ناسا ریشه‌های جهان هستی را بررسی می‌کند

ناسا به تازگی از ماموریتی به نام SPHEREx برای تلسکوپ فضایی جدید خود رونمایی کرده که بر اساس آن تحقیقات جامعی برای کشف ریشه‌های جهان هستی انجام خواهد گرفت.

ماموریت SPHEREx ناسا ریشه‌های جهان هستی را بررسی می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ناسا از یک ماموریت با تلسکوپ فضایی جدید خود رونمایی کرده که بر اساس آن تحقیقاتی برای کشف ریشه‌های زندگی و جهان هستی صورت خواهد گرفت. نام این تحقیقات «اسپکتروفتومتر برای تاریخ جهان، دوران رنسانس و ایکس اکسپلورر» (SpectroPhotometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer) یا به اختصار SPHEREx است.

این آژانس فضایی از سال ۲۰۲۳ در حال تلاش برای شروع این تحقیقات است و تاکنون ۲۴۲ میلیون دلار برای این پروژه اختصاص داده است. این مبلغ شامل هزینه‌های راه‌اندازی این پروژه، که حداقل دو سال طول خواهد کشید، نمی‌شود.

به محض این که SPHEREx در مدار مناسب قرار بگیرد، شروع به مشاهده و جمع‌آوری اطلاعات بیش از ۳۰۰ میلیون کهشان و ۱۰۰ میلیون ستاره در کهکشان راه شیری می‌کند. بعضی از این کهکشان‌ها ده میلیون سال نوری از زمین دور هستند. این تلسکوپ برای بررسی آسمان از فناوری‌هایی سازگار با ماهواره‌های زمین و فضاپیمای مریخ پشتیبانی می‌کند. از آن جایی که این دستگاه از ۹۶ طول موج استفاده می‌کند به ناسا روشی ارائه می‌دهد که بتواند نقشه‌های آسمانی بسیار دقیق‌تر با رزولوشن بسیار زیادتر از موارد پیشین خلق کند.

اهداف اصلی این تلسکوپ فضایی شامل جستجو برای آب و مولکول‌های اورگانیک درون کهکشان راه شیری است. همچنین این دستگاه به دنبال مواد تشکیل دهنده زندگی در نقاطی که ستاره‌ها متولد می‌شوند، می‌گردد. ناسا امیدوار است با تمرین دادن این تلسکوپ، بتواند به سرنخ‌هایی درباره چگونگی شکل‌گیری و تکامل جهان هستی برسد.

توماس زوربوخن، مدیر ارشد ماموریت علوم ناسا، گفت: «این ماموریت شگفت انگیز می‌خواهد یک گنجینه از داده‌های منحصر به فرد برای اخترشناسان باشد.»  اگر ناسا بتواند به همچنین فناوری دست پیدا کند، تغییرات زیادی در دنیای کنونی ما پیش خواهد بود.


بیشتر بخوانید: نوت ۱۰ با یک پردازنده ۷ نانومتری عرضه خواهد شد


انتهای پیام/

تحقیقات ناسا برای پیدا کردن ریشه‌های جهان هستی

برچسب ها: فناوری ، ناسا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار