رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی در شوش

مراسم رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی و افتتاح فاز نخست موزه شوش همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مراسم رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی و افتتاح فاز نخست موزه شوش با حضور جمعی از مسئولان شهری از جمله مدیر پایگاه میراث جهانی این شهرستان، رئیس اداره میراث فرهنگی شوش، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل، شهردار شوش، مدیر موزه شوش، و نیز استقبال شرکت‎کنندگانی از شهرستان‎های شوش شوشتر، دزفول، اهواز و اندیمشک در محل پایگاه میراث جهانی شوش برگزار شد.

رونمایی گور پیش از تاریخی چگاسفلی در شوش

در این مراسم مدیر پایگاه میراث جهانی شوش بر جایگاه ویژه موزه شوش به منزله گنجینه‎ای پربهاء و ارزشمند در قلب استان زرخیز خوزستان تأکید کرد و انجام بهسازی این موزه را یک ضرورت ویژه دانست.

بیژن حیدری‎زاده، مدیر پایگاه میراث جهانی شوش بر جایگاه ویژه موزه شوش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با درنظر گرفتن اصول تخصصی و مشخصه‎های اصلی یک موزه تاریخی و باستان‎شناسی، نورپردازی ویترین اشیاء، نورپردازی سالن‎های دوره‎های تاریخی اشیاء، سیستم سرمایش وگرمایش، ویترین اشیاء و.. در فاز اول ساماندهی موزه شوش ظرف دو ماه بهسازی شد و برای اولین بار از گور شش‎هزار ساله چگاسفلی در موزه شوش رونمایی شد.

رونمایی گور پیش از تاریخی چگاسفلی در شوش

در ادامه عباس مقدم، کاوشگر محوطه شش‎هزار ساله چگاسفلی، درمورد این اسکلت و گور ۶ هزار ساله بیان داشت: اسکلتی که از کاوش‎های چگاسفلی در دشت زهره بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان به دست آمده، متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد است.

وی تصریح کرد: این تدفین در زمره گور‌های منفرد و متعلق به بانویی حدوداً ۲۵ تا ۳۰ ساله است، ضمن این‎که اشیایی که در این تدفین به دست آمده‎اند از جمله ظروف مسی و مرمرین، شمشیر و ... گویای ارتباطات فرامنطقه‎ای و نشان از طبقه و شأن بالای اجتماعی و اقتصادی این بانوی ملقب به خاتون است.

رونمایی گور پیش از تاریخی چگاسفلی در شوش

گفتنی است در پایان این مراسم از ناصر جلوی، اولین مدیر موزه شهرستان شوش با حضور مسئولان تجلیل شد و سپس بازدید از موزه و رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی و افتتاح فاز نخست بهسازی و ساماندهی موزه شوش صورت گرفت.

درخور ذکر است، موزه شوش در سال ۱۳۴۵ با ۴ سالن جهت نمایش اشیاء به دست آمده از ۱۶۰ سال کاوش در شوش افتتاح شد و ناصر جلوی مدیر آموزش وپرورش وقت به عنوان اولین مدیر موزه شوش منصوب شد. بعد‌ها نیز دو سالن جانبی به موزه شوش افزوده شد.

انتهای پیام/گ

گور پیش از تاریخ رونمایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.