اندر احوال جشنواره تئاتر فجر و بی نظمی‌های همیشگی تئاتر شهر!

این روز‌ها محوطه تئاترشهر و پارک دانشجو حال و هوای دیگری دارد و شروع جشنواره تئاتر فجر به آن رنگ و بوی دیگری داده است.

اندر احوال جشنواره تئاتر فجر و بی نظمی‌های همیشگی تئاتر شهر!به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها محوطه تئاترشهر و پارک دانشجو حال و هوای دیگری دارد. در یک سمت ساختمان تئاتر شهر عجیب بوی عید می‌آید؛ دستفروشان و رهگذران در حال صحبت با یکدیگر هستند و در طرفی دیگر شاهد اجرا‌های بخش خیابانی نمایش‌ها هستیم که مخاطبان مشتاقانه به تماشا ایستاده اند.

جشنواره تئاتر فجر در حال گذران سی و هفتمین سال عمر خویش است؛ اما هنوز شاهد آزمون و خطا در این جشنواره هستیم. درست است که باید سال به سال این جشنواره با برنامه ریزی بهتری پیش رود، اما هنوز و در روز‌های اول آن شاهد برخی بی نظمی‌ها هستیم که نشان می‌دهد برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته است.

تئاترشهر این روز‌ها شلوغ‌ترین روز‌های خود را می‌گذراند. هنرمندان و مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور برای تماشا و اجرا به تهران آمده‌اند که باید این مخاطبان و بازیگران به درستی در جای خود قرار گیرند. جایگاه بازیگران در نمایش و صحنه تئاتر مشخص است، اما جایگاه مخاطبان به درستی تعیین نشده است؛ البته تئاترشهر بیشترین بی نظمی را در میان باقی تماشاخانه‌ها دارد.

قبل از جشنواره تئاتر فجر بلیت‌هایی برای هنرمندان، داوران و مهمان‌ها در بخش vip صادر شد. در این میان خبرنگاران هم با تهیه بلیت و البته با استفاده از کارت خبرنگاری به سالن‌های نمایش می‌روند. بی نظمی اصلی این تماشاخانه برای صدور کارت مخاطبان عادی نمایش بوده است. بسیاری از افراد بلیت‌های جشنواره را از قبل خریداری کرده و در روز مقرر به تماشاخانه می‌آیند.

از طرفی هم بسیاری از مخاطبان بیرون از تماشاخانه و در صف انتظار بدون صندلی برای تماشای اجرا هستند که البته برخی از این مخاطبان زودتر از شروع نمایش وارد شده و جای تماشاگرانی را که بلیت تهیه کرده اند، می‌گیرند و فقط کافی است که آن مخاطب کمی دیر کند، دیگر نمی‌تواند نمایش را ببیند و یا مجبور می‌شود در پله یا کف سالن نمایش را تماشا کند و یا سالن را ترک کند. این موضوع برای نمایش‌های پر مخاطب بسیار صادق است و اگر مخاطب بخواهد بلیت خود را برای سانس دیگر نمایش کنار بگذارد، این بار باید در صف انتظار برای تماشاچیان بدون صندلی بماند تا شاید بتواند این بار نمایش را تماشا کند.

این در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از بلیت دار‌های با صندلی و بدون صندلی و حتی کسانی که بلیت vip دارند، با دردسر‌های فراوانی برای تماشای نمایش مواجه می شوند. در اکثر نمایش‌های اجرا شده در تئاترشهر، کارکنان اجرایی و حراست بیش از حد مجاز تماشاگران را به سالن‌ها ورود می‌دهند و دردسری دیگر را برای مخاطبان به وجود می آورند؛ از این جهت که سالن‌های تئاترشهر به جز سالن اصلی کوچک و دارای ظرفیتی معین هستند و این ظرفیت بالا برای حتی یک ساعت اجرا نیاز به برنامه‌هایی دارد. جای دادن بیش از ظرفیت مجاز تماشاگر در یک سالن نسبتاً کوچک باعث بسته شدن پله‌ها می‌شود و اگر کسی بخواهد از روی الزام خارج شود، قطعاً با مشکل رو به رو خواهد شد.

خوشبختانه دیگر سالن‌های نمایشی با چنین بی نظمی روبرو نبوده است که شاید این نشان از کم بودن مخاطب در آن‌ها و یا برنامه ریزی خوب آن‌ها دارد.


انتهای پیام/

وضعیت تماشاچیان تئاتر فجر در تئاتر شهر

 

برچسب ها: تئاتر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار