عضو انجمن تجهیزات پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

مهمترین دلیل افزایش کالا‌های قاچاق و بی‌کیفیت پزشکی/ قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی خلاف قانون است

خبرنگار: جنیدی‌/غیرقانونی بودن قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکینوایی گفت: تجهیزات پزشکی در طبقه دوم کالا‌های اساسی محسوب می‌شود و بر اساس قانون نباید برای این کالا‌ها قیمت‌گذاری انجام شود.

جواد نوایی عضو انجمن تجهیزات پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی یکی از مسائلی است که همواره تولیدکنندگان را دچار چالش و مشکلات متعددی کرده است، زیرا اگر این کار با دقت انجام نشود عامل ضرر و زیان مالی و کاهش نقدینگی برای تولیدکننده تجهیزات پزشکی است.

وی ادامه داد: کالا و تجهیزات پزشکی در طبقه دوم کالا‌های اساسی محسوب می‌شود و بر اساس قانون نباید برای این کالا‌ها قیمت‌گذاری انجام شود؛ مشکل اصلی در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی آدرس غلطی است که به تولیدکنندگان می‌دهند و ذهن و فکر آن‌ها به جای تولید کالا و تجهیزات پزشکی مورد نیاز درگیر حاشیه‌ها می‌شود.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی ادامه داد: اگر قیمت‌گذاری از سوی وزارت بهداشت انجام شود باید واقع بینانه و بر اساس تورم کشور باشد، زیرا نمی‌توان یک کالای را بر اساس تورم سال گذشته قیمت‌گذاری کرد.

وزارت بهداشت توجهی به افزایش قیمت  تولید تجهیزات پزشکی ندارد

عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایران اضافه کرد: متأسفانه وزارت بهداشت توجه لازم به افزایش قیمت تمام شده تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ندارد، به همین دلیل تولید‌کنندگان متحمل ضرر مالی و در مواردی ورشکستگی می‌شوند و این امر تعطیلی کارخانجات را به دنبال دارد.

نوایی بیان کرد: قیمت‌گذاری نامناسب باعث افزایش کالا‌های قاچاق، ورود تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت و کم کیفیت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور می‌شود و همین مسئله باعث به خطر افتادن سلامت بیماران و مراجعه‌کنندگان خواهد شد.

پیامدهای منفی قیمت‌گذاری ناعادلانه تجهیزات پزشکی

وی ادامه داد: اگر قیمت‌گذاری عادلانه و صحیح انجام نشود دیگر تولیدکنندگان تمایلی برای تولید تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیدا نمی‌کنند و همین مسئله می‌تواند باعث کمبود تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی شود و در بعضی شرایط مراجعه‌کنندگان مجبور هستند برای تهیه تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی مورد نیاز خود به بیرون از مراکز درمانی مراجعه کنند.

عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایران اضافه کرد: مراجعه بیماران به خارج از مراکز درمانی برای تهیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود می‌تواند سلامت آن‌ها را تهدید کند زیرا ممکن است یا کالای بی‌کیفیت و تقلبی به این افراد فروخته شود.

وی گفت: اگر قیمت تمام شده تجهیزات پزشکی بر اساس یک اصول و قاعده خاص انجام نشود، این مسئله تأثیر منفی بر چرخه تولید داخلی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار