تغییرات چشمگیر مفاهیم، مضامین فعالیت‌های فرهنگی بعد از انقلاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال کرمان:مفاهیم، مضامین و محتوای فعالیت‌های فرهنگی بعد از انقلاب در حد زیادی تغییر کرد.

تغییرات چشمگیر مفاهیم، مضامین و محتوای فعالیت‌های فرهنگی بعد از انقلاببه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان محمدرضا علیزاده در نشست خبری به مناسب چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر با اشاره اینکه شاید بیشترین تغییرات در دوران بعد از انقلاب در حوزه مسائل فرهنگی رخ داده است، گفت: مفاهیم، مضامین و محتوای فعالیت‌های فرهنگی بعد از انقلاب در حد زیادی تغییر کرد.

وی بیان کرد: فرهنگ عمومی جامعه که فرهنگی رو به ابتذال بود به یک فرهنگ دینی و ارزشی تغییر پیدا کرد ولازم بود متناسب با مبانی انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر شاهد یکسری اتفاقات و تغییراتی باشیم.

وی افزود: حوزه فرهنگ مبنا، بستر و زیربنای سایر حوزه‌ها وفعالیت‌ها است و به طبع حساسیت در این زمینه بسیار ویژه است.

علیزاده تصریح کرد: یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی این است که هنرمندان ما خود را متعهد نسبت به ترویج ارزش‌های اسلامی و اخلاقی از طریق رسانه و ابزار مهمی مانند هنر می‌دانند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان اظهار داشت:طی این سال‌ها شاهد اتفاقات و رویداد‌های بزرگی در حوزه هنر و فرهنگ در سطح کشور و به طبع آن در سطح استان کرمان بوده ایم.

وی گفت:از جمله سیاست‌ها و ماموریت‌های اصلی و مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست گذاری برای رشد و اعطلای فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی به عنوان عناصر هویت ملی و سیاست گذاری و برنامه ریزی در زمینه فرهنگ عمومی و اصول سیاست فرهنگی کشور است.

وی بیان کرد: حوزه‌های ماموریتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شامل مطبوعات و تبلیغات، فرهنگی، سینما و سمعی بصری، هنر و ... است.

علیزاده از فعالیت معاونت قرآن و عترت، ستاد عالی نظارت بر کانون‌های فرهنگی مساجد، ستاد بازی‌های رایانه ای، مرکز ارتباطات و رسانه‌های فرهنگ دیجیتال کشور خبر داد و گفت: در مسائل فرهنگی باید بعضی دیدگاه‌های مدیران نسبت به حوزه مطبوعات تغییر کند.

وی افزود: نشریات نقش مهمی در جامعه دارند و باید امید را در جامعه تزریق کنند و برای این امر ابتدا خودشان باید امیدوار باشند و از وضع حال حاضر ناامید نباشند.

وی عنوان کرد: دراستان کرمان مرکز عالی یا متوسطه هنر قبل از انقلاب وجود نداشت و بعد از انقلاب هنرستان هنر‌های زیبا پسران راه اندازی شد.

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی شمال استان کرمان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۷۷ آموزشگاه آزاد هنری در شمال استان کرمان وجود دارد که رشته‌های مختلف هنری را به علاقمندان آموزش می‌دهد.

وی بیان کرد: حداقل آموزشگاه‌های آزاد هنری و مراکز آموزش عالی هنری در استان کرمان بالغ بر ۲۰۰ مرکز است این در حالی که در قبل از انقلاب این مراکز دراستان کرمان وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اشتغال در حوزه فرهنگ معنا نداشت و همه چیز دولتی بود افزود:اکنون حداقل ۲۰۰ هزار مرکز فرهنگی، هنری غیر دولتی در سطح استان داریم که بیش از چهار هزار نفر دراین مراکز مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: درسال ۵۷ در سطح استان کرمان تنها ۱۶ چاپخانه و مراکز وابسته به صنعت چاپ وجود داشت که اکنون تعداد این مراکز به ۱۸۸ رسیده است.

وی افزود: موسسات فرهنگی و هنری قبل از انقلاب در استان وجود نداشت، اما کنون ۱۷۲ موسسات فرهنگی هنری غیردولتی در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند.

علیزاده با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب در سطح استان کرمان فاقد انتشارات فعالی بودیم گفت::اما در حال حاضر ۷۵ انتشارات فعال داریم که حداقل از این تعداد ۵۰ مورد انتشاراتی فعال هستند و ۲۵۳ کانون تبلیغاتی در سطح استان کرمان مشغول به فعالیت می‌باشند.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی و مطبوعاتی هزینه بر است افزود: در این روز‌ها مطبوعات هزینه‌های بالایی در زمینه‌های چاپ و کاغذ و ... دارند و دستگاه‌های دولتی باید هزینه لازم را بپردازند.

انتهای پیام/ح

تغییرات فاحش فرهنگی بعد از انقلاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار