تحولی شگفت انگیز در علم پزشکی؛ معلولین حرکتی دوباره راه می‌روند

کارشناسان به تازگی با استفاده از نصب نوعی ایمپلنت الکتریکی موفق به بازگرداندن توان حرکتی به افراد معلول شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نصب ایمپلنت درکنار جلسه‌های فیزیوتراپی به افراد معلول کمک کرد دربازه زمانی چند هفته‌ای بتوانند به جای استفاده از صندلی چرخدار بر روی پا‌های خود ایستاده و حرکت پا‌های خود را کنترل کنند.


الکترود‌هایی که در مهره‌های ستون قفرات نصب می‌شوند سیگنال‌هایی برای مغز ارسال کرده و به این ترتیب فرمان‌های کنترل حرکت ازسوی مغزبه ماهیچه و عضله‌های پا می‌رسد.

کارشناسان براین باورند که نقل وانتقال سیگنال‌ها سبب رشد اتصال‌های عصبی جدید بین مغز و عضله‌های پا شده و به این ترتیب فرد قابلیت حرکت پیدا می‌کند.


اتصال‌ها کمک می‌کنند حتی زمانی که الکترود‌ها خاموش است فرد بتواند به حرکت خود ادامه دهد.

محققان نصب اعصاب الکتریکی ستون فقرات را برروی سه فرد معلول آزمایش کرده و موفق به بازگرداندن توان حرکتی آن‌ها شده اند.

این شیوه جدید ومنحصربه فرد درمانی به وسیله محققان سویسی انجام شده است و کارشناسان الکترود‌ها را در ستون فقرات بیماران فعال کرده اند.


پس از جراحی و طی جلسه‌های توان بخشی، سه بیمار داوطلب موفق به حرکت به طور مستقل یا با استفاده از واکر شده و دیگر نیازی به استفاده از صندلی چرخدار نداشته اند.

این بیماران درطی سال‌ها به دلیل تصادف، سانحه درحین ورزش و مواردی ازاین دست توان حرکتی خود را ازدست داده و مجبور به استفاده از صندلی چرخدار و حمایت اعضای خانواده و دوستان خود بودند.

جراحان، الکترود‌ها را درمناطق خاصی از نخاع بیماران قراردادند که سبب شد سیگنال‌های خاصی به سوی مغز ارسال و فرمان‌های حرکتی از مغز برای حرکت اندام‌ها فرستاده شود.


به گفته محققان دانشگاه (The Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne) زمان دقیق و محل تحریک الکتریکی برای بازگرداندن توان حرکتی بیماران اهمیت فراوان دارد.

پزشکان بسته به نیاز بیماران تا ۱۶ الکترود وابسته به ژنراتور دربدن آن‌ها نصب کرده اند، تحریک الکتریکی سبب ایجاد رشته‌های عصبی جدید و پس از مدتی بی نیازی به استفاده از انرژی الکتریکی برای فعال کردن الکترود‌ها می‌شود.

محققان استفاده از این شیوه منحصربه فرد درمانی را به ویژه برای کمک به افرادی که دچار معلولیت دراثر تصادف‌ها شده اند، بسیار اثربخش اعلام کرده و امیدوار هستند درآینده افرادی که دراثرتروما دچار معلولیت شده اند بتوانند دوباره توان حرکتی خود را به دست آورند.

پژوهش درباره اثر‌های درازمدت این شیوه درمانی براین سه داوطلب و ماندگاری و افزایش قدرت حرکتی آن‌ها به وسیله پژوهشگران ادامه دارد.

این افراد هنوز به طور کامل مانند یک فرد سالم نمی‌توانند به حرکت مستقل بپردازند، اما کارشناسان امیدوار هستند به تدریج درطی سال‌های آینده با رشد بیشتر سلول‌های عصبی توان حرکتی افراد افزایش یابد.


دانشمندان درتلاش هستند تا در مطالعه‌های آتی به افزایش بیشتر توان حرکتی افراد معلول بپردازند و بازه زمانی نصب ایمپلنت الکتریکی تا زمان توان حرکت عضله‌های بدن را کوتاه کنند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

دانشمندان موفق به بازگرداندن توان حرکت به پا‌های افراد معلول شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار