چهل چراغ روشن؛

از استیصال تا شکوفایی/ وقتی عروسی به کوچه ورزشکاران رسید!

مصدومیت همواره به عنوان چالشی بزرگ برای ورزشکاران در دوران حرفه‌ای شان به حساب می‌آید .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، از آنجاییکه همواره دوران حرفه‌ای یک ورزشکار کوتاه است و آینده یک فرد در عرصه قهرمانی رقم می‌خورد، ترس در وجود ورزشکار را می‌توان در هنگام مصدومیت درک کرد.

برای بررسی شرایط درمانی و پیشرفت امکانات پزشکی در چند دهه گذشته، پای خاطرات و تجربیات دو ورزشکار حرفه‌ای نشستیم، یکی علی اصغر اسلامی کشتی گیر ملی پوش وزن ۴۸ کیلوگرم که در سال ۱۳۵۳ دچار مصدومیت شد و دیگری بهادر مولایی ملی پوش وزنه بردار سنگین وزن تیم ملی ایران که در سال ۱۳۹۳ با تصادفی شدید طعم تلخ آسیب دیدگی را چشید.

علی اصغر اسلامی؛ ستاره سوخته، فانوسک خاموش

علی اصغر اسلامی کشتی گیر سبک وزن همیشه سرحال تیم ملی که در مسابقات مختلف جهانی و بین المللی مدال‌های رنگارنگی به گردن آویخت و به گفته رقیبان و هم نسلی‌ها جزو ورزشکاران با اخلاق و آینده دار محسوب می‌شد.

از دلاوری‌های این ورزشکار قدرتمند همین بس که وی در انتخابی المپیک مونیخ، ۶ حریف از ۸ حریفی که پشت شان را به خاک مالیده بود را ضربه فنی کرد.

قهرمان گذشته کشتی دل پری از شرایط ورزشی دوران خود داشت، از بی یار و یاور بودن ورزشکاران شهرستانی و حق کشی‌های آشکار تا نبود امکانات مورد نیاز و رفتار برخی مربیان و مسئولان.

اسلامی که حالا پیشکسوت با تجربه‌ای به حساب می‌آید، از فقر امکانات پزشکی و نبود دکتر‌های حاذق گفت: در انتخابی مسابقات جهانی تهران همه ۸ حریف خود را شکست دادم و در انتظار شروع مسابقات بودم و در فاصله یک هفته مانده به شروع مسابقات دچار دندان درد شدید شدم و به اتفاق مسئولان تیم ملی به دکتر مراجعت کردیم.

وقتی عروسی به کوچه ورزشکاران رسید! // از استیصال تا شکوفایی // شکوه بازگشته //

وی ادامه داد: دکتری که ما به او مراجعت کردیم قتل عام را به جای درمان برگزید و به دلیل اشتباه او، جای یک دندان من روی لثه ۸ بخیه خورد و خونریزی آن بند نمی‌آمد و مشکلات فراوانی برای من بوجود آمد.

اسلامی گفت: با همان حال مصدوم بازهم به مسابقات ادامه دادم، اما در کمال تعجب شنیدم که مربی تیم ملی مخالف حضور من در تیم ملی به حریفان من می‌گفت به فک او ضربه بزنید تا نتواند به کار ادامه دهد.

وی افزود: دهه ۵۰ مثل الان نبود که ورزشکاران تحت حمایت هیئت‌های ورزشی استانی و شهرستانی باشند در آن موقع حمایت و دلگرمی از کسی شاهد نبودیم و در واقع ورزشکار همه کاره خود بود، هم ورزشکار هم مربی هم حامی و حتی دکتر خود باید می‌بود.

پیشکسوت کشتی از بدترین مصدومیت خود یعنی ضرب دیدگی شدید کتف خود تعریف کرد و گفت: ارتوپد تیم ملی با دیدن عکس‌های گرفته شده تصمیم گرفت که کتف مرا جراحی کند، در حالیکه ارتوپد صلاحیت عمل جراحی اشتباهی که منجر به فلج شدن دست راست من و خداحافظی من با ورزش کشتی شد، ورزشی که عاشقانه آن را دوست داشتم و با تمام سختی‌ها پای آن ایستاده بودم.

وی در ادامه به شرایط فعلی پزشکی تیم ملی اشاره کرد و گفت: الان در کنار هر تشک چندین پزشک نشسته اند و شرایط هر ورزشکار به صورت جامع و حرفه‌ای ثبت می‌شود و برای انجام هر عملی یک تیم پزشکی با هم مشورت می‌کنند در حالیکه در گذشته پزشکی در کنار تیم نبود و تنها در طی مسابقات یک پزشک برای همه ورزشکاران به اردو می‌آمد.

اسلامی در پایان حرف‌های خود از حسرت‌های خود در کشتی گفت: یک کوهنورد وقتی به قله می‌رسد می‌تواند به خود افتخار کند و برای همین، چون ورزشکار را به افتخارات می‌شناسند، احساس می‌کنم به حق واقعی خود نرسیدم و گاهی آرزو می‌کنم که‌ای کاش یک بار دیگر فرصت داشتم کشتی بگیرم.

بهادر مولایی؛ احیای غول خفته

بهادر مولایی وزنه بردار مازندرانی تیم ملی در سال ۱۳۹۵ و هنگام بازگشت به خانه از اردوی دچار سانحه شدیدی شد که با در رفتگی لگن، کتف و آرنج چپ و شکستگی استخوان ران و انگشت‌های پا همراه بود، اتفاق تلخی که آینده ملی پوش خوش اخلاق و با استعداد وزنه برداری را به خطر انداخت.

وقتی عروسی به کوچه ورزشکاران رسید! // از استیصال تا شکوفایی // شکوه بازگشته //

مصدومیت چنان سخت و سنگین بود که وی را مجاب کرد به خداحافظی فکر کند، خداحافظی در اوج جوانی و قدرت در حالیکه برای به دست آوردن آن خون دل خورده بود.

مولایی گفت: دوران بسیار طاقت فرسایی بود، مصدومیت در حال بر باد دادن تمام رویا‌های من بود، فکر به گذشته و تحمل شرایطی که به آن دچار شده بودم عذاب آور بود.

وی افزود: با کمک پزشکان و مسئولان برای بازتوانی و بازیابی شرایط گذشته به کلینیک درمانی مراجعه کردم و تحت نظر پزشکان متخصص و مجرب و با برنامه‌های پیشرفته فیزیوتراپی و ارتوپدی به شرایط آرمانی بازگشتم.

مولایی گفت: چندین بار تلاش کردم و به دلیل ضعف فیزیکی و فشار‌های مصدومیت هر دفعه رها کردم، اما با کمک پزشکان و همراهی مربیان و خانواده دوباره تلاش کردم و اکنون به شرایط مورد نظر گذشته رسیده ام که بسیار خوشحالم.

وزنه بردار ملی پوش افزود: در کلینیک‌هایی که رفتم، امکانات و تشخیص و کمک پزشکان خارق العاده بود و به نظرم اگر چنین نبود بهادر مولایی دیگر با وزنه برداری باید وداع می‌کرد، و البته گاهی فکر می‌کنم وقتی مصدومیت سخت من درمان با تلاش پزشکان بر طرف شد، پس هیچ ورزشکاری نباید نگران مصدومیت خود باشد، چون امکانات و علم پزشکی ایران فوق العاده است.

وی گفت: حمایت مربیان  و برخی مسئولان در دوران مصدومیت بسیار دلگرم کننده بود تا جاییکه فکر بازگشت به ورزش را این حمایت‌های بی دریغ در ذهن من انداخت.

مولایی افزود: در ۳ ماه گذشته تمرینات بدنسازی می‌کردم و از لحاظ قدرتی به شرایط خوبی رسیده ام و اکنون یکی دو هفته‌ای هست که تمرینات بدنسازی را آغاز کرده ام و آرام آرام خود را برای مسابقات آماده می‌کنم.

کلینیک تخصصی پزشکی ورزشی؛ روی آرامش خاطر زندگی

با پیشرفت ورزش و ورزشکاران ایرانی در میادین بین المللی، به تدریج مراکز پزشکی و درمانی برای ورزشکاران نیز در ایران دایر شد.

اکنون بیش از ۱۰۰ متخصص پزشکی ورزشی در ایران مشغول به فعالیت هستند که به صورت علمی و تخصصی به آسیب‌های ورزشی و درمان آن می‌پردازند.

دکتر غلامرضا پرتوی متخصص پزشکی ورزشی در کلینیک تخصصی بیمارستان امام مازندران می‌گوید: در این مرکز پیشگیری، درمان و توانبخشی ورزشکاران تحت نظر ۳ متخصص و ۸ رزیدنت تخصص انجام می‌گیرد، مرکزی که دولتی است و ورزشکاران و مردم عادی می‌توانند از خدمات ارزان قیمت و مناسب آن بهره ببرند.

وقتی عروسی به کوچه ورزشکاران رسید! // از استیصال تا شکوفایی // شکوه بازگشته //

وی گفت: مشکلات اسکلتی و عضلانی هر شخصی اعم از ورزشکار و مردم عادی در این مرکز مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرد و از آنجاکه این مرکز تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد تعرفه‌ها با قیمت پایین از بیماران اخذ می‌شود و بیماران نباید نگران هزینه‌ها باشند.

پرتوی گفت: با وجود این کلینیک‌ها تحولات بزرگی در زمینه درمان ورزشکاران اتفاق افتاده و نگرانی بابت بازگشت به دوران خوب گذشته وجود ندارد، زیرا همه مسائل تحت نظر متخصصین مجرب قرار دارد و به روز‌ترین روش‌های درمانی اتخاذ می‌گردد.

بیمه ورزشی؛ دیگر نگران هزینه‌های سنگین درمانی نباشید

دکتر رز فولادی نایب رییس هیئت پزشکی ورزشی مازندران پیرامون بیمه درمانی ورزشکاران گفت: بیمه ورزشی شامل تمام ورزشکارانی می‌شود که در سالن و زمین‌های ورزشی مشغول به فعالیت هستند که محدودیت سنی و رشته ورزشی خاصی هم ندارد و شامل همه رشته‌ها و سطوح از آماتور تا حرفه‌ای می‌شود.

وقتی عروسی به کوچه ورزشکاران رسید! // از استیصال تا شکوفایی // شکوه بازگشته //

وی افزود: بیمه شامل خدمات پزشکی و هزینه‌هایی می‌شود که یک ورزشکار در دوران مصدومیت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در واقع حتی اگر ورزشکار برای درمان خود به مراکزی غیر از آن‌هایی که تحت نظر فدراسیون قرار دارد هم مراجعه کند، این بیمه با پرداخت هزینه درمانی کمک حال وی خواهد بود.

فولادی گفت: از ابتدای سال ۹۷ تا الان ۱۳ هزار نفر در مازندران تحت پوشش بیمه ورزشی هستند و در صورت هرگونه آسیب احتمالی از مزایای آن بهره مند می‌شوند، که این تعداد نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: هزینه یک ساله بیمه ورزشی ۱۵ هزار تومان و مدت زمان انقضای آن یک ساله است و برای مثال در سال ۹۶ حدود ۹۲۰ ورزشکار آسیب دیده از بیمه خود استفاده کردند.

نایب رییس هیئت پزشکی ورزشی گفت: نکته جالب توجه در افزایش تعداد افراد بیمه شده در استان، روند رو به رشد زنان تحت پوشش بیمه است که می‌تواند در روند ورزش و سلامتی جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

گزارش از حامد گلی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار