خرازی:

هیچ کشوری نمی‌تواند آمال خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند/آمریکا از کشور‌ها باج خواهی مالی و امنیتی می‌کند

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: جمهوری اسلامی با ثبات‌ترین کشور منطقه و مستقل‌ترین کشور دنیاست، چون به فرمان هیچ کس نیست و هیچ کس نمی‌تواند آمال خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.

هیچ کشوری نمی‌تواند آمال خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند/آمریکا از کشور‌ها باج خواهی مالی و امنیتی می‌کندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  سیدکمال خرازی، در نشست ۴ دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیران خارجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جمعی از سفرا و نمایندگی‌های مقیم تهران برگزار شد، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سه شعار محوری انقلاب عنوان کرد و افزود: ما برای این سه شعار هزینه‌های سنگینی را پرداخته ایم، چه در ابتدای پیروزی انقلاب که با تروریسم روبرو بودیم و چه در جنگ هشت ساله و بعد از آن تحریم و همچنین ادامه تروریسم در داخل و منطقه که با آن مواجه شدیم.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: مبارزه با دشمن طبیعتا هزینه دارد و ملت ایران این آمادگی را نشان داده است که آماده است در راستای اهداف انقلاب هرگونه هزینه‌ای را بپردازد.

خرازی اضافه کرد: ما امروز در حالی چهلمین بار پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم که دنیا با یک بحران جدی روبرو است، بعد از ناکامی فاشیسم و کمونیسم امروز شاهد ناکامی لیبرالیسم و کاپیتالیسم هستیم. آنچه در اروپا و آمریکا اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که لیبرالیسم با مشکلات جدی مواجه است.

وی اظهار داشت: آمریکا که نماد سرمایه داری است و همواره در این جهت حرکت کرده مشاهده می‌کنیم که در اثر شکست سرمایه داری به جای رقابت در چارچوب معیار‌های سرمایه داری دست به اقدامات تنبیهی علیه رقبای خود می‌زند و این یک امپریالیسم جدید است که امپریالیسم مالی نام دارد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: در این امپریالیسم کشور‌ها از قدرت مالی خود استفاده می‌کنند تا دیگران را زیر سلطه بگیرند و آن‌ها را فرمانبردار کنند. ما در سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی دیده‌ایم که چگونه آمریکا بانک‌هایی را که نافرمانی می‌کنند تنبیه می‌کند و این جز امپریالیسم نیست.

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: امروز دولت آمریکا به باج خواهی مالی از کشور‌هایی مثل چین، روسیه و حتی اروپا می‌پردازد و از طرف دیگر می‌بینیم که آمریکا شروع به باج خواهی امنیتی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی آمریکا می‌گفت امنیت کشور‌هایی که در بلوک من هستند را حفظ می‌کنم، ولی امروز رییس جمهوری آمریکا صریحا می‌گوید برای امنیت خود باید هزینه بپردازید و نمونه این برخورد را با عربستان می‌بینیم که انتظار دارد برای حمایت از عربستان از این کشور باج خواهی کند.

خرازی گفت: از طرف دیگر عربستان سعودی که روزگاری اعتباری برای خود داشت با سیاست‌های نامعقولی که در سال‌های اخیر اتخاذ کرده پایه‌های حکومت خود را سست کرده است به طوری که حتی یاران قدیمی آن هم از عربستان تبری می‌جویند.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: حوادثی که در سال‌های اخیر به خصوص در قتل خاشقچی رخ داد دیدیدم که چقدر به اعتبار عربستان لطمه زد و یا دخالت در یمن و کشتار انسان‌های بیگناه اعتبار این کشور را زیر سوال برد.

خرازی مذهب، خاندان سلطنتی و نفت را سه پایه قدرت عربستان سعودی عنوان کرد و اظهار داشت: با سیاست‌های غلطی که دولت کنونی عربستان اتخاذ کرده است هر سه پایه قدرت در این کشور لطمه دیده است.

وی اظهار داشت: نوع حرکاتی که محمد بن سلمان به اسم مدرن تازی انجام می‌دهد حساسیت مراکز و شخصیت‌های مذهبی را برانگیخته است، از طرف دیگر اختلافات در خاندان سلطنتی و دستگیری آن‌ها هم به عنوان یک بنیان قدرت به شدت دچار تزلزل شده است.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: در مورد پایه سوم هم دیدیم که چگونه قدرت عربستان به تاراج می‌رود به طوری که ترامپ با یک دیدار ۴۰۰ میلیارد دلار پول عربستان را باج خواهی کرد و این سه پایه قدرت به دلیل سیاست‌های نامعقول دولت عربستان با خطر روبرو است و در چنین شرایطی عربستان به دست خود راهی جز فرمانبرداری از آمریکا ندارد.

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی یادآور شد: ناکامی سیاست هژمونی عربستان نکته دیگری است که باید به آن اشاره کرد. امروز عربستان در سوریه، عراق، لبنان و یمن جز هزینه و بی آبرویی چیزی کسب نکرده است.

خرازی ادامه داد: ایران به رغم ۴۰ سال تحریم و دشمنی و به حرکت مردم و ایثار مردم باثبات‌ترین کشور منطقه است و دنیا این را می‌داند که جمهوری اسلامی با ثبات‌ترین کشور منطقه و مستقل‌ترین کشور دنیاست، چون به فرمان هیچ کس نیست و هیچ کس نمی‌تواند آمال خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی همچنان در برابر مداخلات بیگانگان در منطقه ایستاده و معجزه ایمان را به خوبی نشان داده است.

وی یادآور شد: شعار نه شرقی، نه غربی سرلوحه سیاست خارجی جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود و هر کشوری که از ما کمک خواسته و مورد تجاوز دیگران قرار گرفته به آن کمک کرده‌ایم. موقعی که رژیم عراق کویت را اشغال کرد ما اولین کشوری بودیم که آن را محکوم کردیم و یا در زمانی که در ترکیه کودتا شد ما اولین کشور بودیم که آن را محکوم کردیم.

وی اضافه کرد: بنابر این تنها مساله امنیت ایران نیست بلکه امنیت کشور‌های دیگر هم برای ما مهم است و اگر کسی از ما کمک بخواهد دریغ نخواهیم کرد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی در تبیین اتهام زنی‌های اخیر به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه عامل ناامنی در منطقه است، بیان کرد: نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه به چه معناست آیا ما منطقه را ناامن کرده‌ایم و یا خون داده‌ایم برای اینکه امنیت منطقه برقرار شود و حکومت‌های منطقه سرنگون نشود. 

خرازی اظهار داشت: به عکس اتهاماتی که به ایران می‌زنند ما عامل امنیت منطقه بودیم و هستیم و این ائتلاف آمریکایی و عربستانی است که موجب ناامنی منطقه شده است. امروز کاملا مشهود است که چه کسانی از داعش و جبهه النصره حمایت کرده‌اند؛ و آن چنان این گروه‌ها را مسلح کرده‌اند که تبدیل به یک لشکر تروریستی شده‌اند و چیزی نمانده بود که خاک سوریه و عراق را تصرف کنند که ایران به کمک آن‌ها شتافت.

خرازی عنوان داشت: نفوذ ما اجباری نیست که با تسخیر دیگر کشور‌ها شکل گرفته باشد، بلکه نفوذ ما معنوی است وقتی به دیگران کمک کنید نفوذ پیدا می‌کنید و این امری طبیعی است ما کشور‌های دیگر را تسخیر نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: از ما سوال می‌کنند که ایران ۴ پایتخت عربی را تسخیر کرده است، ما کجا تسخیر کرده ایم، ما قلب‌های انسان‌ها را تسخیر کرده ایم و هر کس به مردم خدمت می‌کند در قلب‌های آن‌ها نفوذ می‌کند و ما قلب مردم عراق و سوریه و یمن را تسخیر کرده‌ایم و این افتخار ما است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار