پایان کابوسی دردناک؛ ترمیم شکستگی لگن با ابداع روشی جدید

در نوعی روش درمانی جدید با کاهش درد و افزایش تحرک فرد سالمند، تجربه تلخ شکستگی استخوان لگن فراموش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، شکستگی استخوان لگن یکی از شایع‌ترین شکستگی‌ها در دنیا به‌ویژه میان سالمندان است؛ شکستگی که در بسیاری از موارد به معمولیت سالمندان و افت کیفیت زندگی آنها و حتی مرگ زودرس منجر خواهد شد.

تنها در کشور انگلستان همه ساله بیش از ۷۵۰۰۰ نفر دچار شکستگی استخوان لگن می‌شوند که یکی از دلایل آن پوکی استخوان سالمندان و تحلیل رفت بافت عضلانی است.

کارشناسان به تازگی با ابداع نوعی ایمپلنت درمانی به نام X-Bolt کمکی شایان به افزایش قدرت و چرخش در مفاصل را افزایش  کرده‌اند.

شکستگی استخوان لگن یکی از مشکلات جدی در زمینه سلامت سالمندان است، به علت ضعف سالمندان ترمیم اعضای آسیب دیده بدن دیرهنگام اتفاق می افتد و به این ترتیب بهبود شکستگی بسیار دیر رخ می‌دهد.

معلولیت و ناتوانی در حرکت پس از شکستگی می تواند زمینه ساز چاقی، افت سلامت، افزایش خطر سکته مغزی، حمله قلبی، دیابت و فشارخون بالا در سالمندان شود.

همچنین نیاز به استراحت طولانی مدت و بستری شدن در بیمارستان در اثر شکستگی استخوان لگن می تواند زمینه ساز عفونت قفسه سینه، بروز سرفه و حتی ذات الریه شود.

یکی دیگر از مشکلات شایع افرادی که دچار شکستگی لگن می‌شوند عفونت مجاری اداری و یبوست است که می‌تواند خطراتی جدی برای آنها داشته باشد.

روش سنتی ترمیم شکستگی استخوان لگن، استفاده از پیچ‌هایی ویژه است که پنجاه سال از اختراع آن می‌گذرد، در این روش برش‌هایی چهار تا ۶ سانتی‌متری در استخوان لگن ایجاد می‌کنند تا ۲ تکه شکسته را به هم متصل نگه دارند تا به تدریج جوش بخورند.

با وجود اینکه این روش کاراست اما به دلیل پوکی استخوان و بافت شکننده آن برای عده زیادی از سالمندان کارایی ندارد.

روش درمانی جدید X-Bolt شامل بال‌هایی است که در ۲ طرف ناحیه شکسته قرار می‌گیرند و نوعی لنگرگاه برای حرکت مفصل ایجاد می‌کنند. در این روش دیگر نیازی به استفاده از پیچ و مهره برای ثابت نگه داشتن ۲ طرف استخوان شکسته لگن نیست و میزان موفقیت روش درمانی بسیار بالاست.

زمانی که دستگاه در استخوان قرار می‌گیرد لبه‌های خود را باز می‌کند و به این ترتیب بخش‌های استخوان را ثابت نگه می‌دارد.

از جمله مزایای این روش درمانی امکان استفاده از آن بر افراد مبتلا به پوکی استخوان و شکستگی های وسیع الطیف استخوان لگن است که می‌تواند سبب بهبود قابل توجه در تحرک و کیفیت زندگی آنها شود.

کارشناسان این روش درمانی را بر روی صد بیمار آزمایش کرده و به نتایجی مثبت دست یافته‌اند.

این روش درمانی سال ۲۰۱۲ ابداع شده وبه وسیله محققان دانشگاه وارویک برروی بیماران آزمایش شده است.

نتیجه تحقیق درباره این ایمپلنت درمانی درسال ۲۰۱۶ درمجله Bone & Joint منتشر شده است.

برای استفاده از این عمل جراحی و کاشت ایمپلنت در استخوان لگن به جراحی موضعی یا نخاعی به مدت ۴۵ دقیه نیاز است. پس از جراحی بیماربه مدت ۱۱ روز در بیمارستان اقامت خواهد داشت و به مدت ۲ تا سه هفته پس از مرخصی برای کاهش درد می‌تواند از دارو‌های ضد درد استفاده کند.

از زمان ابداع تا کنون بیش از ۱۰۰۰ بیمار با استفاده از این روش درمانی مورد جراحی قرار گرفته‌اند و کارشناسان وضعیت سلامت آن‌ها و میزان تحرکشان را اندازه‌گیری کرده‌اند.

 

کارشناسان امیدوار هستند این روش درمانی در سال‌های آینده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و به این ترتیب دوره نقاهت بیماری کاهش یابد.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/

ایمپلنت استخوانی مخصوص سالمندان دچار پوکی استخوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دلنیا
۲۱:۵۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سلام لگنم شکسته دو ماه گذشته روزی دو بار بلند میشم دردم خ زیاده بعد ازچند وقت میتوانم پام کامل بزارم رو زمین