نماینده روسیه: نمی‌توان ادلب را در دست تروریست‌ها رها کرد

واسیلی نبنزیا در نشست شورای امنیت درباره سوریه گفت کنترل ادلب به دست گروه‌های تروریستی مانع حمایت لازم از غیرنظامیان می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست این شورا که برای بررسی اوضاع سوریه تشکیل شده بود، گفت: ما از اوضاعی که در منطقه کاهش تنش در ادلب وجود دارد، نگران هستیم. کنترل ادلب به دست هیئت تحریر الشام (گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره) است و ما شاهد آن بودیم که بار‌ها و بار‌ها توافق آتش بس در این منطقه نقض شده است و این امر منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی شده است. هر جا که تروریسم وجود داشته باشد مدیریت اوضاع در طولانی مدت ناممکن است. ادامه یافتن این وضعیت در ادلب مانع از دستیابی به راه حلی دائمی می‌شود و نمی‌توان حمایت لازم را از غیرنظامیان به عمل آورد. بدتر شدن اوضاع در این منطقه موید این سخنان است.

او افزود موضع ما ثابت است، ما به دنبال تحقق ثبات در شمال غرب سوریه هستیم و این منطقه باید تحت کنترل دولت سوریه بازگردد. این امر ثبات را نه تنها برای سوریه محقق می‌کند بلکه به همسایگان سوریه نیز در خصوص امنیت ملی‌شان اطمینان خاطر می‌بخشد. تحقق ثبات شرطی ضروری برای پیشرفت در زمینه امور انسانی است.

نبنزیا ادامه داد به نظر ما قابل قبول نیست که کمک‌های بشردوستانه به صورت گزینشی میان غیرنظامیان توزیع شود. سیاسی کردن امور بشردوستانه امری غیرقابل قبول است. نمی‌توان با موذی‌گری با دولت سوریه رفتار کرد و آنچه را در شهر الرقه رخ داد یا هم اکنون در اردوگاه الرکبان رخ می‌دهد نادیده انگاشت.

نماینده روسیه گفت: در مناطقی که از دست تروریست‌ها آزاد شده و در آن‌ها ثبات تحقق یافته است آوارگان به صورت تدریجی به این مناطق باز می‌گردند. به لطف کمک‌های مرکز روسیه برای آشتی، تعدادی از گذرگاه‌ها باز شده است، از جمله گذرگاه‌های هوایی و دریایی گشوده شده است و ده‌ها هزار تن توانسته اند از طریق این گذرگاه‌ها به سوریه بازگردند و ما به فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهیم.

او خاطرنشان کرد ما باید از ایرانی‌ها و شریکان ترکیه‌ای مان سخن بگوییم و به تقویت فرایند سیاسی و پیشرفت ادامه دهیم. علاوه بر این، مسئله ایجاد کمیته قانون اساسی در ژنو نیز مطرح است. ما مطمئنیم که اجلاس کشور‌های تضمین کننده فرایند مذاکرات آستانه در اواسط ماه فوریه دستیابی به راه حل برای بحران سوریه را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار