آیا گوگل از کاربران جاسوسی می‌کند؟ +عکس

بعد از رسوایی‌های متعدد فیسبوک در نقض حریم خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی، حال گوگل نیز در معرض اتهام جاسوسی از کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

آیا گوگل از کاربران جاسوسی می‌کند؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از رسوایی‌های اخیر فیسبوک در افشای اطلاعات خصوصی  میلیون‌ها کاربران، حال اسناد تازه‌ای منتشر شده که گوگل را نیز با اتهامی همچون فیسبوک مواجه ساخته است.


بیشتر بخوانید: فیسبوک غیرقابل اعتمادترین شرکت در حفظ حریم شخصی +عکس


اسناد تازه نشان می‌دهد گوگل نیز با راهکارهایی شبیه روش‌های فیسبوک با نقض حریم خصوصی کاربران و نفوذ اطلاعاتی به حساب کاربری آن‌ها اقدام به جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران کرده و با فروختن آن‌ها به بنگاه‌های اقتصادی سودهای کلانی را بدست آورده است. این بنگاه‌ها نیز با سوءاستفاده از اطلاعات کاربران تنها به منابع مالی و افزایش درآمدهای خود اهمیت می‌دهند.

یکی از اصلی‌ترین روش‌های گوگل برای رصد اطلاعاتی کاربران، این است که کاربر برنامه‌ای خاص از پلی استور گوگل دانلود می‌کند و پس از نصب آن به دلیل طراحی خاص و پیچیده اپلیکیشن، دست سرورهای گوگل را برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی خود باز می‌گذارد. از جمله اپلیکیشن‌هایی که مورد بیشترین تهاجم و نفوذ اطلاعاتی قرار گرفته‌اند، فیلتر شکن‌ها است.

سازمان‌های جاسوس با همکاری طراحان گوگل با شناخت بالا از جوانان و نوجوانان بسیاری از کشورهای جهان و درک سلایق و گرایشات آن‌ها در فضای مجازی، بیشترین تهدید را متوجه این قشر سنی ساخته‌اند. به دلیل رواج استفاده نوجوانان از فیلترشکن‌ها در قسمت‌هایی از جهان، گوگل برنامه گسترده‌ای را برای نفوذ اطلاعاتی به حساب کاربری نوجوانان زیر سیزده سال در نظر گرفته است.

روش‌های جاسوسی در این برنامه‌ها از همان شروع نصب برنامه آغاز می‌گردد، یعنی زمانی که کاربر با سوالاتی نظیر آیا به اپلیکیشن اجازه دسترسی به منابع اطلاعات ذخیره شده در حافظه گوشی یا تبلت خود را می‌دهید و جالب است که اگر جواب کاربر منفی باشد، اجازه نصب برنامه را ندارد، در واقع به این نحو سازندگان این اپلیکیشن‌ها که همکاری نزدیکی با گوگل دارند، کاربران را زیر سلطه خود درمی‌آورند.

پس از افشای اطلاعات تازه از جاسوسی گوگل کارشناسان مسائل امنیت شبکه وب گفتند: «حتی با وجود این اطلاعات، باز هم گوگل بسیار شفاف‌تر از فیسبوک عمل کرده است. برای مقابله با  اینگونه اقدامات از سوی گوگل و فیسبوک، کاربران باید بیش از گذشته به تجهیز امنیتی سیستم‌های خود بپردازند و با آموزش صحیح از روش‌های جدید نفوذ در حساب کاربری خود آگاه گردند. مطمئناً فیسبوک و گوگل حتی با تغییر روش‌های عملکردی خود، به دلیل اعمال سلطه سنگین نهادهای امنیتی کشورهای تامین کننده منابع مالی این شرکت‌ها باز هم مورد تهاجم قرار می‌گیرند.»

آیا گوگل از کاربران جاسوسی می‌کند؟


بیشتر بخوانید: بخش یادآور دستیار هوشمند گوگل دچار مشکل اساسی شده است


انتهای پیام/

رسوایی گوگل در فروش اطلاعات کاربران نوجوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.