روایت یک مسیر/

ایجاد ۶۴۸ هزار شغل در ۴۰ سال اخیر

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۶۴۸ هزار شغل در ۴۰ سال اخیر ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری که صبح امروز (سه شنبه ۱۶ بهمن ماه) برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه تعاون و امور اجتماعی بنابر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹، باید قوانین مربوط به اساس نامه بنیاد شهید، برنامه ششم توسعه اقتصادی و ... تدوین می‌شد.

وی افزود: خدمات دسته‌بندی در حوزه تعاون و امور اجتماعی در ۵ حوزه پذیرش و امور اداری، مشاوره و مددکاری، تسهیلات رفاهی، اشتغال و کارآفرینی، مسکن و امور گلزار‌ها تقسیم می‌شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تقریبا ۸۰ درصد از اعتبار تخصیص داده شده برای پرداخت امور و کمک معشیت و حق پرستاری در این حوزه بوده که در انتهای هر ماه انجام می‌شود و افراد مشمول ۳۷۰ هزار نفر هستند.

پاکدل با بیان اینکه امسال حدود ۵ هزار پرونده مربوط به جانبازان احراز و رسیدگی شده است، گفت: ۳۰۰ پرونده شهادت نیز احراز شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با پایان اعتبار کارت ایثارگری ایثارگران بیان کرد: امسال این طرح را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: جامعه آماری حدود ۳۲۰ هزار نفر بود و در مجموع افراد واجد شرایط ٩٢٠ هزار هستند که تا به امروز ۵۸۰ هزار نفر به سامانه درخواست کارت مراجعه کردند و تا به امروز ۴۳۰ هزار کارت صادر شده است.

پاکدل با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار کارت چاپ شده است، گفت: کارت‌ها آماده تحویل به پست هستند و هفته آینده به در منازل ایثارگران ارسال خواهد شد.

وی در رابطه با طولانی شدن زمان احراز درصد جانبازی نیز تصریح کرد: یک بحثی را ایثارگران در رابطه با فرآیند احراز درصد جانبازی داشتند که ما برای این کار برنامه‌ای را تهیه کردیم و ظرف ۶ ماه آینده عملیاتی می‌شود و آنجا ایثارگران می‌توانند درخواست دهند.

پاکدل درباره رزمندگانی که مدارک بالینی برای درصد جانبازی ندارند، گفت: تاکنون ٢٢ پرونده تأیید شده، اما فرآیند طوری طراحی شده که افراد احراز جانبازی‌شان توسط نهاد اعزام کننده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این فرآیند حداقل پنج درصد جانبازی به افرادی که هیچ مدرکی از رزمندگی خود نداشته باشند، داده می‌شود. البته اگر بخواهند می‌توانند در کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید شرکت کنند تا در صورت تکمیل مدارک، درصد جانبازی بیشتری را دریافت کنند.

پاکدل در ارتباط با کمک معیشت جانبازان گفت: امسال ۷ هزار و ۵۰۰ نفر وارد سیستم شده‌اند که حداقل حقوق کارمندان دولت را برای آن‌ها اعمال کرده‌ایم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید با بیان اینکه امسال حق پرستاری طبق ماده ۲۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بر اساس قانون کار به والدین شهدا پرداخت می‌شود، افزود: از آبان امسال مطابق با ماده ٢٢ قانون جامع ایثارگران، ایثارگران دارای افراد تحت تکفل با بیماری صعب العلاج از خدمات بنیاد شهید بهره‌مند شدند و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر مشمول این طرح شدند.

پاکدل با اشاره به طرح سپاس افزود: سالانه حدود ۴٠٠ هزار بازدید از خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام می‌شود و امسال تاکنون ۳۵۰ هزار بازدید انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح مددکاری اجتماعی گفت: در بخش مشاوره در ٨٨ مرکز مشاوره‌ای، امسال ٢١٠ خدمت فردی، ۲۵ هزار مشاوره گروهی و ۶۰ هزار نفر آموزش خانواده را فراگرفته اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه سامانه ایثار به سامانه بانک‌ها متصل شده و ایثارگران مشمول وام ازدواج، بدون مراجعه به بنیاد وام دریافت کردند، بیان کرد: بر این اساس ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر وام ازدواج دریافت کردند که معادل یک هزار میلیارد شده است.

پاکدل با اشاره به بسته حمایتی دولت گفت: برای سبد حمایتی دولت نیز تقریبا ۷۲۶ هزار نفر از ایثارگران شناسایی شدند و به بیش از ۵۰۰ هزار نفر پرداخت شده است.

وی ادامه داد: به علاوه قراردادی با وزارت دفاع برای دریافت حکمت کارت منعقد شد، اما متاسفانه هنوز کارت‌ها به دست جانبازان نرسیده و کارت بسیاری از استان‌ها شامل ۱۰ استان صادر و در بنیاد است که هفته آینده توزیع خواهد شد. البته باقی کارت‌ها نیز تا پایان بهمن ماه تحویل داده خواهد شد.

پاکدل با بیان اینکه در این زمینه، آموزش و مشاوره‌های فنی و مهارتی صورت می‌گیرد، بیان کرد: در زمینه اشتغال، استخدام در دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی، واگذاری وام‌های خوداشتغالی و کارآفرینی گروهی از جمله فعالیت‌هایی بود که ۱۴ هزار نفر برای آن وام کارآفرینی دریافت کردند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به میزان شغل ایجاد شده در چهل سال اخیر گفت: در چهل سال اخیر برای ۶۴۸ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شد که ۹۵ هزار نفر از این مقدار در دولت تدبیر و امید و ۲۰ هزار شغل امسال ایجاد شد.

وی تصریح کرد: از این ۲۰ هزار شغل که امسال ایجاد شد، ۱۰ هزار نفر استخدام شدند و ۱۰ هزار نفر وام کارآفرینی دریافت کردند.

پاکدل در رابطه با آزمون‌های استخدامی اشتغال به کار در دستگاه‌ها گفت: ایثارگران از مجموع سهمیه‌ها (۲۵ درصد‌ها و ۵درصد ها)، حدود ۳۷ هزار نفر در آزمون شرکت کردند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به افراد مشمول بند ج. ماده ۸۷ برنامه ششم افزود: این بند تاکید کرده است که دولت به فرزندان شهدا وافراد ۷۰ درصد به بالای بیکار رسیدگی کند که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه داد: در صورت موافقت دستگاه‌ها می‌توانیم جدا از سهمیه‌های آزمون‌ها رسیدگی کنیم که البته افراد حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر هستند که امسال نیز طبق آزمون استخدامی کشور بیش از یک هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

پاکدل در رابطه با بخش مسکن گفت: بر اساس قوانین تلاش‌های زیادی صورت گرفت و توافق‌هایی با وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین و تسهیلات مسکن داشتیم که سالانه حدود ۱۰۰ هزار تسهیلات برای جانبازان مصوب می‌شود.

وی ادامه داد: امسال هم این مقدار مصوب خواهد شد و ما موفق شدیم۲۳ سهمیه از ۷ بانک را اجرایی کنیم و در برخی استان‌ها نیز از ابتدای بهمن ماه ثبت نام آغاز شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مبلغ وام نیز برای شهر‌های بزرگ ۱۰۰ میلیون، شهر‌های کم‌تر از یک میلیون جمعیت ۷۷ میلیون و سایر شهر‌ها ۶۶ میلیون و روستا‌ها نیز ۳۸ میلیون تومان خواهد بود.

پاکدل درباره ساماندهی گلزار‌های شهدا گفت: ۲۲۳ هزار قبور شهدا وجود دارد که طی ۴۰ سال گذشته، ۱۵۵ هزار مزار ساماندهی شده است و در حال حاضر ۲۰ هزار و ۸۵ از گلزار مطهر شهدا در دست ساماندهی است که بیش از ۱۴ هزار و ۷۴۵ مورد از گلزار‌ها ساماندهی شده و ۴ هزار گلزار دیگر باقی مانده است.

وی گفت: از سال‌ها قبل کارگروهی در استان‌ها شکل گرفته و باتوجه به بافت فرهنگی هر استان ساماندهی انجام می‌شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: گلزار‌های شهدایی که در مناطق سرد یا گرم هستند، به منظور ساماندهی مسقف شده‌اند و گلزار‌هایی هم چند مزاری هستند. ما پیرو رهنمود مقام معظم رهبری کارگروهی را برای ساماندهی قبور تشکیل دادیم و قرار شد با دستور رئیس بنیاد شهید تمامی فعالیت‌ها در این زمینه تا زمان تشکیل کارگروه و شروع اقدامی جامع، متوقف شود.

وی ادامه داد: ایراد اصلی کار یکسان سازی قبور بوده و ما نیز این امر را اصلاح خواهیم کرد، البته هدف ما از یکسان سازی زیبا سازی بود، اما طبق نظر مقام معظم رهبری این امر دیگر انجام نخواهد شد.

پاکدل گفت: قرار است این کارگروه به شناسایی قبور یکسان سازی شده بپردازد و هرکدام که قابلیت اصلاح داشته باشد را اصلاح کنند.

وی درخصوص بیمه‌های ایثارگران افزود: با اصلاح قانون بیمه تمام مشمولان بنیاد به این سازمان برگشت.

معاون تعاون بنیاد شهید گفت: ۸۳ هزار نفر از مجموع فرزندان شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بالای ۷۰ درصد، خود جانبازان و همسران آن‌ها متقاضی شغل اند و میانگین هر سال حدود ۲۰ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و به طور کل بیش از ۷ هزار فرزند شهید بیکار داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار