چهل چراغ انقلاب؛ بخش دوم/

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه

ایران در ۴ دهه گذشته محل پرورش بزرگانی در عرصه ورزش بوده که توانستند در عرصه‌های جهانی و المپیک افتخار آفرینی کنند و پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نام ایران با افتخار و افتخار آفرینی گره خورده و ورزشکاران ایرانی در لباس تیم ملی همواره برای پاشیدن رنگ شادی به خاک کشور گام‌های بسیار بلندی برداشتند.

در این نوشته نام ۴۰ ورزشکار برگزیده و صاحب افتخار که در ورزش‌های انفرادی به مدال‌های المپیک و جهانی دست پیدا کردند و یا ورزشکارانی که در ورزش‌های تیمی علاوه بر کسب افتخار با تیم ملی به عناوین فردی قابل توجه رسیده اند، لیست شده است.

گفتنی است تمام ورزشکارانی که نام شان در لیست آمده در سال‌های ۱۳۵۵ و پس از آن به دنیا آمده اند و به نوعی در نظام جمهوری اسلامی ایران رشد و پرورش یافته اند.

۱۱-کمیل قاسمی

کمیل قاسمی کشتی‌گیر آزادکار جویباری متولد ۱۳۶۶ و نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو و مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ تاشکند در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد است.

از افتخارات دیگر او می‌توان به کسب مدال برنز المپیک ۲۰۱۲ لندن، مدال نقره بازی‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۴ و کسب مدال طلا و نقره در چندین دوره مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۲-کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده زنوزی بانوی کرجی و تکواندوکار ایرانی متولد ۱۳۷۷ است که در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ در کلاس وزن ۵۷ کیلوگرم زنان برنده مدال برنز شد.

وی نخستین و تنها زن ایرانی است که در تاریخ ایران در بازی‌های المپیک، برنده مدال شده‌است و کیمیا با هیجده سال سن جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در ادوار المپیک است.

علیزاده در مسابقات جهانی روسیه ۲۰۱۵ صاحب مدال برنز و در مسابقات جهانی کره سال ۲۰۱۷ هم به مدال نقره رسید.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۳-سهراب مرادی

سهراب مرادی در عرصه وزنه برداری صیاد طلاست و در مسابقاتی که حضور داشت، فقط به طلا راضی می‌شد، وی رکورددار یک‌ضرب، دوضرب و مجموع جهان در دو وزن ۹۴ و ۹۶ کیلوگرم است.

مرادی وزنه بردار پر افتخار بختیاری از اصفهان متولد سال ۱۳۶۷ است که قهرمانی المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمانی جهان ۲۰۱۷ آناهیم و ۲۰۱۸ عشق آباد و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۴-احسان حدادی

پرتاب‌گر دیسک تهرانی در سال ۱۳۶۳ به دنیا آمد و رکورددار فعلی پرتاب دیسک ایران و آسیا با حد نصاب ۶۹٫۳۲ متر است.
حدادی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن نایب قهرمان شد و در مسابقات جهانی دئگو در سال ۲۰۱۱ در سکوی دوازدهم ایستاد.

وی در مسابقات آسیایی بی رقیب است و در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ در رشته پرتاپ دیسک قهرمان شده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۵-سیامند رحمان

سیامند رحمان فرزند پر افتخار ایرانی در سال ۱۳۶۷ در اشنویه دیده به جهان گشود و برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ به اردوی تیم ملی وزنه برداری معلولان دعوت شد.

وی در سال ۲۰۱۲ در مسابقات پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ سیامند رحمان با غلبه بر وزنه ۲۸۰ کیلوگرم توانست رکورد وزنه‌برداری پارالمپیک در وزن ۱۰۰+ به میزان ۱۵ کیلوگرم و به ۲۸۰ کیلوگرم ارتقا دهد و به عنوان رکورددار پارالمپیک نام خود را ثبت کند.

سیامند رحمان در اقدامی باور نکردنی در پارالمپیک ریو در سال ۲۰۱۶ با مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرم همه رکورد‌های جهانی را شکست. نفر دوم در این مسابقات وزنه ۲۳۵ کیلوگرمی را مهار کرده بود. وی از برترین ورزشکاران اهل سنت در ایران است.

کارنامه او پر از مدال‌های خوش رنگ است و به طور مثال به‌تر تیب در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ در مسابقات جهانی به مدال طلا رسیده که در سال ۲۰۱۰ یک نقره هم کسب نموده است.

سیامند رحمان در مسابقات آسیایی هم خوش درخشیده و در ۲۰۱۰ گوانگژو و ۲۰۱۴ اینچئون هم موفق به کسب مدال طلا شده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۶-احسان قائم مقامی

اولین استاد بزرگ شطرنج ایران متولد سال ۱۳۶۱ است و جزو مفاخر شطرنج کشور محسوب می‌شود.
احسان قائم‌مقامی، استاد بزرگ شطرنج، رقابت سیمولتانه خود با ۶۱۴ شطرنج‌باز را که بیش از ۲۵ ساعت به طول انجامید با کسب ۵۹۰ پیروزی به پایان رساند.

مسابقه سیمولتانه احسان قائم‌مقامی با ۶۱۴ شطرنج‌باز که از ساعت ۱۰:۱۰ سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۹ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده بود پس از گذشت بیش از ۲۵ ساعت و ثبت رکورد جدیدی توسط وی به پایان رسید.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۷-مراد محمدی

مرد همیشه ۶۰ کیلوی کشتی ایران سال ۱۳۵۹ در مازندران به دنیا آمد و در نوجوانی وارد دنیای کشتی شد، مرد بی حاشیه کشتی برنز المپیک پکن را در کارنامه دارد و یک طلا، و دو برنز نیز در مسابقات جهانی به دست آورده است.

وی در بازی‌های آسیایی دوحه ۲۰۰۶ نیز موفق به کسب مدال طلای وزن ۶۰ کیلوی کشتی آزاد شد و اگر زود از دنیای کشتی خداحافظی نمی‌کرد، شاید ویترین پرمدال تری داشت.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۸-یوسف کرمی

یوسف کرمی تکواندوکار ملی پوش متولد سال ۱۳۶۲ در میانه آذربایجان شرقی است که قهرمانی تکواندو جهان و بازی‌های آسیایی و مدال برنز المپیک را در ویترین افتخارات خود دارد.

تنها مدال المپیکی کرمی در آتن یونان به دست آمد که توانست به عنوان سوم و مدال برنز دست یابد و دو طلای جهانی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ و دو برنز سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ لیست مدال‌های وی را پربار کرده است.

کرمی دو قهرمانی در بازی‌های آسیایی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ به ترتیب در دوحه قطر و گوانگژو چین کسب کرده است.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

۱۹-سعید محمد پور

سعید محمدپور در اولین سال دهه هفتاد در اردبیل به دنیا آمد و در همان نوجوانی تصمیم گرفت راه هم استانی پرافتخار خود یعنی حسین رضازاده را برود.

وی در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن ۹۴ کیلوگرم به مدال طلای ارزشمند دست یافت که دستاورد بسیار ارزشمندی برای وی و کاروان ورزشی ایران بود.

محمدپور در سال ۲۰۱۱ قهرمان وزنه‌برداری دسته ۹۴ کیلو جهان شد. او اولین مدال طلای اردوی تیم ملی ایران را در مسابقات جهانی مالزی کسب نمود.

او در این مسابقات با ۱۷۵ کیلوگرم در یکضرب قهرمان و در دوضرب با ۲۱۰ کیلوگرم نیز قهرمان شد.

در مسابقات جهانی پاریس در دسته ۹۴ کیلو توانست مدال برنز را بر گردن بیاویزد. او در این دسته با بالابردن وزنه ۱۸۱ کیلو در یکضرب و وزنه ۲۲۱ کیلو در دوضرب ودر مجموع ۴۰۲ کیلو در رتبه سوم قرار گرفت.

 

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه

۲۰-سجاد انوشیروانی

سجاد انوشیروانی متولد اردیبهشت ۱۳۶۳ در اردبیل و وزنه‌بردار ایرانی دسته فوق سنگین یعنی ۱۰۵+ است و شاید اگر بهداد سلیمی نبود، رنگ مدال‌های وی خوش رنگ‌تر بود.

انوشیروانی در المپیک ۲۰۱۲ لندن پشت بهداد سلیمی ایستاد و با مدال نقره مسابقات رو به پایان برد در حالیکه سال قبل یعنی ۲۰۱۱ هم نایب قهرمان جهان شد.

انوشیروانی در بازی‌های آسیایی گوانگ ژو ۲۰۱۰ توانست به مدال برنز دست یابد تا لیست مدال‌های وی از مدال آسیایی خالی نباشد.

۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه (۲)

بیشتر بخوانید: ۴۰ سال ۴۰ قهرمان، ایران پر افتخارتر از همیشه ۱

حامد گلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار