پایگاه خبری وکس: ادعا‌های ترامپ در سخنرانی سالانه‌اش درباره ایران توهمی بیش نیست

پایگاه وکس نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود ادعا‌هایی را درباره ایران مطرح کرد که نادرست و غیرواقعی هستند.

ادعا‌های ترامپ در سخنرانی سالانه‌اش درباره ایران توهمی بیش نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری وکس در مطلبی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در سخنرانی سالانه خود اظهاراتی درباره ایران مطرح کرد که نمی‌تواند درست باشد.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود مدعی شد که تصمیم او برای خروج کشورش از توافق هسته‎‌ای ایران و از سرگیری مجدد تحریم‌ها فشار زیادی بر تهران وارد و «جاه طلبی‌های منطقه‌ای» آن‌ را خنثی و همچنین توانایی ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تضعیف کرده است.

ترامپ در جمع اعضای کنگره آمریکا مدعی شد: برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که ایران به تسلیحات اتمی دست پیدا نمی‌کند، من آمریکا را از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران خارج کردم. در فصل پاییز ما سخت‌ترین تحریم‌هایی را که می‌شد علیه یک کشور اعمال کرد، علیه ایران اعمال کردیم!

وکس در تحلیل این ادعاها نوشت: اما حتی بنا به گفته دولت ترامپ، اعتقاد او مبنی بر اینکه به تنهایی برنامه‌های ایران را مختل کرده است، درست نیست. تحریم‌ها فشار اندکی را بر ایران وارد کرده اما در عین حال کشور‌های اروپایی از جمله آلمان و فرانسه نه تنها از بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران خودداری کردند بلکه راهکار‌های را پیگیری می‌کنند که به آن‌ها امکان ادامه تجارت با ایران، علیرغم تحریم‌های واشنگتن را می‌دهد. این امر به طور قابل توجهی تاثیر اقتصادی تحریم‌های دولت ترامپ را بر ایران تضعیف می‌کند.

در حقیقت گزارش جدید بازرس کل پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نشان داد از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه اوت و نوامبر سال ۲۰۱۸ تاثیر اندکی بر توانایی‌های این کشور در سوریه داشته است. همچنین در این گزارش آمده که تحریم‌های بیشتر می‌تواند مانعی برای ایران باشد، اما تا به حال تاثیر آن‌ها در بهترین حالت، حداقل بوده است.

دومین موردی که وکس در گزارش خود به آن اشاره کرد، این است که رئیس جمهور آمریکا مدت‌هاست که می‌گوید توافق هسته‌ای ایران نتوانسته مانع این کشور در دستیابی به سلاح هسته‌ای شود و ماندن تهران در توافق هسته‌ای عملا منجر به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای در کوتاه مدت خواهد شد. اما هفته گذشته مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که ایران حتی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام، همچنان به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند است.

همچنین در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داده شد که مقامات ایرانی علنا تهدید کردند در صورتی که تهران نتواند به منافع تجاری و سرمایه گذاری که از توافق هسته‌ای انتظار می‌رود، دست یابد، فعالیت‌های هسته‌ای را که تحت برجام محدود شده بود از سر می‌گیرد.

بنابراین فشار ترامپ بر ایران نه تنها خواسته‌های او را محقق نکرده است، بلکه تصمیم وی برای خروج از توافق هسته ایران می‌تواند تهران را به سمت تلاش برای پیگیری برنامه‌های هسته‌ای خود سوق دهد. در نتیجه این بدان معناست که اظهارات ترامپ درباره ایران در سخنرانی سالانه او بیشتر از آنکه بنابر واقعیت باشد، بر اساس وهم و خیال است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار