سام کبودوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«وقتی خروس غلط می‌خواند» تعریف برعکسی از زمان دارد/تئاتر ارج و قرب خودش را از دست داده است

بازیگر «وقتی خروس غلط می‌خواند» گفت: تئاتر ما ارج و قرب خود را از دست داده و دیگر حوزه‌ای دست نیافتنی برای تماشاگر نیست.

سام کبودوند بازیگر نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای این نمایش و حضورش در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه سال‌هاست با علی شمس همکاری دارد و تاکنون 8 اجرای نمایشی را روی صحنه برده‌اند، اظهار کرد: علی شمس از دوستان خوب من است و سالهاست در کنار یکدیگر کار کرده‌ایم و فضای ذهنی و علاقه‌هایمان به هم نزدیک است.نقاط مشترک بسیاری داریم و کارهایی مثل «وقتی خروس غلط می خواند» را دوست داریم. 

وی در ادامه با اشاره به نوع متفاوت اجرای نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» گفت: بهترین تعریف از این نمایش همان گفته علی شمس است که می گوید «وقتی زمان به جای حرکت افقی، عمودی عمل می کند و زمان جا به جا می شود، خروس هم غلط می خواند.» در واقع نمایش ما بازی زمان را به اجرا گذاشته است و تماشاگر رفت و آمد زمان را شاهد است.

کبودوند افزود: ما در نمایش «وقتی خروس غلط می خواند» قرار نیست قصه تعریف کنیم و بیشتر هدفمان اجرای ایدئولوژی ذهنی نویسنده و کارگردان است. شاید نقدی که به کار ما وارد باشد ریتم یکنواخت آن است، اما متاسفانه سطح اجراهای نمایشی پایین آمده و مخاطب هم به فراخور نمایش ها ذائقه خود را تغییر داده اند و تئاتر را صرفا تفریحی سرگرم کننده می بینند و تعریف جدی و اصلی آن از بین رفته است.

بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره حضور خود در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر و روند برگزاری این فستیوال بین المللی تصریح کرد: امروزه تقریبا شکل برگزاری جشنواره تغییر کرده است. پیش از این فراخوانی عمومی به کارگردان ها و نویسندگان تئاتر داده می شد تا برای جشنواره، آثار خود را تولید کنند و پس از داوری ها آثار برگزیده راهی جشنواره می شد، اما امروز همه بخش های جشنواره، مرور است و کارهای تکراری بیشتر از نمایش های جدید وجود دارد. البته این نقطه ضعف نیست، ولی به عقیده من روند پیشین جشنواره بهتر بود و ما شاهد آثار جدید بیشتری بودیم.

کبودوند در ادامه این گفتگو با بیان اینکه با فضای تئاتر امروز مشکل دارد، یادآور شد: عرصه تئاتر ما امروز ارج و قرب خودش را از دست داده است و دیگر تئاتر، حوزه ای دست نیافتنی برای تماشاگر نیست. مخاطبان ما دیگر هیجان دیدن آثار را ندارند. به حدی آثار ضعیف و بی کیفیت اجرا شده که حدود ۹۰ درصد از مخاطبان اصلی خودش را از دست داده است؛ کار عالی نداریم و آثار یا ضعیف یا متوسط هستند.

بازیگر نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» در پایان گفت: مشکلات پیش روی تئاتر دست کارگردان و بازیگران نیست. شرایط اقتصادی، سالن ها و گروه های تئاتری به گونه ای شده که ما شاهد اجراهای خوب نیستیم. کارگردان هایی وارد این عرصه شده اند که به معنی واقعی کارگردان نیستند و در مقابل آن کارگردان های حرفه ای و استادان ما همه گوشه گیر شده اند و اقبالی به ساخت کارها نشان نمی دهند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار از «وقتی خروس غلط می‌خواند» 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.