کارگردان «ایده اصلی»:

فساد اقتصادی را در حد توانم بیان کردم

آزیتا موگویی گفت:شاید افرادی باشند که اجازه بیشتری برای ورود به مسائل فساد اقتصادی داشته باشند، اما من در حد توانم توانستم گفتمانی را باز کنم.

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  نشست خبری فیلم «ایده اصلی» با حضور آزیتا موگویی (کارگردان و تهیه کننده)، بهرام رادان، مریلا زارعی، پژمان جمشیدی، هانیه توسلی، مهرداد صدیقیان (بازیگران)، امیر عربی (فیلمنامه نویس)، سودابه خسروی (طراح گریم)، علیرضا برازنده (مدیر فیلمبرداری)، بهزاد عبدی (آهنگساز) و دیگر عوامل فیلم و با اجرای احسان کرمی برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد عبدی درباره ویژگی‌های موسیقی در این فیلم، بیان کرد: با توجه به تحلیل کارگردان، سعی کردم تلفیقی از موسیقی دنیا را استفاده کنم و خیلی به موسیقی لوکال توجه نکردم بلکه بیشتر مفهومی بود.

آزیتا موگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید زمان فیلم‌های زرق و برق و لاکچری تمام شده است؟ بیان کرد: در تیتراژ فیلم اسم سرمایه گذاران زده شده است. از خیلی وقت پیش از، شفافیت‌های مالی استقبال کردم. درباره بودجه فیلم هم که ممکن است سوال بعدی باشد باید بگویم که در این فیلم سفر‌های زیادی شده و بازیگران سرشناسی دارد، اما بودجه آن کمی بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان است و زمانی که برآورد ساخت آن را می‌کردیم یورو هشت هزار تومان بود. ما سعی کردیم هزینه ساخت فیلم بیشتر از آنچه برآورد کردیم، نشود. اینکه زمان فیلم‌های زرق و برق تمام شده است را زیاد متوجه نشدم. وقتی صحبت از مبالغ میلیون دلاری است پس مجبورم زندگی واقعی آدم‌های پولدار را درست به تصویربکشیم.

مریلا زارعی در ادامه صحبت‌های آزیتا موگویی درباره فیلم‌های لاکچری گفت: بیشتر از اینکه اخبار سینمایی را دنبال کنم اخبار اجتماعی و سیاسی کشورم را دنبال می‌کنم. چند وقت پیش مقاله‌ای در مورد اجاره املاک در شهر تهران خواندم. املاک با ودیعه ۵۰۰ میلیون تومانی و ماهی ۴۵ میلیون تومان اجاره؛ ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که مردم از نظر اقتصادی در سختی هستند. نکته جالب این است که املاکی‌ها می‌گفتند بر سر گرفتن این آپارتمان‌ها رقابت وجود دارد. صاحبان آن آپارتمان‌ها بخشی از این جامعه هستند و خانم موگویی علاقه‌مند بودند که بگویند هنوز چنین اتفاقاتی هست؛ بنابراین به نظرم این سوال کمی کلیشه است و بهتر است که اینطور قضاوت نکنیم.

او تاکید کرد: شکاف عمیق طبقاتی بین مردم جامعه است. کسانی هستند که آنقدر دارند که نمی‌دانند چه کنند و برعکس هم وجود دارد، مردمی هستند که آنقدر ندارند که آن‌ها هم نمی‌دانند چه کنند.

موگویی در پاسخ به پرسشی درباره تدوین دو نما در قاب و تکرار سکانس ها، گفت: آقای دهقان تدوین‌گر فیلم، چون در خارج از ایران هست، نتوانست در این مراسم حاضر شود، این پیشنهاد او بود و استدلالش این بود که به فیلم کمک می‌کند، اما حتما در اکران نسخه عمومی بعد از جشنواره تغییراتی در آن خواهیم داد.

او ادامه داد: باید رو در بایستی را درباره فساد اقتصادی کنار بگذاریم و درباره مسائل اطرافمان واقع‌بینانه فکر کنیم. بزرگترین زشتی‌های اطراف ما ریشه در مسائل اقتصادی دارد و قبح همه چیز در این زمینه ریخته شده است. ما بسیاری از این مسائل را می‌دانیم. تمام مشکلاتی که گریبان ما را گرفته این است که عده‌ای همه چیز را برای خودشان می‌خواهند و شایسته سالاری کمتر می‌تواند پیروز باشد. آدم‌هایی که می‌خواهند ببرند و هیچ عِرقی به این مملکت ندارند.

این کارگردان اضافه کرد:  شاید افرادی باشند که اجازه بیشتری برای ورود بیشتری به این مسائل داشته باشند، اما من در حد توانم توانستم گفتمانی را باز کنم که امیدوارم در پس لوکس بودن ماشین‌های زیبا آن را گم نکنیم و سطحی‌ترین برداشت می‌تواند زشت‌ترین حالت از این داستان باشد.

عربی هم در این باره توضیح داد: من فیلمنامه را نوشتم، اما قصه اولیه برای آقای کریمی بود و در اجرای فیلمنامه از یکسری اتفاقات واقعی در فساد اقتصادی کمک گرفته ایم. در پرونده متهمان اقتصادی می‌بینید که آقایی به نام کارگر خانه اش میلیارد‌ها پول گرفته و شاید آن فرد هم اطلاعی در این باره نداشته است.

صدیقیان:فیلمنامه ایده اصلی برای من بسیار جذاب بود

در ادامه نشست، صدیقیان درباره بازی در این فیلم گفت: فیلمنامه ایده اصلی برای من بسیار جذاب بود. من، چون در سر یک سریال نمایش خانگی هستم طبیعتا نمی‌توانم در نقش اصلی یک فیلم حضور داشته باشم. به همین دلیل این نقش به نظر خودم جذاب به من پیشنهاد شد.

هانیه توسلی درباره بازی در فیلم «ایده اصلی» گفت: به نظرم این فیلم بسیار خوش ساخت است. نقش لاله جزو نقش‌هایی که کم بازی کرده بودم. ایده اصلی، فیلم‌نامه پیچیده‌ای دارد و خوشحال هستم که در این فیلم بازی کردم.

بهرام رادان درباره بازی در فیلم آزیتا موگویی بیان کرد: دفعه اولی که خانم موگویی چند خطی از قصه فیلم ایده اصلی را برایم تعریف کردند. در آن موقع به نظرم جاه طلبی از منظر خوبش به نظر می‌آمد. زمانی که به فیلمبرداری نزدیک می‌شدیم، قیمت دلار در حال افزایش بود و ساخت این فیلم به نظر رویا می‌آمد. من از او پرسیدم واقعا می‌خواهی این فیلم را بسازی و خانم موگویی مصمم‌تر از همیشه بود.

او تاکید کرد: سینما باید در اصل سرگرم‌کننده باشد؛ ما سعی کردیم شما را سرگرم کنیم. شاید پشت این سرگرمی برداشت‌های متفاوتی باشد. خوشحال هستم در این پروژه در کنار همه کسانی بودم که اینجا هستند.

زارعی: کارکردن با خانم موگویی برای من جذاب بود

مریلا زارعی با اشاره به اینکه از بودن در این فضا خوشحال است گفت: جذابیت این نقش از جایی شروع شد که به عنوان بازیگر علاقه‌مند هستم مخاطب به من این اجازه را بدهد، نقش‌هایی که با آن در چالش قرار می‌گیرم را تجربه کنم. گاهی ممکن است این چالش مورد قبول قرار بگیرد و یا نگیرد. با فیلم دو زن تهمینه میلانی بود که من وارد سینما شدم. دوتا از جایزه‌های سینمایی‌ام را در کار فیلمسازان زن گرفتم. همیشه این نکته را مد نظر داشته‌ام که با فیلمسازان زن کار کنم.

او ادامه داد:کار کردن با خانم موگویی برایم جذاب بود؛ این تجربه دوم خانم موگویی است. در برهه‌ای که ما سر فیلمبرداری بودیم، همانطور که آقای رادان اشاره کردند وضعیت خوب نبود. اما خانم موگویی همه بار را به دوش داشت.

آبنار درباره صداگذاری این فیلم گفت:  دو ماه ما شبانه‌روزی کار می‌کردیم تا به جشنواره برسد. حتی یک بار هم بعد از میکس فرصتی نداشتیم که فیلم را به جشنواره ببینیم. اما وقتی فیلم را در سینمای کوروش با پسرم دیدم، او گفت که فیلم به نسل جوانی که تازه وارد کار می‌خواهند بشوند، بسیار کمک می‌کنند. خواهش می‌کنم در این شرایط که مسائل اقتصادی چنین شده هوای سینما را داشته باشید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار