هشدار دبیرکل ناتو درباره تشکیل ارتش اروپایی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آستانه نشست وزرای دفاع کشور‌های عضو ناتو هشدار داد باید از هر گونه برداشتی دال بر اینکه اروپا می‌تواند بدون ناتو امور خود را مدیریت کند پرهیز شود.

هشدار دبیرکل ناتو درباره تشکیل ارتش اروپاییبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آستانه نشست وزرای دفاع کشور‌های عضو ناتو هشدار داد: «ما باید از هر گونه برداشتی دال بر اینکه اروپا می‌تواند بدون ناتو امور خود را مدیریت کند پرهیز کنیم. چرا که جنگ‌های جهانی و جنگ سرد به ما آموختند که به یک پیوند مستحکم فرا آتلانتیکی برای حفظ صلح و ثبات در اروپا نیاز داریم.»

هشدار دبیرکل ناتو پس از آن صورت گرفت که فرانسه و آلمان خود را متعهد با تشکیل ارتش مشترک اروپایی در آینده دانستند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ماه گذشته در معاهده‌ای توافق کردند که به تشکیل یک ارتش اروپایی کمک کنند. این اقدام سران آلمان و فرانسه باعث انتقاد شدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شد.

با وجود آنکه ناتو تلاش می‌کند بودجه کشور‌های اروپایی را در زمینه دفاعی کارآمدتر کند، در عین حال به شدت تاکید دارد هر گونه اقدام اروپا نباید به معنای موازی کاری یا رقابت با ائتلاف ناتو باشد.

استولتنبرگ گفت: «در حالی که انگلیس به عنوان اصلی‌ترین قدرت نظامی اروپا در کنار فرانسه تصمیم دارد ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود، اهمیت ناتو در بحث‌های دفاعی اروپا به مراتب بیشتر هم خواهد شد.»

وی افزود: «به طور خاص پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، واضح است که تلاش‌های اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ناتو شود چرا که با خروج انگلیس، ۸۰ درصد بودجه دفاعی ناتو از کشور‌هایی تامین می‌شود که عضو این اتحادیه نیستند.»

ترامپ بار‌ها تاکید کرده کشور‌های اروپایی عضو ناتو بر بودجه دفاعی خود بیفزایند و ایده ایجاد یک ارتش جدای اروپایی را به سخره گرفت. زمانی که مرکل و مکرون معاهده خود را ماه گذشته در شهر آخن آلمان منعقد کردند، استولتنبرگ از آن استقبال کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
اگر ناتو را درختی تنومند فرض کنیم ناتو و آمریکا توجه داشته باشند که اگر موریانه ها از داخل بدون سرو صدا این تنه را با اتحاد خود پوچ و توخالی کنند با یک طوفان شکستنی است....نه تنها آلمان و فرانسه بلکه دیگر کشورهای اروپائی هم باید با متحد شدن و اتحادی که با هزینه ها و امکانات خودشان بدون وابستگی به آمریکا باشد ارتشی متحد ایجاد کنند تا اینقدر آمریکا آنان را تحقیر نکند و با دلار تهدیدشان نکند بلکه اگر اینطور شود این یورو است که قدرت پولی خواهد شد و دلار را به چالش خواهد کشید البته این راه سخت است و اروپائیها باید کاملاً یکپارچه و با همبستگی عمل کنند................
آخرین اخبار