ادعای رسانه آلمانی:

تعداد موشک‌های کروز میان‌بُرد روسیه بیش از تصور‌های پیشین است

یک روزنامه آلمانی مدعی شد شمار موشک‌های کروز میان‌بُردی که روسیه در نقاط مختلف مستقر کرده است، بیش از برآوردهاست.

تعداد موشک‌های کروز میان‌بُرد روسیه بیش از تصور‌های پیشین استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» (فاز) در گزارشی به نقل از منابع غربی مدعی شد تعداد موشک‌های کروز ۹ ام ۷۲۹ که روسیه در نقاط مختلف این کشور مستقر کرده، بیش از آن است که در گذشته تصور می‌شد.

در گزارش این روزنامه به نقل از منبعی که نامش فاش نشده، آمده است پایگاه‌هایی که این موشک‌ها در آن مستقر شده اند در «موزداک»، اوستیای شمالی و شویا در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید افزون بر اینها، تأسیسات آزمایش های موشکی در «کاپوستین یار» در جنوب روسیه و یک سایت آزمایش موشکی در «کامیشلوف» در شرق «یکاترینبورگ» نیز از جمله مکان‌هایی است که موشک‌های کروز روسیه در آن‌ها مستقر شده است.

آمریکا دوم فوریه سال جاری میلادی خروج خود را از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان بُرد با روسیه اعلام کرد. واشنگتن و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» مسکو را متهم می‌کنند که با توسعه موشک‌های کروز ۹ ام ۷۲۹ -موسوم به موشک‌های اس اس سی-۸ (SSC-8) این پیمان را نقض می‌کند.

روسیه که این اتهامات را به شدت رد می‌کند، نیز اعلام کرده است که از این پیمان خارج می‌شود. طبق این پیمان، تولید، توسعه و استقرار موشکا‌های کروز و بالستیک با بُرد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر ممنوع شده بود.

گزارش این روزنامه آلمانی می‌افزاید چهار پایگاهی که موشک‌های ۹ ام ۷۲۹ در آن‌ها مستقر شده است، دارای سکو‌های پرتاب متحرک هستند که بر روی هر کدام از آن‌ها ۴ موشک قرار دارد.

این نشریه آلمانی در ادامه مدعی شده است روسیه دست کم دارای ۶۴ موشک از این نوع است که قابلیت تجهیر با سلاح‌های متداول و یا کلاهک‌های هسته‌ای را دارند.

این گزارش می‌افزاید: با بُرد ۲۳۵۰ کیلومتر، این موشک‌ها می‌توانند اروپای شرقی و شمالی را هدف قرار دهند. در صورتی که سکو‌های پرتاب این موشک‌ها جا به جا شوند، کل قاره اروپا، به جزء پرتغال، در تیررس این موشک‌ها خواهد بود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که روسیه تأکید می‌کند برد موشک‌های کروز این کشور ۴۸۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار