برپایی نخستین همایش بانوی آب در رشت

شیوه‌های مصرف بهینه آب امروز در نخستین همایش بانوی آب در رشت بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به دلیل لغو پرواز به گیلان از طریق ویدئو کنفرانس در همایش «بانوی آب» شرکت کرد و گفت: ۲۸ میلیارد متر مکعب آب بواسطه دور ریز غذا در کشور هدر می‌رود.

ابتکار با تأکید برلزوم برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان در زمینه استفاده بهینه از منابع آب، اظهار کرد: فعالان اجتماعی به ویژه بانوان باید تلاش کنند تا با اجرای برنامه‌های مناسب از هدر رفت آب جلوگیری کرده و در راستای کاهش آلودگی آن گام بردارند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره نقش و وظیفه همه اعم از مسئولان، فعالان اجتماعی زنان خانه‌دار در حوزه‌های شهری و روستایی، گفت: باید تلاش کنیم شرایط موجود را بهبود دهیم.

وی همچنین به اجرای طرح «رد پای آب» در سراسر کشور و برگزاری سلسله نشست‌هایی در این زمینه توسط معاونت زنان و خانواده با هدف ایجاد یک هجمه اجتماعی برای اصلاح الگوی مصرف آب، جلوگیری از آلودگی آن در حوزه شهری و روستایی اشاره و بیان‌کرد: در این طرح تلاش شده تا الگو‌های صحیح مصرف آموزش داده شده و با استفاده از روش‌های ساده در راستای مصرف بهینه آب گام برداریم.

ابتکار در ادامه با بیان اینکه در ایران حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب با توجه به دور ریز غذا هدر می‌رود، ادامه داد: مدیریت صحیح این موضوع در جامعه و خانواده جلوی هدر رفت آب را گرفته و در مصرف آب نیز صرفه جویی می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز موضوع آب به یک مسئله ملی تبدیل شده و حوزه شهری و روستایی و یا بخش صنعتی، خانگی و کشاورزی در آن فرقی ندارد، اظهارکرد: باید حتما برای اصلاح الگوی مصرف، کشت و آبیاری کشاورزی تلاش کنیم و در این بخش نیز زنان و خانواده نقش اساسی ایفا می‌کنند.

ابتکار به نقش مهم زنان در خانواده و مدیریت منابع آب و انرژی از سوی آن‌ها اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم در خانواده در زمینه حفاظت از منابع آبی و مصرف درست آب احساس مسئولیت ایجاد کنیم می‌توانیم شاهد تغییر الگوی مصرف آب در کشور باشیم.

ابتکار با بیان اینکه در این راستا باید از ظرفیت فعالان اجتماعی و فضای مجازی نیز بهره‌گیری شود، تأکید کرد: با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی در میان جامعه می‌توانیم با برنامه‌ریزی و حوزه فعالان اجتماعی در راستای اصلاح الگوی مصرف گام برداریم.

سید محسن حسینی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری در ادامه این همایش اعلام کرد: در این همایش ۶۰۰ نفر از بانوان گیلانی شرکت کردند. همچنین وی افزود: لزوم مدیریت صحیح مصرف آب به ویژه از سوی بانوان در منزل از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری با اشاره به اینکه بحران کمبود آب حتی در استان پر بارانی مثل گیلان ما را تهدید می‌کند گفت: برای مقابله با بحران کمبود آّب باید علاوه بر مدیریت تولید آب، مدیریت مصرف هم باید مد نظر قرار گیرد.

حسینی گفت: آموزش بانوان از پرمنفعت‌ترین آموزش‌ها برای مدیریت مصرف آب در استان است. وی افزود: گیلان استانی پر آب است و از بارندگی مناسبی برخوردار است، اما تامین آب شرب در این استان بسیار سخت است. در خط ساحلی استان عملا امکان حفر چاه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید طبق برنامه ریزی وزارت نیرو به جای مدیریت عرضه آب به دنبال مدیریت در تقاضا و مصرف آب باشیم، ادامه داد: از آنجایی که بانوان در خانواده و ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب نقش موثری دارند و در مجموع بانوان حساسیت بیشتری نسبت به محیط زیست دارند، این همایش برگزار شده است تا از ظرفیت‌های آموزش مصرف بهینه آب به بانوان که همواره از پرمنفعت‌ترین آموزش‌ها است، بهره ببریم.

حسینی تصریح کرد: گیلان با مساحت بالغ بر ۱۴ هزار کیلومتری مربع با بیش از دو و نیم میلیون جمعیت از استان‌های متراکم کشور محسوب می‌شود، این درحالیست که علاوه بر جمعیت ساکن استان جمعیت زیادی از هموطنان ما اواخر هر هفته برای تفریح و گردش به گیلان می‌آیند و تامین آب مورد نیازشان ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به مشکل کم آبی در کشور، خاطرنشان کرد: برای این امر و تامین آب مورد نیاز این افراد نیز باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا در آینده با مشکلات و عمل‌های انجام شده نامناسب قرار نگیریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۷۶ درصد جمعیت روستایی گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند، گفت: در ده سال اخیر گیلان با افزایش مصرف آب مواجه بوده است و استحصال آب از منابع نیز ۴۰ درصد رو به رشد بوده است. از آنجاییکه دیگر امکان افزایش استحصال آب در گیلان وجود ندارد باید برای توسعه فرهنگ مصرف آب و حضور بانوان در این امر همتی مضاعف داشته باشیم.

نادر جهان آرای مدیرکل آموزش و پرورش گیلان هم در این همایش که در سالن انتظام رشت برگزار شد، گفت: اگر چه گیلان در بعد خانوار پایین‌ترین رتبه را در کشور دارد، اما با وجود مهاجرت هموطنانمان به گیلان با افزایش جمعیت مواجه هستیم و باید در مدیریت مصرف آب استان اقدامات جدی انجام دهیم.

وی افزود: درصد بالای با سوادی جمعیت گیلان همواره در جهت پیشرفت کشور نقش موثری داشته است و انتظار داریم همچنان با بهره گیری از فرهنگ بالای مردم این استان شاهد حفاظت از منابع آبی گیلان باشیم.

جهان آرای ادامه داد: از بانوان گیلان انتظار داریم با ظرفیت‌های نگرشی که به محیط زیست استان دارند، تلاش‌های مضاعف در مدیریت مصرف آب داشته باشند. همچنین وی تصریح کرد: گیلان استان پرآب است و از گذشته وجود این منبع ارزشمند موجب شده است که شاهد تنوع غذایی و البسه مردمان در گیلان باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه تاثیر آب در همه حوزه‌ها خود را نشان خواهد داد، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مردم اطلاعات چندانی در مورد تاثیرات کمبود آب ندارند و افزایش دانایی‌ها موجب خواهد شد که عدم هدر رفت آب را در موارد گوناگون شاهد باشیم.

انتهای پیام/اص

همایش شیوه‌های مصرف بهینه آب

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.