کدام خواننده ها در دومین روز جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتند؟

دومین روز از جشنواره موسیقی فجر در هفت سالن با اجرای کنسرت‌های مختلف به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین شب از جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه به پایان رسید.

نکته قابل توجه آن اجرای آثار ایرانی به ویژه از شاهین فرهت دبیر جشنواره سی و چهارم موسیقی فجر است.

از غروب پنجشنبه کنسرت ارکستر ساز‌های ملی به رهبری علی اکبر قربانی و مدیریت هنری فرهاد فخر الدینی نخستین اجرای تالار وحدت را به روی صحنه برد. ارکستر ساز‌های ایرانی با خوانندگی وحید تاج و تکنوازی ویولن امین غفاری اجرا شد.

شاهین فرهت دبیر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر و علی ترابی مدیر دفتر موسیقی از مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

قطعه «ابن سینا» ساخته فرهاد فخر الدینی آغازگر کنسرت بود. «لزگینکا» اثر خاچاطوریان، قطعه «موج» با صدای وحید تاج، «بهار من» از سروده‌های منیر طا‌ها و موسیقی علی تجویدی با فاصله‌ای کم در ادامه اجرا شد.سپس تکنوازی نقاره و در ادامه همراهی ارکستر از ساخته‌های توفیق علی اف به اجرا درآمد. «شورآفرین میهن» در ادامه با همراهی حضار اجرا شد. در ادامه قطعات حسی، حماسی و نوستالژی «هورا ستکاتو»، «پرواز زنبور عسل»، «به یاد صیاد»، «دگر چه خواهی» و «خاک مهر آیین» یکی پس از دیگری اجرا شدند.
به این ترتیب اجرای ارکستر ساز‌های ایرانی در تالار وحدت به پایان رسید.

شامگاه پنجشنبه آنسامبل آتلاس از کشور دانمارک در تالار وحدت به روی صحنه رفت و در ابتدای این برنامه ابراز همدردی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با خانواده جان‌باختگان حادثه تروریستی زاهدان اعلام شد.

تمام قطعات این کنسرت برای نخستین بار در ایران اجرا شد که شامل آثار سه آهنگساز ایرانی از سه نسل مختلف نیز بود.

نخستین قطعه‌ای که در این برنامه اجرا شد «تریو بادی چوبی اپوس ۲۴» اثر شاهین فرهت بود که برای اجرای آن سه نوازنده ساز‌های ابوا، فاگوت و فلوت به صحنه آمدند. نکته قابل توجه آنکه شب گذشته نیز اثری از این آهنگساز توسط تریو امئل از کشور اسلوونی اجرا شده بود. قطعه بعدی «کوئینتت بادی، اپوس ۴۳» نام داشت ، ساز‌های هورن و کلارینت نیز به گروه اضافه شد. بخش دوم این قطعه با کلارینت آغاز شد و پس‌ از آن همه ساز‌ها به صدا درآمدند و پس از مدتی به همان ملودی اولیه بازگشتند.

سومین قطعه «افسوس برای کوئینتت» اثر امیر مهیار تفرشی پور بود.

بخش دوم برنامه با « تریو بادی چوبی، شماره ۱» اثر هرمز فرهت آغاز شد. ساز‌های ابوا، کلارینت و فاگوت به اجرای این اثر پرداختند که اشارات زیادی به موسیقی ایرانی در آن وجود داشت. پایان بخش برنامه نیز قطعه‌ای از فرانسیس پولانک بود که توسط همه ۶ نوازنده گروه اجرا شد.

در تالار رودکی ارکستر رهای آرکو به روی صحنه رفت. این ارکستر که یک سال از فعالیت آن می‌گذرد، جمعه شب با کنسرت مایستری علی جعفری پویان به اجرای قطعات مختلفی از آهنگسازان مطرح جهان پرداخت.

اجرای ارکستر زهی آرکو با قطعه‌ای از جرج فردریک هندل آغاز شد. «ساراباند» نخستین قطعه این اجرا بود. در ادامه قطعه دیگری از هندل در چهار بخش به اجرا درآمد که فضای آن متفاوت از اثر قبلی بود. «کنسرت و گروسو اپوس ۶ شماره ۴» در فضایی آرام اجرا شد.

«آداجیو در سل مینور» سومین قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد. در ادامه ملودی اصلی توسط ویولن‌ها به اجرا درآمد.

بخش دوم برنامه با حضور نیمی از نوازندگان بر روی صحنه آغاز شد و آن‌ها به اجرای قطعه‌ای از یوهان سباستین باخ پرداختند. قطعه دوم در این بخش «کنسرت و کریسمس» اثری از آرکانجلو کورلی بود. سپس اجرای کوبنده و محکم ساز‌ها را همراه داشت. آخرین بخش این کنسرت نیز به اجرای اثری از یوهان پاخلبل اختصاص داشت. بخش بعدی اجرا در تالار رودکی به تکنوازی گیتار سیمون آیوازیان و بابک، ولی پور اختصاص داشت.

در ایوان شمس گروه سایه ارغوان با محمد امین اکبر پور به روی صحنه رفت.

در این اجرا محمدامین اکبرپور سرپرست گروه در دو بخش از دو گروه نوازنده و دو خواننده مختلف برای به روی صحنه بردن رپرتوار استفاده کرد. تمامی قطعات بخش اول از ساخته‌های محمد امین اکبرپور بود.

بخش نخست این برنامه با گروه «همنوازان سایه» در دستگاه شور اجرا شد. مقدمه که بر اساس ردیف موسیقی ایرانی ساخته شده بود اولین قطعه‌ای بود که با گروه نوازی اجرا شد. تکنوازی تار در چهارمضراب که آن هم بر اساس ردیف موسیقی ایرانی تصنیف شده بود بعد از مقدمه به اجرا درآمد. «دلم تنگ است» با شعری از «اردلان سرفراز، ه. ا. سایه و مهدی اخوان ثالث» از جمله قطعات کنسرت بود. نی و آواز در گوشه قرچه بر روی شعری از ه. ا. سایه و تار و آواز در گوشه رضوی باز هم بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج ساز و آواز‌هایی بودند که پیش از تصنیف «دلتنگ شد گل» اجرا شدند. صدای گرم علیرضا حاجی طالب هم بر تاثیرگذاری این بخش از اجرا افزود. سنتور و آواز در گوشه حسینی، دلم گرفته، تار و آواز، شب آمد و دلتنگم و ز. آتش دل، دیگر قطعات بخش نخست بود که شعر همگی آن‌ها از هوشنگ ابتهاج بود. رنگ عاشق کش (شهناز کت) بر اساس ردیف موسیقی دستگاهی آخرین بخش از اجرای همنوازان سایه بود.

در بخش دوم، اجرا با حضور نوازندگان «سایه ارغوان» و خوانندگی اشکان کمانگری در دستگاه ماهور به روی صحنه رفت.

این بخش به سرود‌های انقلابی دهه ۶۰ اختصاص داده شده بود که با اجرای «بشارت» ساخته محمدرضا لطفی و با شعر ه. ا. سایه آغاز شد. در ادامه تکنوازی تار محمدامین اکبرپور با بداهه پردازی او در گوشه‌های مختلف ماهور زمینه را برای اجرای عاشقان سرمست باز هم از ساخته‌های محمدرضا لطفی با شعری از مجتبی کاشانی فراهم کرد.

تکنوازی کمانچه قطعه بعدی بخش دوم بود. سرود ایرانی ساخته پرویز مشکاتیان با شعری از جواد آذر، ضربی تار و سنتور (چاووش ۶)، دوضربی عراق (ساخته محمدرضا لطفی با شعری از فرخی یزدی) و تکنوازی کمانچه قطعات بعدی اجرا شده در بخش دوم کنسرت پنجشنبه شب ایوان شمس را تشکیل می‌دادند. سرود آزادی با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر فرخی یزدی،‌ای ایران با آهنگسازی محمدرضا لطفی و شعر جواد آذر و «دلا دیدی» از چاووش ۶ با شعر ه. ا. سایه دیگر قطعات بخش دوم کنسرت گروه محمدامین اکبرپور بود.

قطعه پایانی اجرای پنجشنبه شب در ایوان شمس «سپیده» نام داشت که با آهنگسازی محمدرضا لطفی و با شعر هوشنگ ابتهاج به روی صحنه رفت.

پنجشنبه‌شب ۲۵ بهمن‌ماه برج آزادی میزبان دو کنسرت بود. نخستین اجرا به گروه «اوبد» اختصاص داشت. گروهی که مدتی‌ است اجراهایش در سالن‌های مختلف شهر تهران با استقبال علاقه‌مندان موسیقی جاز مواجه شده بود. در این گروه متفاوت که در زیرگونه‌هایی جز تجربی طبقه‌بندی می‌شود نوازنده گیتار الکتریک سیاوش کریم، نوازنده درامز فرید فرزیان‌پور، نوزانده گیتار باس کیارش رادمهر و نوازنده ساکسیفون و سرپرست گروه حمیدرضا کشورپژوه است.

نخستین قطعه‌ای که «اوبد» برای حاضران اجرا کرد قطعه‌ «خیره» بود.

قطعه‌ی دوم با اجرای اینترویی کانکریت به دست حمیدرضا کشورپژوه روی بدنه‌ ساز ساکسفون و فرید فرزیان‌پور روی درامز آغاز شد. نام این قطعه «معلق» بود و فضای آن تاحدودی ملهم از جز آزاد و موسیقی معاصر.

«بلوک» نام ترک سوم این گروه بود که طی آن تم‌ها و موتیف‌هایی با رگه‌های شرقی بسط و گسترش می‌یافتند و همچنین تنوع ریتم‌ها در این قطعه چشمگیر بود.

«اوبد» اجرای خود را با قطعه‌ جالب توجه «بندر» به پایان برد. قطعه‌ای که با فرمی مدور ابتدا از ضدضرب‌ها و تم‌های جنوب ایران آغاز شد، اما بر خلاف انتظار با مایه‌های اسید جاز و موسیقی تجربی ادامه پیدا کرده و سبب غافلگیری تماشاگران شد.

اما کوارتت آمل به سرپرستی فرزین زاهدی دومین گروهی بود که پنجشنبه‌شب در برج آزادی روی صحنه رفت. کوارتتی که با رپرتوار متنوعی از آثار کلاسیک و رمانتیک خود علاقه‌مندان به موسیقی حاضر در برج آزادی را شگفت‌زده کرد. هرچند غافلگیری اصلی نه در قطعات مربوط به دوره‌های کلاسیک و رمانتیک که در دو قطعه‌ «بیداد همایون» و «چکاد»؛ آثار ماندگار پرویز مشکاتیان بود که این کوارتت برای گیتار کلاسیک تنظیم و اجرا کرد. فرهاد اسلامی‌زاده تنظیم این دو قطعه را به‌عهده داشت.
به‌غیر از دو اثر زنده یاد مشکاتیان، کوارتت آمل ۹ قطعه دیگر هم به اجرا گذاشت که شامل آثاری بودند از استور پیاتزولا، موتزارت، اندرو یورک، گای برگرون، ثورلاکسون، مارک لمبرگ، مانوئل پنلا و پل دزموند که در مورد آخر یعنی قطعه Take five، تنظیم قطعه برای کوارتت گیتار را فرهاد اسلامی‌زاده به‌عهده داشت.

گروه موسیقی «نوبهار» با بداهه نوازی و اجرای اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی پایان بخش اجرا‌های دومین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران بود که توانست با اجرای خوب قطعات ضربی توجه حاضران در سالن را به اجرای خود جلب کنند.

دومین سانس از اجرا‌های شب دوم جشنواره موسیقی در فرهنگسرای نیاوران به گروه موسیقی «نوبهار» اختصاص داشت. این گروه به سرپرستی بهاره فیاضی روی صحنه رفت و به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداخت.

