معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

شیوه نامه طرح جابربن حیان اصلاح شد/ ۹۰ درصد مدارس ابتدایی از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده نمی‌کنند

حکیم زاده با اشاره به ضرورت رقابت زدایی و حذف کتاب‌های کمک آموزشی گفت: شیوه نامه طرح جابربن حیان اصلاح شد.

فزایش پوشس تحصیلی پیش دبستانی مناطق محروم نسبت به استان های برخورداربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ۴۰ سالگی انقلاب با اشاره به اینکه در رصد و پایش شاخص‌های اصلی مشکلات وجود دارد، بیان کرد: کارهایی مختلف در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است اما چون نظام پایش مستمر وجود نداشته است، پردازش نداشتیم.

وی ادامه داد: پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی از ۲۰/۲ به ۷۰ رسیده و در مناطق دوزبانه و محروم شاخص پوشش از مناطق برخوردار بالاتر است، درحالی که میانگین کشوری ۷۰/۱ است اما در سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین هستیم، همچنین در خراسان شمالی ۸۵ درصد، در ایلام بالای ۹۰ درصد و در خوزستان پوشش ۱۰۰ درصدی داشتیم.

حکیم زاده با اشاره به نرخ پوشش ابتدایی قبل از انقلاب ۸۰ درصد بوده اما امروز نرخ پوشش به ۹۸/۲ رسیده است، گفت: از دیگر دستاوردهای کمی که نشانگر عدالت آموزشی است، موضوع تعداد دانش آموزان دختر به پسر است که این نسبت اکنون به ۴۸ رسیده است که پیش از ۳۸ درصد برآورد شده بود.

معاون آموزش ابتدایی گفت: موضوع بازماندگان از تحصیل را رصد کردیم؛ در این حوزه هم برابری جنسیتی داریم و پیش از این موانع اجتماعی و فرهنگی مانع از تحصیل دختران می‌شد و در خیلی از شهر‌ها خانواده‌ها مانع از حضور دختران می‌شدند و تعداد کل دانش آموزان ابتدایی امروز به ۱۷۸ رسیده، همچنین تعداد دانش آموزان عشایر از ۳۱ هزار ۵۹۵ نفر به ۸۸۶۴۹ رسیده است علاوه بر آن در کیفیت وضعیت دانش آموزان پیشرفت کردیم.

وی نرخ گذر به متوسطه اول که شاخص کیفیت نظام آموزشی دانست و گفت: این شاخص از ۷۳/۹ به ۹۶/۴ رسیده که رشد ۲۲/۵ درصدی داشته است.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه دستاورد کیفی مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی داشتیم که می‌توانیم آن را به عنوان کیفی‌ترین شاخص تحولی اشاره کنیم.

اجرای طرح شهاب باید درست باشد

حکیم زاده درباره اجرای طرح شهاب گفت: متولی اجرای شهاب سازمان ملی استعداد‌های درخشان است، اما با وجود این آمادگی کامل برای مشارکت فعال داریم تا نقشی مؤثر ایفا کنیم.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه روش‌های درست تربیتی برای شناسایی استعداد دانش آموزان از دوره کودکی است و باید بدون پیش‌داوری این اقدام انجام شود، گفت: یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت شناسایی کردن یک استعداد خاص است در حالی در طرح شهاب همه استعداد‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، معتقدیم طرح شهاب خوب است، اما اجرای آن باید درست باشد و بستر مناسبی برای اجرای آن در نظر بگیریم.

حکیم زاده تاکید کرد: یکی از مسائلی که به آن به عنوان یک کارشناس علوم تربیتی انتفاد دارم موضوع توجه به هوش دینی است و معتقدم این شاخص امری فطری است و نباید جزو هوش‌ها نظر گرفته شود.

۶۰ درصد کلاس‌ها با تراکم بالای ۲۶ نفر است

وی درباره تراکم دانش آموزی گفت: برخی مصوبات و طرح‌هایی داریم که هیچ کلاسی نباید تراکم بالای ۲۶ نفر داشته باشد، البته هرجا دانش‌آموز با هر تعداد وجود داشته باشد امکان دسترسی به امکانات برای آن‌ها را فراهم کنیم، با این وجود اکنون ۱۸۰ هزار کلاس درس در دوره ابتدایی با تراکم کمتر ۲۵ داریم و  ۶۰ درصد کلاس‌ها با تراکم بالای ۲۶ نفر است که عمدتا در شهر‌های با تراکم بالا وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اگر سازمان امور اداری و استخدامی مبنای آماری اصلاح کنند در محاسبه تعداد معلمان و کلاس‌های درس مشکلات کمتر خواهد بود، بیان کرد: همواره در تلاش هستیم مدارس دولتی احیا کنیم و آن را بها دهیم، به هیچ وجه برای یک مدرسه خاص طرح اجرا نمی‌کنیم، اما متاسفانه در تغییر روش‌های یاددهی یادگیری و طرح‌های تحولی با محدودیت تراکم کلاس مواجه هستیم.

معاون آموزش ابتدایی یکی از بستر‌های یادگیری را از طریق بازی دانست و گفت: هنر، ادبیات و بازی فعالیت‌هایی عملی هستند که به تقویت دست ورزی کودکان کمک می‌کنند؛ بر این اساس در ۱۰ استان کشور و ۱۰۰ مدرسه مبتنی بر مدارس دولتی و غیردولتی، دخترانه و پسرانه اجرای طرح اتاق بازی طرح را به تدریج آغاز کردند.

حکیم زاده درباره شیوه اجرای جشنواره جابربن حیان و توجه به رویکرد رقابت‌زدایی در این طرح تصریح کرد: شیوه نامه طرح جابر را اصلاح کردیم تا هر گونه رقابت و داوری در آن رفع شود و دستورالعمل آن هم تهیه شد، اما با توجه به اینکه برخی مدارس کار‌های ابتدایی مسابقه را آغاز کرده بودند این تغییر رویکرد به ۹۸ نمی‌رسد، اما برای سال ۹۹ شیوه اجرای متحول می‌شود و سال ۹۸ برای آخرین بار این جشنواره به طور کشوری برگزار می‌شود.

شناسایی ۳۰۸۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی درباره رسیدگی به وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل و با اشاره به توییت وزیر آموزش و پرورش مبنی بر پیگیری و شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش به عنوان یکی از رسالت‌های خودش برای جذب کودکان بازمانده کار کرده است، اما چالش هایی، چون مشکل اقتصادی که مانع حضور در مدرسه می‌شود نمی‌تواند رفع کند چرا که بودجه‌ای برای آن نداریم.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ طرح انسداد مبانی بی سوادی ابلاغ شد، همچنین از سال گذشته با همکاری وزارت رفاه کاری مشترک آغاز کردیم جلساتی با حضور سایر دستگاه‌های مربوطه برای تقسیم کار برگزار کردیم که البته هماهنگی بین سازمانی مشکل دارد.

حکیم زاده تاکید کرد: البته آموزش و پرورش معطل سازمانی نیست دقیقا به این دلیل است که اگر بچه‌ای را به مدرسه بیاورند مدیران از حتی از جیب خودشان خرج کردند و خیلی از وظایف را با صفر ریال بودجه دنبال کردیم و تا ۳۰ هزار و ۸۰ نفر جذب کردیم و این روال تداوم دارد.

در حذف آزمون‌ها بسیار موفق‌تر عمل کردیم

معاون آموزش ابتدایی درباره درباره دوره پیش دبستانی و هدفگذاری برای ارتقای پوشش تحصیلی این دوره اظهار کرد: درصد در نظر گرفته شده برای سال آینده ۷۳ درصد است، اما با آمار‌های دریافتی می‌تواند این رقم بیشتر هم باشد.

حکیم زاده با اشاره به اینکه مهم‌ترین دوره شکل گیری فرد دوره پیش دبستانی است، افزود: مطلوب ما این است که پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشیم و دوره اجباری شود و حتی در استاد بالادستی هم به آن توجه شده است؛ در سند تحول بنیادین دوره پیش دبستانی یکی از اولویت‌های عدالت آموزشی است و در تلاش هستیم تا از طریق آگاهی رسانی و از جهت تسهیل شرایط و از حداکثر فضا‌های دولتی پوشش تحصیلی افزایش یابد و در این مسیر استان‌هایی که این خط را خوب پیگیری کرده باشند دستاورد‌های خوبی داشتند و در مواردی که به سمت انتفاع رفتیم ضرر کردیم.

معاون آموزش ابتدایی درباره نقش راهبران آموزشی گفت: در سال ۹۵ موضوع راهبران آموزشی مورد توجه قرار گرفت و کار آن‌ها شروع شده است و با توجه به اهمیت این پست برای ساماندهی کار راهبران پیگیری‌های زیادی شد و امسال با پیگیری‌های انجام گرفته پست راهبران مصوب و ابلاغ شد تا مزایای آن‌ها طبق حکم پرداخت شود و به جرات می‌توان گفت: کیفی‌ترین پست راهبران آموزشی هستند که حتی باعث شد درصد تکرار پایه در این مورد کاهش یابد.

حکیم زاده درباره توفیق در اجرای طرح حذف کتاب‌های کمک آموزشی از دوره ابتدایی بیان کرد: طبق رصد دقیق و برحسب آمار و ارقام حدود ۹۰ درصد این طرح اجرا شده است و درشهر‌های کوچک این طرح بهتر انجام شد.

معاون آموزش ابتدایی تاکید کرد: تغییر و تحول در نگرش خانواده‌ها همچنین گردش مالی حاصل از این کتب باعث شده تا حذف کناب‌های کمک آموزشی به سرعت انجام نشود، اما خوشبختانه امروز کسی از این موضوع دفاع نمی‌کند بنای رویکرد جدیدی را داریم البته در حذف آزمون‌ها بسیار موفق‌تر عمل کردیم و چهار موسسه بزرگ آموزشی از این حذف حمایت کردند.

حکیم زاده تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند از طریق تجارت سالم فعالیت کند؛ چرا این بخش‌ها با غلط‌ترین مسیر تجارت خود را بنا می‌کنند در حالی که خطر اینگونه تولیدات و محصولات بالاست.

وی درباره کودکان فاقد مدارک هویتی گفت: با همکاری آموزش و پرورش، وزارت کشور و امور خارجه، کارت حمایت تحصیلی، جایگزین مدارک هویتی شد و ۵۵۰۰ دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی  در مدارس ثبت‌نام کردیم.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ما مشغول به تحصیل هستند که ۳۲۰ هزار آنها در دوره ابتدایی هستند و  این تعداد دانش‌آموز به حداقل ۱۵ هزار معلم نیاز داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خضیراوی
۱۹:۲۹ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷
طرح جابر بن حیان اجباری شده!!!!!!!!!!متاسفانه
ما نمی خواهیم این هزینه پرداخت کنیم به کی بگیم
جدیدا ادارات توصیه می کنن که خود معلمان شرکت کنن و فرمالیته اسم دانش آموز نوشته شود تا امتیاز گرفته شود
اخر این طرح برای یادگیری دانش آموز است یا معلمان؟!!!
پیگیری کنید لطفا
آخرین اخبار