عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بروز کم‌خونی در شیرخواران شایع است و بیش از ۴۰ درصد کودکان ممکن است کم‌خون هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،احمد شاه فرهت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تغذیه نامناسب کودک و یا کم خونی مادر را از جمله عوامل اثر گذار در کم خونی کودکان عنوان کرد و گفت: در برخی موارد نیز در بدو تولد به دلیل آنکه جنین بالا‌تر از شکم مادر قرار می‌گیرد، ممکن است مقداری خون از طریق بندناف به جفت منتقل شود که این خود احتمال کم‌خونی در کودک را بالا می‌برد کم‌خونی در نوزادان کم وزن و نارس هم بسیار شایع است.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام شیرخواران ۶ تا۲۴ماهگی از نظر کم‌خونی به‌وسیله پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند تصریح کرد: بروز اختلال در وزن‌گیری، عدم تحمل خوراکی‌ها، کم شیرخوردن، اختلال در خواب، بی‌قراری مداوم، بدخلقی و... از علائم کم خونی به شمار می‌رود.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آهن برای بسیاری از فعالیت‌های حیاتی سلول ضروری است اگر آهن بدن کم باشد تمام مسائل مربوط به بالا رفتن هوش و بهتر شدن خواب، اشتها و رفتار کودک اختلال پیدا می‌کند.

شاه فرهت با بیان اینکه شیرمادر اگر چه آهن کمتری در مقایسه با شیرخشک‌های غنی شده با آهن وجود دارد، اما میزان جذب آهن آن بهتر است افزود: با وجود این نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند باید حتما قطره آهن مصرف کنند اگر شیرخوارانی که شیرخشک‌های غنی شده با آهن می‌خورند نیز در وزن‌گیری دچار مشکل هستند، باید به آن‌ها قطره آهن داده شود.

وی گفت: اگر کم‌خونی شدید و از حد استانداردی که خود پزشک می‌داند، کمتر نباشد، نیازی به تجویز دارو نیست، اما وقتی پزشک برای شیرخوار قطره آهن تجویز کرد، لازم است این قطره حتما به شیرخوار داده شود.

عضو هیات علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شیرخوار باید دو برابر وزنش۱۰-۱۵ قطره آهن در طول روز بخورد و حداقل تا ۲ سالگی ادامه یابد بعد از آن نیز به کودکانی که در سن مدرسه هستند، حداقل باید هفته‌ای دو بار قرص آهن داد.

انتهای پیام//آ. ح
 

آهن نیازی ضروری در بسیاری از فعالیت‌های سلولی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.