عوارض شیر خشک برای نوزاد/ با بهترین مواد غذایی برای وزن‌گیری فرزندتان آشنا شوید

یک متخصص اطفال گفت: برخی از کودکان به شیرخشک آلرژی دارند و نمی‌توانند آن را هضم کنند.

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شیرخشک یک نوع تغذیه تکمیلی برای کودکان است که به افزایش وزن آنها کمک شایانی می‌کند؛ تغذیه کودک با این ماده اگر چه ممکن است باعث افزایش وزن سریع  در او شود و کودک را به وزن طبیعی بازگرداند، اما عوارض جانبی و اثرات منفی نیز دارد.

این متخصص اطفال درباره مضرات مصرف شیرخشک، گفت: ممکن است برخی از کودکان  نسبت به این ماده غذایی آلرژی داشته باشند و نتوانند آن را هضم کنند، کودکان دچار آلرژی نباید شیرخشک مصرف کنند، زیرا ممکن است به عوارض جانبی مانند خارش پوست، کهیر، تهوع و غیره دچار شوند.


بیشتر بخوانید: نوزادانی که با شیر خشک به خواب ابدی می روند


افزایش وزن کودک با شیرخشک/ از مضرات این نوشیدنی لذیذ چه می‌دانید؟

محتشمی گفت: گنجاندن شیرخشک در رژیم غذایی کودک می‌تواند الگوی غذا خوردن او را بر هم بزند؛ وابستگی کودک به شیرخشک مشکلاتی در دراز مدت برای او ایجاد می‌کند به طور مثال برخی کودکان پس از مصرف طولانی مدت از شیر خشک دیگر به مواد غذایی ولع ندارند، از سوی دیگر کالری موجود در شیرخشک عمدتا از قند است.

قند موجود در شیرخشک در کمین سلامت کودک

وی ادامه داد: قند سلامتی کودک را به خطر می‌اندازد و موجب چاقی او می‌شود، در حال حاضر پروتئین در شیرخشک تهیه شده از کنسانتره سویا، شیر و نخود است که این ماده مانع از مصرف مواد غذایی دیگر توسط کودک می‌شود؛ در تولید شیرخشک از طعم دهنده‌های مصنوعی استفاده می‌شود که این هم یک دلیل دیگر برای ناسالم بودن این ماده غذایی است.


بیشتر بخوانید: ریزترین اما اساسی‌ترین نکات درباره شیرخشک دادن به نوزاد


افزایش وزن کودک با شیرخشک/ از مضرات این نوشیدنی لذیذ چه می‌دانید؟

ضرورت حذف شیر خشک از برنامه غذایی کودک

این متخصص تغذیه تشریح کرد: شکر، پروتئین زیاد، طعم دهنده‌های مصنوعی و روغن‌های GMO شیرخشک را به یک مکمل ناسالم تبدیل کرده است، اگر کودک شما از آلرژی به شیر گالاکتوزمی کلاسیک یا عدم تحمل لاکتوز مزمن رنج می‌برد، به هیچ وجه شیرخشک به او ندهید، نوشیدنی با کالری بالا باعث می‌شود کودک احساس سیری کند و کمتر غذا بخورد.

محتشمی افزود: زمانی که متوجه می‌شوید که کودک شما کم وزن است بهترین کار این است که، مواد غذایی با کالری بالا را در برنامه غذایی او جای دهید؛ برخی مواد غذایی سرشار از کالری هستند و شامل کره بادام زمینی، ساندویچ، پنکیک، کره و بلغور جو دوسر می‌شوند، استفاده از مواد طبیعی برای وزن گیری کودک اگر چه ممکن است در دراز مدت پاسخ دهد، اما خیلی بهتر از مواد مصنوعی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
اینم شد گوشت قرمز که وقتی نایاب میشه فصلی در باب مضراتش بیان میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خوبببببببببببببببببببببببب بوووووووود
آخرین اخبار