نکات طلایی برای سفر در زمستان

اگر می‌خواهید زمان طولانی را در بیرون و سرمای زمستانی سپری کنید حتماً زیر لباس، گرمکن بپوشید. گرمکن اندام شما را از سرمای کشنده زمستان محافظت می‌کند

نکات طلایی برای سفر در زمستانبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  برای سفر در زمستان و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت در این فصل سرد باید نکات مهمی را رعایت کنید تا سفری خاطره انگیز و بیاد ماندنی برایتان رقم بخورد.

مهم‌ترین مسئله در سفر به طبیعت، حفظ سلامتی است. چرا که ما برای بالا بردن روحیه و سلامتی خود سفر می‌کنیم، تا بتوانیم روزمرگی‌های زندگی را بهتر و راحت‌تر تحمل کنیم. بی‌شک تمام جانداران، از گیاهان گرفته تا حیوانات خود را برای روز‌های سرد سال آماده می‌کنند. از آنجایی که ما انسان‌ها موجودات بسیار ضعیفی هستیم، بیش از پیش باید خود را برای رویارویی با چنین شرایطی آماده کنیم. در ادامه این مطلب شما را با نکاتی مهم و حیاتی آشنا می‌کنیم که هر طبیعت گردی باید در روز‌های سرد سال آن‌ها را در نظر داشته باشد تا دچار مشکلات جدی نشوند.

رطوبت بزرگترین دشمن گرما است

سوالی که اینجا پیش می‌آید، این است که گرم شدن ما چگونه صورت می‌گیرد؟ ما می‌دانیم که لباس‌ها به همراه حرارت بدن عامل اصلی گرم شدن ما هستند. لباس‌ها با محبوس کردن هوا در درون خود، باعث گرم شدن ما می‌شوند. این درست همان کاری است که پرندگان در روز‌های سرد سال انجام می‌دهند. پرندگان با محبوس کردن هوا زیر پر‌های خود باعث گرم شدن خود می‌شوند.   از آنجایی که هوا رسانای خوبی نیست، همین امر سبب می‌شود، یک لایه هوا بین پوست و پر پرنده از ورود سرما به داخل پوست و از خروج گرما از روی پوست جلوگیری کند. این درست همان کاری است که ما با پوشیدن لباس‌های پشمی و کلفت انجام می‌دهیم. این ایده تا زمانی کارایی دارد که بدن‌مان خیس نشده باشد. چرا که رطوبت در روز‌های سرد سال می‌تواند مشکلات بسیار زیادی تولید کند. پس پوشیدن لباس مخصوص روز‌های سرد، می‌تواند ما را از سرمازدگی حفظ کند.

پوشیدن سه لایه لباس

وقتی قصد گردش در مناطق بکر و سرد را دارید، باید سه لایه لباس بپوشید. لایه اول می‌تواند عرق بدنتان را به خودش جذب کند، لایه دوم باعث می‌شود تا عرق بدنتان خشک شود و لایه سوم شما را از گزند باد، باران و حتی برف حفظ می‌کند و همچنین اجازه نمی‌دهد تا بدن‌تان خیس شود. لازم به ذکر است که لایه سوم لباس‌تان ترجیحا باید ضد آب باشد. چنین سیستمی می‌تواند بدنتان را در مقابل آب هوای بسیار سرد حفظ کند. البته اگر قصد دوچرخه سواری دارید، می‌توانید پس از نیم ساعت رکاب زدن لایه رویی را از خود جدا کنید تا بدنتان دو هوا نشود. البته اگر با رکاب زدن بدنتان بیش از حد گرم نشد، نیازی نیست لایه آخر لباس را از تن‌تان جدا کنید. شاید دانستن این نکات زیاد جدی گرفته نشود، اما رعایت نکردن چنین مسائلی می‌تواند جان‌تان را در دل طبیعت به خطر بیاندازد.

مهم بودن جنس لباس‌هایی که می‌پوشید

سعی کنید به هیچ عنوان از لباس‌های تمام پنبه‌ای استفاده نکنید، چرا که این نوع مواد خاصیت بالایی در جذب رطوبت دارند، اما مواد مصنوعی خاصیت جذب رطوبت بالایی ندارند و به راحتی و خیلی زود خشک می‌شوند و همین امر باعث می‌شود تا گرمای بدنتان حفظ شود.

گرم کردن بدن و سپس خوابیدن

اگر شما تمام روز را در طبعیت دوچرخه سواری و یا پیاده روی کنید، بی‌شک نیاز به خواب خواهید داشت. اگر قبل از خواب بدنتان گرم نباشد سعی کنید با چند حرکت ورزشی بدنتان را پیش از رفتن به درون کیسه خواب گرم کنید. ترجیحا در هنگام خواب با کلاه و یا روسری سرتان را بپوشانید، چرا که یک سر لخت در هنگام خواب می‌تواند باعث هدر رفتن گرمای زیادی از بدنتان شود. استفاده از یک چادر مسافرتی در چنین شرایطی بسیار واجب است، چرا که می‌تواند بدنتان را از باد و باران حفظ کند. توجه داشته باشید که چادر مسافرتی‌تان را در مسیر رودخانه و یا حاشیه آن، بر پا نکنید. شاید در طول شب با بارش شدید باران آب طغیان کند و بدون آنکه شما متوجه شوید، در مسیر سیل قرار بگیرید. توجه داشته باشید، برپا کردن چادر در یک جان پناه طبیعی، مثل لای تخته سنگ‌ها و یا غار‌های کوچک می‌تواند بهترین مکان برای برپایی چادر باشد.
 
بعضی از تجهیزاتی که برای سفر در زمستان باید همراه داشته باشید:

عینک آفتابی پلاریزه

حتی ضعیف‌ترین آفتاب زمستانی هم زمانی که روی برف‌ها منعکس می‌شود، می‌تواند برای چشم‌ها بسیار مضر باشد. بعلاوه خورشید زمستان‌ها در قسمت پایین تری از آسمان قرار می‌گیرد و بیشتر در خط دید شما قرار دارد و این در زمان رانندگی‌های طولانی مدت برای مسافرت زمستانی صدمات جبران ناپذیری به چشم شما وارد می‌کند، پس با تهیه یک عینک آفتابی پلاریزه برای سفر از صدمات احتمالی جلوگیری کنید.

کرم ضد آفتاب

وزش باد یا انعکاس نور خورشید روی برف و یخ بشدت موجب سوختگی پوست می‌شود. به هیچ وجه کرم ضد آفتاب را در مسافرت زمستانی فراموش نکنید.

گرمکن

اگر می‌خواهید زمان طولانی را در بیرون و سرمای زمستانی سپری کنید حتماً زیر لباس، گرمکن بپوشید. گرمکن اندام شما را از سرمای کشنده زمستان محافظت می‌کند و موجب می‌شود سرمای کمتری احساس کنید و بتوانید با ساعت‌ها گردش در طبیعت از سفر زمستانی خود حداکثر استفاده را ببرید.

شال گردن

استفاده از شال گردن را فراموش نکنید، می‌توانید با پیچیدن شال گردن دور گردن و بینی، از سرمای بدن خود بکاهید.

به میزان کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی، فقط مختص به فصل تابستان و سفر به مناطق گرم نمی‌شود. اگر چه اقلیم‌های سرد به اندازه اقلیم‌های گرم به کم آب شدن بدن نمی‌انجامد، اما همین بی توجهی در نوشیدن آب کافی ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد، بویژه اگر شما در طول سفر زمستانی تان به فعالیت‌های شدیدی، چون اسکی و اسنوبورد بپردازید، خیلی زودتر آب بدنتان را از دست می‌دهید.

در طول سفر از بیماری‌های در امان بمانید

تا حد ممکن از سلامتی خود محافظت کنید. در ماه‌های فصل زمستان آنفولانزا در اوج شیوع خود قرار دارد پس برای مواجهه با بیماری در هر زمانی از سفر آماده باشید. یک بسته دارویی برای اعضاء خانواده آماده کنید و ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که برای حفظ ایمنی بدن مفید است را در آن بگنجانید.  شما هرگز نمی‌دانید در فرودگاه ها، هتل ها، رستوران‌ها و مکان‌های توریستی در معرض چه نوع بیماری‌هایی قرار دارید، بنابراین بهتر است از قبل خودتان را آماده کنید. داشتن یک کیف کوچک لوازم دارویی و کمک‌های اولیه یکی از مهمترین ملزومات سفر است که امیدواریم هیچ وقت به آن احتیاج پیدا نکنید.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
برچسب ها: سفر ، زمستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار