هیل در گزارشی بررسی کرد

پنج چالش بزرگ سیاست خارجی که ترامپ با آن دست و پنجه نرم می‌کند

مهمترین چالش‌های پیش‌روی ترامپ در سیاست خارجی شامل ایران و روسیه است که او این روز‌ها با آن‌ها به شدت دست به گریبان است.

پنج چالش بزرگ سیاست خارجی پیش روی ترامپبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری هیل در مطلبی درباره چالش‌های بخش سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا نوشت: در حالی که سال 2018 در سرازیری پایان قرار گرفته است، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با مجموعه‌ای از چالش‌ها در بخش سیاست خارجی خود دست و پنجه نرم می‌کند.

به نوشته هیل، از بدتر شدن روابط ریاض و واشنگتن تا توقف مذاکرات عاری سازی هسته‌ای با کره شمالی گرفته، دولت ترامپ خود را در حال مبارزه در خلاف جهت باد در عرصه جهانی می‌بیند.

رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد بتواند اهرام سیاست خارجی خود را در سال 2019 منعطف نماید درست زمانی که دموکرات‌ها با پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره توانستند اختیار مجلس نمایندگان این کشور را در اختیار بگیرند و به طور موثری بسیاری از برنامه‌های او را با محدودیت مواجه خواهند کرد.

در ادامه به پنج چالش بزرگ سیاست خارجی که ترامپ این روزها با آنها دست به گریبان است، پرداخته می‌شود.

عربستان سعودی

زمانی که روز سه شنبه دونالد ترامپ در بیانیه‌ای غیرمسئولانه اعلام کرد محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان، مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی نیست، انتقادات بسیاری در داخل و خارج آمریکا متوجه او شد. علیرغم آنکه دولت ترامپ هفته گذشته درباره ماجرای قتل خاشقجی 17 سعودی را مورد تحریم قرار داد، خشم قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه در این ماجرا همچنان پابرجاست. اعضای کنگره آمریکا از ترامپ خواستند تا عربستان و ولیعهد آن را، که دستور قتل خاشقجی را داده، مجازات کند. در حالی که سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده ترامپ همچنان به کتمان این موضوع ادامه می‌دهد. رئیس جمهور آمریکا برای در پیش گرفتن اقداماتی که به روابط واشنگتن با عربستان آسیب بزند، تردید دارد. او روابط نزدیکی با بن سلمان دارد و پادشاهی عربستان را مرکزی برای استراتژی خاورمیانه‌ای خود یعنی پیگیری پیمان صلح فلسطین و رژیم صهیونیستی و مقابله با ایران، می‌داند.

بعید به نظر می‌رسد فشار کنگره بر روی ترامپ به زودی برطرف شود. سه تن از سناتورهای آمریکایی قصد دارند برای خاتمه جنگ در یمن ترامپ را تحت فشار قرار داده و گروه دیگری از سناتورهای آمریکایی از جمله سناتور لیندسی گراهام، از متحدان اصلی ترامپ، اخیرا لایحه‌ای را برای تحت فشار قرار دادن ترامپ برای اعمال مجازات سختگیرانه تر علیه عربستان مطرح کردند.

کره شمالی

در حالی ترامپ برای برگزاری نشست دوم با رهبر کره شمالی ابراز تمایل کرده که مذاکرات دو کشور با هدف توقف برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ با شکست‌های زیادی تاکنون روبرو بوده است.

ترامپ در حالی به پیشرفت مذاکرات با کره شمالی مباهات می‌کند که رسانه‌های کره شمالی اخیرا از بازدید رهبر این کشور از یک سلاح فوق مدرن تاکتیکی خبر دادند. بسیاری این اقدام پیونگ‌یانگ را تازه‌ترین تلاش‌های کره شمالی برای اعمال فشار بر آمریکا می‌دانند. کره شمالی همچنین تهدید کرده است در صورتی که آمریکا تحریم‌های خود علیه این کشور را لغو نکند، سیاست‌های هسته‌ای خود را از سرمی‌گیرد. گزارش اخیر یک اتاق فکر در آمریکا درباره شناسایی 13 پایگاه عملیات موشکی اعلام نشده کره شمالی، این موضوع را پیچیده‌تر کرده است. بنا به این گزارش پایگاه موشکی کره شمالی بردشواری کار ترامپ در مذاکره با کره شمالی تاکید می‌کند.

با این حال ترامپ با جعلی خواندن این گزارش مدعی شد کاملا همه چیز را درباره پایگاه‌های مورد بحث می‌داند.

روسیه

قرار است ترامپ در نشست گروه بیست در آرژآنتین با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود دیدار کند. پوتین گفته است مهمترین اولویت او در گفتگو با ترامپ بحث کنترل تسلیحاتی بویژه گسترش پیمان استارت نو و نیز پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد است. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا چندی پیش اعلام کرد واشنگتن به علت نقض پیمان منع موشک‌های میانبرد از سوی مسکو، از این پیمان خارج می‌شود. با این حال هنوز اعلان رسمی برای خروج از این پیمان از سوی ترامپ صورت نگرفته است. برخی می‌گویند این اقدام ترامپ ممکن است یک تاکتیک برای مذاکره باشد.

تلاش ترامپ برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در زمانی مطرح شد که او با افزایش مخالفت کنگره برای ابراز تمایل به بهبود روابط با روسیه مواجه بود. یکی دیگر از نگرانی‌های ترامپ تحقیقات مربوط به مداخله ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا و احتمال تبانی میان ستاد انتخاباتی او و اتباع روسیه است.

ایران

ترامپ در ماه می اعلام کرد کشورش از توافق هسته‌ای ایران، برجام، خارج می‌شود و دو مرحله تحریم‌های لغو شده علیه تهران براساس توافق هسته‌ای، را از سر گرفت. از سرگیری تحریم‌ها به معنای فشار بر ایران برای بازگشت به پای میز مذاکره به منظور تلاش برای دستیابی به خواسته‌های ترامپ خواهد بود. با این حال منتقدان بعید می‌دانند رویکرد ترامپ در مقابل ایران به نتیجه برسد. برخلاف آخرین باری که با ایران مذاکره شد، این بار جامعه بین‌المللی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند. کارشناسان می‌گویند ایران ترامپ را یک رئیس جمهور تک دوره‌ای می‌داند و بنابراین تمایل اندکی برای مذاکره با آمریکا طی دو سال آینده خواهد داشت. در عین حال بازرسان بین‌المللی بر ادامه پایبندی ایران به تعهدات برجام تاکید دارند.

اروپا

روابط میان آمریکا و اروپا بر سر موضوعت تجاری، هزینه‌های دفاعی و اختلافات کلی در عرصه جهانی میان سران دو طرف دچار تنش  شده است. این اختلافات در زمان سفر اخیر ترامپ به پاریس به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به خوبی خود را نشان داد. ترامپ بلافاصله پس از رسیدن به پاریس رئیس جمهور فرانسه را در پیامی توئیتری مورد حمله قرار داد. رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی خود در این مراسم به طور غیر مستقیم ترامپ را مورد انتقاد قرار داد. ترامپ پس از بازگشت به آمریکا انتقادات توئیتری علیه همتای فرانسوی خود ر ادامه داد.

علاوه بر این سران اروپا در بحث توافق هسته‌ای ایران با ترامپ در تعارض هستند. کشورهای اروپایی از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و در تلاش هستند تا راهی برای ادامه روابط تجاری با ایران علیرغم تحریم‌های واشنگتن بیابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار