نیروگاهی به قدمت یک انقلاب

نیروگاه شهید سلیمی نکا در سال‌های آغازین انقلاب تاسیس شد و در حال حاضر یکی از سرمایه‌های مهم کشور به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، از همان آغاز انقلاب اسلامی قدم‌های جهادگرانه و عمرانی برای سازندگی کشور برداشته شد و جبران کمبود‌ها و مشکلات و تامین رفاه و آسایش بیشتر برای مردم در دستور کار قرار گرفت.

یکی از پایگاه‌های نیروگاهی کشور که به نوعی در انقلاب تکمیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت، نیروگاه شهید سلیمی نکا بود، نیروگاهی که در این ۴ دهه علیرغم کارشکنی دشمنان و ضرباتی که به آن اصابت کرد، خدشه‌ای در چرخه کاری آن وارد نشد و هم اکنون با سرمایه گذاری‌های انجام شده، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

نیروگاهی به قدمت یک انقلاب

تاریخچه تاسیس نیروگاه

امضای قرارداد تاسیس واحدهای بخـاری در سال ۱۳۵۴ بین وزارت نیرو و گروهی سازنده متشکل از سه شرکت آلمانی انجام شد و در پی آن عملیـات احـداث در زمینی به مساحت ۱۳۶ هکتار آغاز شد.

اولین واحد بخار نیروگاه در مهر ۱۳۵۸ و واحدهای بعدی هریک به فاصله تقریبی‍‍‍‍‍ شش ماه وارد مدار شدند و نیروگاه شکل کامل تری به خود گرفت.

نصب واحدهای گازی پس از خرید تجهیـزات از شرکت زیمنس آلمان، از سال ۱۳۶۷ توسط شرکت نصب نیرو و با نظارت شرکت قدس نیـرو آغاز و اولین واحد آن در مرداد ۱۳۶۹ و واحد بعدی در آبان همان سال وارد مدار شدند.

مختصات و ویژگی‌های نیروگاه

این نیروگاه شامل دو بخش مستقل بخاری و سیکل‌ترکیبی بوده که در ساحل دریای‌خزر و در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان نکا قرار دارد.
قدرت نامی این نیروگاه ۲۲۱۴ مگاوات می‌باشد که از چهار واحد بخاری هریک با قدرت نامی ۴۴۰ مگاوات، یک بلوک سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازی هریک با قدرت نامی ۶/۱۳۷ مگاوات و یک واحد بخاری با قدرت نامی ۱۶۰ مگاوات و همچنین دو واحد توربین انبساطی با قدرت نامی هرکدام ۹/۴ مگاوات تشکیل شده است.

سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی می باشد و در مواقع خاص، از مازوت به عنوان سوخت دوم در واحدهای بخار استفاده می‌شود.

آب مصرفی نیروگاه هم بوسیله سه حلقه چاه که در شهر نکا و اطراف ایستگاه تخلیه سوخت نکا قرار دارند تامین و بوسیله دو خط لوله به نیروگاه منتقل می‌شود.

نیروگاهی به قدمت یک انقلاب

جایگاه نیروگاه در جنگ تحمیلی

اگرچه بمباران نیروگاه شهید سلیمی شهرستان نکا به دلیل دور بودن از مرز عراق، چندان محتمل به نظر نمی‌رسید، اما به دلیل اهمیت ویژه در شبکه و ارزش زیاد اقتصادی این نیروگاه و علیرغم حفاظت آن با استفاده از پدافند عامل و ضد هوایی مورد حمله دشمن قرار گرفت.

این نیروگاه در طول سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ سه بار مورد شدیدترین حمله‌های هوایی دشمن قرار گرفت که مجموعا ۲۵ نفر شهید و ۹۳ نفرمجروح شدند و خسارات فراوانی به تجهیزات نیروگاه وارد گردیدکه در طول مدت بازسازی نیروگاه، درحدود ۵/۱۸ میلیارد کیلووات ساعت با عدم تولید مواجه بوده است.

بخش‌های صدمه دیده بوسیله کارکنان متعهد نیروگاه و پیمانکاران داخلی بصورت شبانه‌روزی بازسازی و واحد‌ها وارد مدار تولید گردید.

ضمنا کارکنان متعهد و انقلابی این نیروگاه با حضور موثر در صحنه‌های نبرد علیه دشمن بعثی ۸ شهید و ۶۱ جانباز را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمودند.

نیروگاه شهید سلیمی، تامین کننده ارزشمند برق کشور

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا گفت: نیروگاه شهید سلیمی نکا خرداد امسال ۹۶۹ میلیون و ۴۵۷ هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید کرد که از این میزان۹۳۰ میلیون و ۵۰۷ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص به شبکه سراسری برق کشور تحویل شد.

نعمتی با بیان اینکه ۸۵.۴ درصد انرژی در واحد‌های بخار و ۱۴.۶ درصد در واحد‌های سیکل ترکیبی تولید شد، افزود: با کاهش محدودیت تخصیص سوخت، سهم گاز در تولید انرژی این نیروگاه به ۹۷.۴ درصد افزایش یافت.

وی گفت: واحد‌های یک و ۲ بخار نیروگاه برای تعمیرات میاندوره‌ای به مدت ۳۰ روز و واحد ۲ گازی برای انجام تعمیرات اساسی به مدت ۳۱ روز از مدار خارج و واحد بخار سیکل ترکیبی نیز بدلیل خروج واحد ۲ گازی در وضعیت نیم باری قرار داشت.

مدیرعامل نیروگاه شهید سلیمی نکا افزود: ۲۰.۸ درصد انرژی تعهدی نیروگاه،۳ ماه نخست امسال طبق برنامه محقق شد.

نیروگاهی به قدمت یک انقلاب

افزایش ۳.۵ درصدی تولید در نیروگاه شهید سلیمی نکا

در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۱۰۹ هزار کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه شهید سلیمی نکا تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.در شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۱۹ میلیون و ۱۰۹ هزار کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه شهید سلیمی نکا تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از این میزان تولید ۵ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص به شبکه سراسری برق کشور تحویل شد.در این ۱۰ ماه ۸۳.۴ درصد انرژی تولیدی در واحد‌های بخاری و حدود ۱۶.۶ درصد در واحد‌های سیکل ترکیبی بدست آمد.

همچنین در این مدت سهم سوخت گاز در تولید انرژی نیز با رشدی ۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۸۹ درصد رسید.

افتتاح پروژه آب شیرین کن نیروگاه شهید سلیمی نکا

حسن خیریانپور گفت: این پروژه با اعتباری حدود ۴۵ میلیارد تومان و با ظرفیت حدود ۶۰۰۰ متر مکعب برای اولین بار در حوزه جنوبی دریای خزر در دست احداث بوده و می‌تواند آب مورد نیاز نیروگاه را تأمین و اجرای آن تا سال آینده طول خواهد کشید. ‎

وی افزود: پروژه آب شیرین کن نیروگاه با ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در برداشته است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی وتوسعه منابع استانداری مازندران ضمن تقدیر از مدیرعامل نیروگاه و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق استان مازندران بر ضرورت تأمین برق مطمئن برای مصارف خانگی و مصارف صنعتی و تولیدی تأکید کرد و افزود: قطعا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت نیروگاه‌ها در مقیاس کوچک می‌توان گام‌های مؤثری برای تأمین برق مورد نیاز برداشت.

خودکفایی و رشد شاخص‌های اقتصادی کشور در گرو خودباوری، اتکاء به توانمندی‌های داخلی و حمایت از کار، نیرو و سرمایه داخلی، به ویژه تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع میباشد.

شرکت مدیریت تولید برق نکا در راستای تحقق این هدف و تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود و همچنین حمایت از شرکت‌های سازنده قطعات داخلی، در سال ۱۳۹۰ نسبت به ارتقاء کمیته ساخت داخل شرکت به اداره ساخت داخل اقدام نمود.

در طی این سال‌ها با پیگیری‌های این اداره و تلاش و پشتکار متخصصان و تولیدکنندگان داخلی، توانمندی‌ها به فعلیت رسید و بسیاری از قطعات مهم نیروگاهی با دستان با کفایت نیرو‌های داخلی بازسازی، مهندسی معکوس و یا طراحی و ساخته شد و کشور از ورود بخش مهمی از تجهیزات نیروگاهی بی نیاز گردید.

گزارش حامد گلی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار