نیویورک دیلی نیوز: مواضع دولت ترامپ درباره ایران، آمریکا را منزوی کرده است

نیویورک دیلی نیوز در گزارشی به تحلیل اثرات منفی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران بر منافع ملی آمریکا پرداخت.

مواضع دولت ترامپ درباره ایران، آمریکا را منزوی کرده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک دیلی نیوز در گزارشی نوشت: خروج دونالد ترامپ از توافق برجام و بازگرداندن تحریم‌های واشنگتن علیه ایران عواقب منفی زیادی برای منافع ملی آمریکا به دنبال داشت. امروز این عواقب روشن‌تر شده و آینده‌ای با پیامد‌های جدی امنیتی را برای این کشور شکل داده است. از جمله این عواقب موارد زیر است:

۱. خروج از برجام سبب شد آمریکا منزوی شود. در مقایسه با رویکرد اوباما، امروز آمریکا تقریبا تنها شده است. متحدان بزرگ آن در ناتو، اتحادیه اروپا، چین و روسیه به توافق برجام وفادار مانده‌اند. بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تاثیر خنثی‌کننده‌ای داشت؛ زیرا تجار جهان را مجبور کرد با سیاست آمریکا مقابله کنند.

۲. خروج از توافق برجام به شدت به اتحاد آتلانتیک آسیب زد. دونالد ترامپ با زور متحدان اروپایی را برای اقدام علیه منافع اقتصادی و امنیتی خود وادار می‌کند. این واقعیت که متحدان واشنگتن فعالانه در تلاش هستند خزانه‌داری آمریکا را در موضوع تحریم‌ها دور بزنند باید زنگ خطری را به صدا درآورد که یک جایی از کار اشتباه انجام شده است. اروپایی‌ها در حال رسیدن به این دیدگاه هستند که استقبال آمریکا برای اعمال تحریم‌ها و برهم زدن منافع نزدیک‌ترین شرکای خود یک ویژگی مهم از دکترین ترامپ مبنی بر «اول آمریکا» است.

۳. خروج از برجام خطر کاهش سهم آمریکا از نظام مالی جهانی را به دنبال دارد. تاثیر سیاست بیش از حد تهاجمی اعمال تحریم از سوی آمریکا سبب می‌شود برتری دلار آمریکا در بازار‌های تجاری جهان تضعیف شود. علاوه بر سازوکار پرداخت اروپایی‌ها، چین و روسیه نیز به دنبال یک جایگزین برای نظام پرداختی با دلار در معاملات با ایران هستند. 

۴. خروج از برجام، اعتبار آمریکا را زیر سوال برده است. بر هم زدن توافقی که با ایران حاصل شده بود مانع تلاش برای رسیدن به توافق با کره شمالی می‌شود. متعهد بودن به منافع اقتصادی که واشنگتن باید برای تهران تامین می‌کرد به پیونگ یانگ نشان می‌داد که تحریم‌ها به دنبال الزام تعهدات توافق، برداشته می‌شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار