کارگردان «سرخ پوست» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عاشق ژانر معمایی در سینما هستم/ برای جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازم

نیما جاویدی گفت: ذات سینمایی من با ژانر معمایی احساس بهتری دارد و من از همان ابتدا عاشق این نوع سینما بودم.

نیما جاویدی کارگردان فیلم سینمایی سرخ پوست در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این فیلم و ژانر متفاوت آن گفت: ذات سینمایی من با ژانر معمایی احساس بهتری دارد و من از همان ابتدا عاشق این نوع سینما بودم. من در فیلم قبلی (ملبورن) هم اعتقاد داشتم که گونه‌ای از ژانر معمایی را تجربه کردم، اما قبول دارم که سرخ پوست انحصارا در این ژانر و جنسش در این گونه سینمایی تعریف می‌شود.

وی افزود: شکل فیلم بر اساس متن و فیلم نامه انتخاب می‌شود. ملبورن به یک فرم و سرخ پوست هم طبیعتا به نوع دیگری از ساختار نیاز داشت. من به عنوان یک کارگردان قطعا باید متناسب با فیلم نامه فرم را اجرا کنم و اگر این فرم با کار قبلی من ملبورن شباهتی داشته باشد ایراد از من است.

جاویدی همچنین عنوان کرد: درون مایه سرخ پوست جدا از ژانر آن مسئولیت پذیری اجتماعی است.وقتی پای منافع شخصی در کنار اجرای عدالت مطرح می‌شود ما کدام را انتخاب می‌کنیم. سیر تحول شخصیت کاراکتر‌های فیلم من این را نشان می‌دهد که آدم‌ها در شرایط سخت تصمیم گیری کدام سمت خواهند ایستاد.

وی با اشاره به اینکه ایده فیلم از یک خبر ساده در یک روزنامه شکل گرفت، تصریح کرد: چند سال پیش در یکی از روزنامه ها درباره پروژه گسترش فرودگاهی در یاسوج که بر سر راهش یک زندان قرار دارد، مطلبی را خواندم که در گوشه ذهنم ماندگار شد و ایده اصلی فیلم از آن جا گرفته شد. بعد‌ها این طرح به فیلم نانه و قصه رسید که سرخ پوست از آن متولد شد.

نیما جاویدی همچنین درباره اینکه چرا دهه ۴۰ را برای روایت داستان خود برگزیده است، تاکید کرد: به دلیل پیشرفته شدن مسائل امنیتی زندان‌ها و نصب دوربین‌های مداربسته طبیعتا نمی‌توانستیم به زمان حال یا نزدیک به زمان خودمان بشویم، زیرا معادلات منطقی فیلم برهم می‌ریخت. به همین دلیل این زمان را برای روایت قصه خود برگزیدیم.

وی با بیان اینکه من برای جشنواره‌ها فیلم نمی‌سازم، اظهار کرد: اساسا من برای هیچ فستیوالی فیلم نمی‌سازم. نگاه من در فیلم سازی به مردم است چرا که آنها به عنوان اصلی‌ترین مخاطبان سینما هستند. من وقتی صف‌های طولانی برای دیدن فیلمم را تماشا می‌کنم به اندازه‌ای آدرنالین خونم بالا  می رود که از خود بیخود می‌شوم. اصلا سینما یعنی مخاطب و شکل دیگرش را نمی‌فهمم.

کارگردان سرخ پوست تصریح کرد: البته جذب مخاطب به هر قیمتی را نمی پذیرم. کشاندن مخاطب به سینما با فیلم مبتذل پذیرفتنی نیست و من قطعا با این نگاه مخالفم و آن را تایید نمی‌کنم.

انتهای پیام/

خوشحالی کارگردان سرخ پوست به دلیل استقبال مردم از فیلمش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار