بنابر اعلام خبرگزاری آسوشیتدپرس، هرچند دونالد ترامپ از توافق جدید بودجه آمریکا راضی نیست، اما انتظار می‌رود برای جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت آن را امضا کند.

احتمال می‌رود ترامپ توافق جدید بودجه را امضا کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تحت فشار‌های فزاینده از سوی حزبش، به سختی برای پذیرفتن توافقنامه‌ای آماده می‌شود که تهدید دومین تعطیلی دولت را از بین می‌برد، اما تنها بخشی از پول درخواستی وی را برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک تامین می‌کند.

ترامپ سه شنبه گفت: برای مطالعه این توافق به زمان بیشتری نیاز دارد، اما انتظار ندارد آخر این هفته دولت فدرال دوباره تعطیل شود. ترامپ تصمیم داشته است بودجه بیشتری را برای ساخت دیوار از طریق وادار کردن دیگر صندوق‌های فدرال برای تامین هزینه این وعده انتخاباتی تامین کند.

وی درباره این توافق پیشنهادی اعلام کرد: "نمیتوانم بگویم خوشحالم. نمی‌توانم بگویم هیجان زده‌ام. اما دیوار مرزی ساخته می‌شود. ما هزینه این کار را از جا‌های دیگری به جز مواردی که در اینجا به آن‌ها اشاره شده است، تامین می‌کنیم."

پذیرش این توافق برای رئیس جمهور موضوعی ناامیدکننده است زیرا بر ضرورت تامین بودجه پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلاری برای ساخت دیوار مرزی تاکید داشت و آن را برای امنیت ملی حیاتی می‌دانست. ترامپ در دسامبر با توافق مشابهی مخالفت کرد که موجب شد دولت سی و پنج روز تعطیل شود و صد‌ها هزار کارمند فدرال دستمزد دریافت نکنند.

قانونگذاران دوشنبه شب توافق کردند نزدیک به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی و هزینه‌های دولت تا پایان سال مالی جاری که در ۳۰ سپتامبر پایان می‌یابد، تخصیص دهند.

این توافق بودجه کافی برای ساخت ۵۵ مایل (۸۸ کیلومتر) حصار جدید را تأمین می‌کند، البته این میزان بسیار کمتر از برنامه دولت برای ساخت ۲۵۰ مایل دیوار است که در دسامبر درخواست کرده بود.

انتظار نمی‌رود جزئیات این توافق تا چهارشنبه و زمانی که قانونگذاران توافق‌های شفاهی خود را به قانون تبدیل کنند، منتشر شود. البته سران جمهوری خواه از ترامپ خواسته اند این توافق را امضا کند.

سناتور مک کانل رهبر اکثریت سنا گفت: "امیدوارم ترامپ این توافق را امضا کند." وی همراه با دیگر سران جمهوری خواه تلاش می‌کند این توافق را به عنوان سازشی ضروری که اجماع دموکرات‌ها را نیز همراه دارد، به ترامپ بقبولاند.

مخالفت رئیس جمهور با این توافق، کنگره را وارد بحران جدیدی می‌کند زیرا قانونگذاران آمریکا برنامه دومی ندارند. آن‌ها باید برای جلوگیری از تعطیلی دولت در نیمه شب جمعه، قانون بودجه را تصویب کنند؛ آن‌ها تلاش کرده‌اند از تصویب قانون کوتاه مدت دیگری که تنها بحث بر سر دیوار مرزی را طولانی‌تر می‌کند، جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار