بازنشر

امام از زبان همسایه‌های فرانسوی + تصاویر

خبرگزاری یورونیوز در گزارشی به شرح زندگی امام خمینی (ره) در فرانسه از زبان همسایه‌های ایشان پرداخت.

همسایه‌های آیت‌الله خمینی در «نوفل لوشاتو» هنوز خاطراتی از او به یاد دارند یا دست‌کم حرف‌هایی از مردم محلی شنیده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، ساکنان این دهکده آن روزها متعجب بودند که این همه پلیس و بالگرد اینجا چه می‌کند. آنها درکی از مبارزه آیت‌الله خمینی با شاه ایران نداشتند.

روایت‌شان این است که آیت‌الله خمینی در میان انواع خانه‌های شیک و مجلل منطقه نوفل‌ لوشاتو ساده‌ترین خانه‌ را برای زندگی انتخاب کرده بود.

نوفل‌ لوشاتو در ۳۵ کیلومتری پاریس قرار دارد و سال ۵۷ به مدت چهار ماه اقامتگاه روح‌الله خمینی بود. رهبر انقلاب ایران، ۱۲ بهمن ۵۷ با گروهی از همراهانش از نوفل‌ لوشاتو عازم ایران شد و کمی بعد انقلاب ۵۷ ایران رقم خورد.

ژان کلود ۶۱ ساله هنرمند است و در انتهای خیابانی زندگی می‌کند که خانه آیت‌الله خمینی در آنجا بوده است. او می‌گوید «برای ساکنان نوفل‌ لوشاتو و برای ما عجیب بود. می‌گفتیم چرا اینقدر به این مرد اهمیت می‌دهند و چرا شهر را با این همه پلیس و بالگرد بند آورده‌اند. هدف آن مرد را آن زمان نمی‌فهمیدیم. حتی نمی‌دانستیم که او با شاه‌ ایران می‌جنگد.»

امام از زبان همسایه‌های فرانسوی + تصاویر

میشل لاورداک، هنرمندی که ۲۰ سال پیش به نوفل‌ لوشاتو آمده روایت‌هایی که از مردم شنیده را بازگو می‌کند. برای او به ویژه انتخاب خانه از سوی آیت‌الله خمینی عجیب بوده، خانه‌ای که به گفته او «بسیار محقرانه و ساده است، آن هم در میان خانه‌های مجلل آن منطقه. البته خانه یک پنجره بزرگ به سمت شرق و یکی به سمت غرب داشت و او می‌توانست به سمت دره نماز بخواند.»

امام از زبان همسایه‌های فرانسوی + تصاویر

پاول تیلور، خبرنگار رویترز در پاریس که در ایام جوانی با آیت‌الله خمینی مصاحبه کرده نیز می‌گوید: «او در یک اتاق با نور اندک و چند مخده و قالی و بدون مبلمان زندگی می‌کرد. وقتی برای دیدن او رفتم آیت‌الله روی مخده نشسته بود.

این روزنامه‌نگار همچنین درباره ویژگی‌های آیت‌الله خمینی نیز چنین توضیح داد: «او در تمام موارد فوق‌العاده آرام بود، خیلی احساس کمی از خودش بروز می‌داد. او آرام بود و گویی در سیاره دیگری زندگی می‌کرد. وقتی آنها فرانسه را ترک کردند نمی‌دانستند آیا این هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد؟ یا اینکه هواپیما اصلا اجازه خواهد یافت در ایران فرود بیاید یا خیر.»

امام از زبان همسایه‌های فرانسوی + تصاویر

آیت الله خمینی هنگام خروج از فرانسه، شب هنگام به خیابان نوفل‌لوشاتو رفته و از اهالی آنجا خداحافظی کردند. ایشان با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از مهمان‌نوازی ملت فرانسه، از زحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لوشاتو داده بودند، عذر خواهی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
روحت شاد مرد بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
کسی که آرامش داشت و از هیچ چیز جز خدا نمی ترسید
امام خمینی (س) همیشه زنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۲ بهمن ۱۴۰۰
روح امام خمینی شاد شاد شاد ان شاالله و ان شاالله اون دنیا شفاعت ما رو هم بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
روحش قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
روحش قرین رحمت الهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
امام از همه بهتر میدونست که اشرافیت مساوی است با هلاکت و نابودی
آخرین اخبار