زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ایرانِ پس از انقلاب، قدرتی هم افزا، متکی به خود و موثر در مسائل منطقه است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: امروز تمام صاحب نظران در حوزه مسائل بین الملل، ایران را قدرتی هم‌افزا و رو به جلو ارزیابی می‌کنند.

نفوذ ایران در غرب آسیا نمایان‌گر موفقیت ایران پس از انقلاب استبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران، کشورمان همواره یکی از پیشتازان حفظ استقلال و در عین حال تعامل با دیگر کشورها بوده است؛ موضوعی که جمهوری اسلامی ایران را از بسیاری از کشورها متمایز کرده است.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شاخص های دیپلماسی ایران در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در درجه اول مهم‌ترین شاخص سیاست خارجی ایران، دور کردن دخالت‌ بیگانگان در امور داخلی کشورمان و همچنین منطقه غرب آسیا بوده است.

وی ادامه داد: امروز اگر نگاهی به وضعیت حاکم بر ایران و همچنین منطقه غرب آسیا بیاندازیم، متوجه می‌شویم که از میزان دخالت‌های قدرت‌های استعمارگری نظیر آمریکا در منطقه کاسته شده است. موضوعی که بیش از هر چیز مرهون سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و باعث شده کاخ سفید تاثیرگذاری قبلی خود را  بر بسیاری از کشورهای منطقه  از دست بدهد.

زارعی با اشاره به حضور موفق ایران در کشوری نظیر سوریه و مقابله با تهاجم تروریست های تکفیری گفت: موفقیت در عرصه سیاست خارجی یک کشور بیش از هر چیز در میزان اثر گذاری یک کشور در محیط پیرامونی خود ارزیابی می‌شود؛ از همین رو  بسیاری از  تحلیلگران و کارشناسان، ایران پس از انقلاب را قدرتی متکی به خود و موثر در مسائل منطقه ارزیابی می‌کنند، این در حالی است که در تصویر ارائه شده در دوران شاهنشاهی، ایران همواره کشوری وابسته  و دارای یک نقش تابع در منطقه بوده است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص قدرت ایران در منطقه غرب آسیا گفت: شالوده سیاست خارجی ایران همواره بر پاکسازی سیطره غرب در منطقه غرب آسیا شکل گرفته است  و به این سبب که کشورهای غرب آسیا همواره از دخالت کشورهای استعمارگری  نظیر آمریکا رنج می‌برند، از سیاست خارجی کشورمان به مثابه یک ظرفیت منطقه‌ای در مقابله با غرب و به طور خاص آمریکا استقبال به عمل آورده اند. وضعیت امروز منطقه شبیه فردی است که با هجوم دزدی نظیر آمریکا به خانه خود مواجه شده و ایران  به عنوان کشوری که در تقابل با این دزد بر آمده موجبات جلب اعتماد این کشورها را فراهم آورده است. بعدها نیز اگر این کشورها خواستار انجام معامله‌ای باشند، با همان کشوری این معامله را انجام می‌دهند که خانه‌شان را از تهاجم دزد حفظ کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: امروز ایران در بسیاری از کشورها نظیر پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین تاثیرگذاری موفق خود را به اثبات رسانده است. همچنین امروز  تمام کسانی که در حوزه مسائل سیاسی و بین الملل تجزیه و تحلیل  دارند،  ایران را به مثابه  قدرتی هم‌افزا و رو به جلو ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار