت ورزش کرمان روی ریل انقلاب

حرف آخر...

پس از انقلاب با رویکرد عدالت محورانه‌ای که وجود داشت اماکن ورزشی به تمامی نقاط کشور توسعه داده شد و در کنار پروژه‌های فاخر ورزشی در مراکز استان‌ها و شهر‌های بزرگ، امروزه شاهد آن هستیم که سالن‌های ورزشی، استخر‌ها و امکانات ورزشی حتی به روستا‌ها هم رسیده است و این‌ها همه نشان از عمل کردن نظام به وعده‌های عدالت محور در ورزش بوده است، از این پس نیز هر دو بال ورزش همگانی و ورزش قهرمانی به منظور اعتلای ورزش کشور بایستی متوازن حرکت کنند.

انتهای پیام/ب

گزارش از مریم سادات بهادر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار