گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس در چهلمین سالگرد فرار شاه، برای اولین بار گزارش میدانی خود از روز ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ را همراه با چند تصویر اختصاصی از آرشیو خارج کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در چهلمین سالگرد فرار شاه معدوم از ایران، برای اولین بار گزارش میدانی خود از روز ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ را همراه با چند تصویر اختصاصی از آرشیو خارج کرد که خواندن آن پس از گذشت چهار دهه، خالی از لطف نیست.

آسوشیتدپرس نوشته است که هیچ تغییری در گزارش اولیه خود ایجاد نکرده و تنها برخی اشکالات تایپی را در نسخه جدید این گزارش تاریخی اصلاح کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی است که این خبرگزاری آمریکایی چهل سال پیش در چنین روزی در ۱۶ ژانویه ۱۹۷۹ میلادی درباره فرار شاه از ایران در خروجی خود قرار داد.

گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران
شاه در حال حرکت به سمت هواپیما همراه با جمعیت اندکی که برای بدرقه او آمده‌اند

محمدرضا پهلوی -پادشاه ایران- با چشمانی اشکبار راهی سفری شد که شاید دیگر هیچگاه از آن بازنگردد. او تحت فشارهای سیاسی و مذهبی، بدون اطلاع قبلی روز سه‌شنبه تهران را به مقصد مصر ترک کرد. شاه ایران پیش از پرواز هواپیما گفت که برای معالجه به خارج می‌رود اما گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد که او دیگر باز نخواهد گشت.

سفر پادشاه ایران انفجاری از شادی را در میان میلیون‌ها ایرانی رقم زده است. اگر دشمنان پیروزِ او به همین شکل به راه خود ادامه دهند، این سفر به معنای پایان نظام پادشاهی در سرزمینی است که برای ۲۵۰۰ سال تحت سیطره پادشاهان بوده است.

گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران
حضور مردم در خیابان‌ها پس از شنیدن خبر فرار شاه

در پی سفر شاه، میلیون‌ها ایرانی به خیابان‌ها آمده‌اند و به آوازخوانی و پایکوبی می‌پردازند و پیروزی در جنگ خونینِ یکساله علیه مردی که از سال ۱۹۴۱ بر کشورشان حکومت می‌کرد را به یکدیگر تبریک می‌گویند. آنها فریاد می‌زنند: "شاه برای همیشه رفت!"

رانندگان خودروها هم به طور مرتب بوق می‌زنند و چراغ‌های جلوی خود را روشن کرده‌اند. عابران پیاده نیز تصاویری از آیت‌الله خمینی یعنی همان رهبر مسلمانی که با نهضت سیاسی و مذهبی خود باعث خروج شاه از کشور شد را در دست تکان می‌دهند.

گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران
تجمع مردم در اطراف میدان شهیاد که بعد از پیروزی انقلاب به میدان آزادی تغییر نام داد

پادشاه ۵۹ ساله ایران خودش هدایت هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را برعهده داشت و با عبور از آسمان تهران به سمت شهر آسوان در جنوب مصر پرواز کرد. طبق تصاویر دریافتی، او پس از فرود در مصر، مورد استقبال گروه کوچکی قرار گرفت که قرار است او را به دیدن انور سادات رئیس‌جمهور مصر ببرد. گفته می‌شود شاه ایران پس از مصر به آمریکا خواهد رفت.

فعلا خبرگزاری‌های منطقه خبری در این باره مخابره نکرده‌اند. فقط خبرگزاری روسی تاس در گزارشی در این باره گفته است شاه ایران مانند یک فراری از کشور خارج شد؛ بدون بدرقه باشکوه و بدون اسکورت افتخاری.

محمدرضا پهلوی که خودش را شاه شاهان، قبله عالم و سایه خداوند می‌نامید، اوضاع سیاسی بی‌ثباتی را برای کشورش و رویاهای متلاشی‌شده‌ای را برای سلسله خود به جا گذاشته است. 

خبر خروج شاه از کشور در سراسر پایتخت پیچیده است. با فراگیر شدن خبر سفر [غیرمنتظره] او به مصر، مجسمه‌های او به سرعت در نقاط مختلف تهران به زمین انداخته شد و برخی ایرانی‌ها حتی تصاویرش را از داخل اسکناس‌های خود پاره کردند.

گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران
حضور مردم در مقابل دانشگاه تهران پس از اعلام خبر فرار شاه از کشور

صدای بوق خودروها در همه جا شنیده می‌شود. مغازه‌های شیرینی‌فروشی کیک و شیرینی رایگان به مردم می‌دهند و برخی نیز برروی خودروهای عبوری شکلات و آب‌نبات می‌ریزند. برخی دیگر نیز که تازه خبر خروج شاه از کشور را شنیده‌اند برروی یکدیگر گلاب می‌پاشند.

یک دانشجوی ایرانی در مصاحبه با خبرنگار ما ابراز امیداواری کرد که دولت بعدی ایران بتواند شاه را برای محاکمه به کشور بازگرداند. یک دختر کوچک هم گفت ما زمانی خوشحال می‌شویم که خبر مرگ شاه را بشنویم.

خروج شاه از ایران، فلسطینیان را نیز خوشحال کرده است. یکی از سخنگویان سازمان آزادی‌بخش فلسطین می‌گوید: "همه از شنیدن این خبر خوشحال هستند. ما پیروزی مردم در ایران را پیروزی خودمان می‌دانیم چراکه این نشان‌دهنده یک روند در خاورمیانه علیه نفوذ و منافع آمریکاست."

گزارش خواندنی آسوشیتدپرس از روز فرار شاه از ایران
اهدای عکس امام خمینی به یک سرباز ارتش شاهنشاهی

خوشحالی مردم ایران به بخش‌های دیگری از جهان عرب و حتی به پاریس که آیت‌الله خمینی در آنجا اقامت دارد نیز سرایت کرده است. طبق گزارش‌ها، دهها ایرانی تبعید شده در پاریس با رادیوهای خود منتظر شنیدن خبر خروج شاه از کشور هستند. آنها می‌گویند خبر فرار شاه را از شبکه‌های رادیویی فرانسه شنیده‌اند اما تا آن را از رادیوی ایران نشنوند، باور نمی‌کنند.

آیت‌الله خمینیِ ۷۸ ساله که از ۶ اکتبر (۱۴ مهر) در خانه کوچکی در حومه پاریس زندگی می‌کند عصر سه‌شنبه پس از اعلام خبر خروج شاه از ایران در جمع طرفداران خود که به دور او حلقه زده بودند، حاضر شد. گفته می‌شود او پیامی را خطاب به مردم ایران آماده کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
قابل توجه اونایی که اشرافی زندگی میکنن و به فکر معشیت مردم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۲۷ دی ۱۳۹۷
به هیج وجه نباید الان را بازمان پهلوی مقایسه کرد خدمات نظام به مردم بسیار گسترده بوده است البته دراین عرصه دولتها متفاوت عمل کرده اند مردم در انتخابات باید حواسشون بیشتر جمع کنند اگر ریییس جمهوری با روحیه جهادی وجوان و متکی به توانمندیهای داخلی انتخاب می کردند قطعا وضع مردم بهتر بود بنابراین وضعیت فعلی معلول انتخاب خود مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۹ دی ۱۳۹۷
افرین آفرین شاه یک مهره و دست نشانده امریکا در ایران بود مگه حلبی آباد کجا بود شما فیلم تلویزیون پهلوی درباره گرانی را ببینید آن زمان که تحریم نبودیم مردم از گرانی شاکی بودن... ایران یک کشور مستقل شده نه گاو شیرده مثل عربستان اگه وضع اقتصادی بد هستش این دست دولت اگه نماینده ای بد هستش تمام اینها از انتخابهای اشتباه ما مردم هستش خواهش میکنم با اطلاعات و مطالعه از گذشته درست قضاوت کنید تازه مگه بقیه دنیا گلستان هستش فرانسه رو ببینید همین امریکا پنجاه میلیون نفرزیرخط فقر هستن معلم امریکایی برای مخارجش پلاسمای خونشو میفروشه در ضمن ما باید خودمون با همسایه هامون مقایسه کنیم قدر این نظام رو بدونیم فکر میکنید این همه دشمنی امریکا برای چیه چون استقلال داریم اون میخواد مثل عربستان گاو شیر ده باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
کاش آسوشیتد پرس یه گزارش از الان هم تهیه کنه.
Germany
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۶ دی ۱۳۹۷
قبلا گرانی کمتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ دی ۱۳۹۷
آن زمان اکثریت مردم آگاهی نداشتند که در مملکت چه خبر است و کسانی هم که اختلاس می کردند همه از باند دربار بودند و با هم می بردن و می ساختند و دم بر نمی آوردند یعنی مختلسین با هم متعهد بودند به همین خاطر صدای دل و دزدی ها بالا نمی آمد اصلا تمام اقتصاد وابسته مملکت دست خودشان بود
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۱۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
مسعولین خواهشا یه کم هم به فکر مردم باشین. چرا باید مردم کشورهای حوزه خلیج فارس که یه زمانی حسرت ایران رو می خوردن الان سر ما انقد منت بذارن. بخدا یه آدم دلسوز بالا سر کشور بود اینجا از کشورهای اسکاندیناوی هم بهتر میشد ولی حیف که اینجا مردم دارن گشنگی می کشن
Iran (Islamic Republic of)
Arman
۲۰:۳۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
ایکاش جلوی ورود یک سری افراد بی کفایت و خیانت کار بر پست های اجرایی و حساس مملکت گرفته میشد تا مردم نسبت به این انقلاب بدبین نشوند هنوز هم دیر نشده با تدبیر رهبر معظم انقلاب این کار شدنیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۶ دی ۱۳۹۷
فقط دهه ۶۰ و ۷۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
سال۵۶ یه خونه تو خیابون دور شهر قم اون هم نه بر خیابون بلکه تو کوچه یه بنده خدایی یک ملیون و دویست هزارتومن خریده تو اون زمان پول زیادی بوده خیلی گرون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
شکی در فساد و دزدی و خیانت و نوکری پهلوی نیست . گرچه هیچ انسان خیرخواهی از گرانی طرفداری نمیکنه اما هدف انقلاب ما صرفا گرانی یا ارزانی کالا نبود . استقلال آزادی جمهوری اسلامی شعار انقلاب بود . و بدست آردن این چیزا هزینه داره . بسیاریشم تحمیلیه از سوی دشمنان خارجی و ضد انقلاب داخلی و کلاهبرداران بی وجدان . سوء مدیریت دولت هم که بماند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
چطور برای مسؤلان واطرافیانشون بهترین زندگی و رفاه باشه اما به مردم میرسه حدف چیز دیگری میشه راستی شغل شما چیه دارایت چقدر چون این سخنان شما از گرسنگی نیست از سیریه اگر مثل من با موتور کار میکردین و پای مرغ کیلویی ۱۳۰۰۰تومان میخریدید ویک اسپره تنفسی به قیمت ۸۰۰۰۰هزار تومان مصرف می‌کردید دیگه اینجوری صحبت نمیکردید ...برادر از شکم سیری صحبت نکن ..اگر مسؤلان تو این سختی با ما همراه میشدن من بیشتر از اینها تحمل میکردم سختی ها رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۲ ۲۷ دی ۱۳۹۷
امیدوارم همه مشکلات اقتصادی رفع شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
کسی که درامد نداره و پیش زن و بچش شرمندس باید چکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۶ دی ۱۳۹۷
آقا پای مرغ کیلویی ۶۰۰۰تومان که هیچ ارزش غذایی ندارد مسکن ما را کشت قبلنا به مستأجران میگفتن اجاره نشینی خوش نشینی اما الان پوست مارو این صاحب خانه ها بخاطر بی برنامه‌ی همه مسؤلان کشور به حالت قرمز در آمده کندن... قبل از عید پول یک عمر پس انداز که میخواستم یه آلونک بخرم نه آزاونها که تو لواسان و بالای شهر که برای از ما بهتران است؟؟؟؟ اما یه هو چنان گران شد که آه از دمارم دراورد حال مسؤلان منی که الان بخاطر کار سخت بیمارم و نه بیمه ای و دارم باموتور کار میکنم باید چه کنم آیا شما جایتان در بهشت است ای کاش مسولین جواب دهند اما امان از بی توجهی که میگویند نداری از تهران برو کلیه فروشی غرنیه فروشی و دیگر چیزها که رم نمیشه بگم داره بیداد می‌کنه مسؤلان شما اگر بهشت رفتید من میروم جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
در مورد اوضاع نابسامان اقتصادي حق با شماست، اما خداييش نمي‌شه عزت و آبروي الان رو با زمان شاه مقايسه كرد.
مسئولان بي‌كفايت و مردمي كه بدون دقت اون‌ها رو انتخاب كردند بايد جوابگوي خون شهدائي باشند كه براي عقائدشون انقلاب كردند و اون رو به ما تحويل دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۶ دی ۱۳۹۷
بیچاره مردمی که فکر می کردند وضعشان بهتر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
ناشکری‌نکنید‌امکاناتوونوع‌زندگی‌ایرانیها‌صدها‌برابر‌بهتر‌از‌زمانظاغوت
شده‌است...در‌هر‌خانه‌ای‌به‌زور‌یک‌تلوزیون‌کوچک‌سیاه‌وسفید‌بود‌‌یخچالهی‌کوچک‌۹و۱۲‌فوتی...ماشین‌لباسشویی‌وجاروبرقی‌به‌ندرت‌...غذاهای‌مردم‌بسیار‌ساده‌جهیزیه‌های‌انروز‌‌نسبت‌به‌امروز‌آنقدر‌مختصر‌بود‌کههمین‌آلان‌قشر‌فقیر‌ما‌براحتی‌میتونن‌همانها‌را‌بخرن‌...ولی‌هیچ‌کس‌نمیخاهد‌مثل‌سابق‌زندگی‌کنه
درمورد‌گرانی‌:انزمان‌هم‌مرتب‌چیزها‌گران‌میشد‌هرچند‌که‌افسار‌گسیخته‌مثل‌آلان‌نبود...خود‌سانسوری‌به‌شدت‌رواج‌داشت‌..آمریکاییها‌برای‌زندگی‌
در‌ایران‌حق‌توحش‌میگرفتن‌..جان‌وناموس‌مردم‌از‌دستشان‌در‌امان‌‌نبود....یادتون‌رفته‌آزادی‌هیچ‌کار‌وهیچ‌حرفی‌را‌علیه‌دولت‌‌و
حکومت‌وشاه‌.واسرائیل‌وآمریکا‌‌نداشتیم‌..حالا‌هر‌کس‌هرچیزی‌دلش‌‌می‌
خاهد‌میگوید‌‌هر‌جور‌دلش‌بخاهد‌تحلیل‌میکند
عزیز‌خواهر‌وبرادرم‌..تا‌ساعتها‌میتونم‌برایتان‌بشمرم‌که‌چه‌چیزهایی‌نداشتیم‌وآلان‌‌داریم...اگر‌خوبیهایی‌در‌جامعه‌کمرنگ‌شده‌که‌شده‌باید‌فرهنگ‌
اسلامیمون‌را‌بیشتر‌وبهتر‌تقویت‌میکردیم‌که‌نکردیم
بخدا‌قسم‌اگر‌هزارها‌مشکل‌‌از‌زمان‌طاغوت‌بیشتر‌داشته‌باشیم‌که‌نداریم
همین‌پرچم‌جمهوری‌اسلامی‌که‌‌‌ردر‌کشورمون‌برافراشته‌شده‌.وباعث‌عزت
اسلام‌شدیم‌.خودمون‌هم‌با‌عزت‌شدیم‌واز‌کاپیتالاسیون‌نجات‌پیدا‌کردیم
‌وزمینه‌ظهور‌حصرت‌حجت‌بدست‌ما‌ایرانیان‌باپیروزی‌انقلاب‌مهیا‌شد
کافیست‌هموطن‌..کافیست
خدارا‌شکر‌که‌خداوند‌بواسطه‌امام‌راحل‌‌‌بر‌سرمان‌منت‌گذاشت‌و‌ولایت‌فقیه‌
را‌بجای‌حکومت‌آمریکایی‌‌به‌ما‌هدیه‌کرد...خدارا‌شکر‌هزاران‌مرتبه‌شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷
معلومه‌یادتون‌رفته‌‌امکاناتی‌که‌آلان‌داریم‌هرگز‌قبلا‌نداشتیم؟
تلوزیون‌رنگی‌یخچال‌فریزر..ماشین‌لباسشویی‌..جارو‌برقی
نازنین‌هموطنم‌سطح‌جهیزیه‌ها‌رو‌یادتونه؟
سحح‌زندگیهارو‌چطور؟
خدارو‌هزاران‌مرتبه‌شکر‌که‌ادست‌کسانیکه‌به‌ما‌طلم‌میکردند‌ودر‌قبال‌
دشمنان‌خوار‌وذلیل‌بودند...خلاص‌شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۷
اگه مردم فقط براي بهتر شدن وضع اقتصادي انقلاب كردند واقعا بيچاره‌هستند، در حالي كه دليل انقلاب مردم فقط پول نبود.
در مورد اقتصاد هم همين الان هم با اين همه گروني و بدبختي باز وضع از زمان پهلوي بهتره.
اين به راحتي قابل مقايسه و اثباته فقط كافيه از بزرگترها در مورد وضع اقتصادي زمان پهلوي سوال كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۹:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
شما كه ميگيد در زمان پهلوي يك تلويزيون هم نبود.
خب پس كشور را با كشورهاي مجاور مثله تركيه هم ميتوني مقايسه كني.شما باید کشور را با دنیا مقایشه کنی
Iran (Islamic Republic of)
Arman
۲۱:۴۴ ۲۶ دی ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
ایران آن زمان یک اقتصاد نوظهور بود دوستمان درست میگوید ایران آن موقع را با کشورهای دیگه مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
یه زمانی ایمان مردم قوی تر بود یه زمانی فحشا و فقر کمتر بود یه زمانی مردم شادتر بودند یه زمانی درس میخوندی به جایی میرسیدی یه زمانی ازدواج راحت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
شماکه میگی زمان پهلوی تلویزیون نبوده خب آی کیو ۴۰سال گذشته
یکم ازمخت کار بکش تاکی با پاچه خواری مخای نون بخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۷ دی ۱۳۹۷
باید سفر به کشورهای دیگر بکنید تا گرفتاری دیگر کشورها را ببینید البته هر کشوری درد خودش را دارد مثل هر انسانی در زندگی مشکل خاص خودش را دارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۶ دی ۱۳۹۷
نفرین بر این پهلوی های غارتگر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
نفرین بر اختلاسگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۶ دی ۱۳۹۷
خاندان پهلوی رو هیچکس ادم حساب نمیکنه
Germany
آشنا
۱۷:۳۱ ۲۶ دی ۱۳۹۷
مرگ بر شاه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
الان خیلی وقته مرده که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
کاش یر گردیم به عقب خیلی ارزانی بود یعنی دهه ۶۰ ۷۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۶ دی ۱۳۹۷
برادر عزیز شما برای اینکه بدونی در دوره ایی گرانی هست یا نه قیمتها رو بر حسب در امد در نظر بگیرین
بشین مستندهای اجتماعی دوران قبل انقلاب رو ببین طرف داره از قیمت نخود کیلویی 5 تا تک تومنی میناله که چقدر گرونه!
دهه 60 هم اوج گرانیها بود شما یادت نیست من خوب یادمه زمان جنگ اصلا همه چیز نایاب بود
Iran (Islamic Republic of)
م.
۱۸:۵۲ ۲۶ دی ۱۳۹۷
شما که خوب یادت هست پس باید بدونی اون زمان کشور تازه پا گرفته بود و اصلا همه جا قحطی بود امکانات خیلی کم بود؟ولی الان با این همه پیشرفت و این همه منابع عظیم که خداوند در کشور ایران قرار داره چرا ملت باید چوب بی برنامگی مسئولین رو.بخورن؟چرا در جواب اعتماد و همراهی مردُم با دولت باید شاهد گرانی روزانه و تورم باشیم؟الان چندماهه که بیشتر مردُم دارن شرمنده زن وبچه میشن فقط بارسیلی صورتشون را سرخ نگه داشتن؟همش میگن کشور مشکل داره ولی از اون سمت روزانه شاهد اختلاس یکی از ژن خوبا هستیم؟درسته که ملت سکوت کردن ولی از همه چیز خبر دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۶ دی ۱۳۹۷
با نظر آقای م موافقم
آخرین اخبار