در قسمت اول این اجرا، در ابتدا بهاره فیاضی قطعاتی را در دستگاه سه گاه با سه تار نواخت. در ادامه برنامه قطعاتی را دستگاه شور آواز بیات ترک و افشاری را با ساز تار برای حضار اجرا کرد که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

از نکات قابل توجه در این برنامه تمبک نوازی زیبای گوهرناز مسائلی و همراهی خوب اش با فیاضی بود. او در پاسخ بداهه نوازی‌های تار، ملودی های ضربی هوشمندانه‌ای را انتخاب کرده و توانست توانایی اش را در نواختن ساز‌های ضربی به خوبی نشان دهد. این بخش چهل دقیقه از اجرا را به خود اختصاص داد.

در بخش دوم فیاضی قطعاتی در آواز بیات اصفهان و ابوعطا را با تنظیم جدید به همراه داوود فیاضی خواننده، حسین قاسمی نوازنده نی و مجید علیزاده نوازنده تمبک نواخت. گروه در این اجرا اشعاری از محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و ادیب معاصر را انتخاب کرده و آن‌ها را اجرا کرد. خواننده گروه هم توانست به خوبی از عهده خواندن شعر‌های شفیعی کدکنی که وزن و و لحن خاص خود را دارند، برآید.

در پایان بخش دوم یک تصنیف قدیمی با نام «گو به ساقی» اثر استاد غلامرضا مین باشیان نیز اجرا شد.

در بخش نخست اجرای فرهنگسرای نیاوران گروه‌های موسیقی کلاسیک و سنتی هنرستان موسیقی پسران به روی صحنه رفت. قطعاتی از نوازندگان کلاسیک جهان و آهنگسازان ایرانی در این کنسرت نواخته شد.

در این اجرا که نخستین سانس فرهنگسرای نیاوران بود، نوازندگان در دو گروه سنتی و کلاسیک به اجرای موسیقی پرداختند.

در بخش اول ارکستر ساز‌های زهی هنرآموزان هنرستان موسیقی به رهبری پدرام طاهریان، قطعاتی از آنتونیو ویوالدی، گئورک فیلیپ تلمان، هندل، بلابارتئک و کارل جنکینز را برای حاضرین در سالن اجرا کردند. تعداد نوازندگان این بخش از اجرا، نزدیک به ۱۵ نفر بود. در این بخش از برنامه، معین جلیلیان، مهدی منادی، فراز مجدیانفر، فربد مجدیانفر و عرشیا دژانکار در قطعاتی دوبل کنسرتو ویولا اثر فیلیپ تلمان و کنسرتو برای ۴ ویلن و ارکستر اثر ویوالدی را اجرا و به تکنوازی پرداختند که مورد توجه حاضرین در سالن قرار گرفت.

در بخش دوم کنسرت هنرستان موسیقی پسران تهران، نوازندگان ساز‌های اصیل ایرانی از این هنرستان با حضور بر روی سن توانستند قطعات ماندگار موسیقی ایران در دستگاه چهارگاه همچون هفت ضربی استاد حسین علیزاده را به خوبی اجرا کنند.

ارکستر ساز‌های ایرانی هنرستان موسیقی پسران به سرپرستی نادر سینکی در آغاز اجرای خود ابتدا پیش درآمد چهارگاه را نواختند. اجرای ساز و آواز در گوشه درآمد به خوانندگی عارف چراغیان و اجرای تصنیف خون دل و در ادامه ساز و آواز در گوشه زابل و نواختن چهارمضراب چهارگاه از دیگر برنامه‌های این گروه بود.

این ارکستر در قسمت آخر برنامه خود و پس از ساز و آوازی در گوشه حصار، رجز و مثنوی، قطعاتی هفت ضربی چهارگاه و تصنیف گل افشان را برای حاضرین در سالن اجرا کرد که مورد تشویق قرار گرفت.

سالن سوره که برای اولین بار میزبان جشنواره موسیقی است، دو اجرای دوتار و آواز تربت جام از مهدیس ابراهیمیان و مبین درپور، انوار جام با محمد فاروق دربور و هامون سیستان با حبیب اله قادر اشتکر به روی صحنه برد. این اجرا‌ها از ساعت ۱۹ برگزار شد.

شهاب مظفری در سانس ابتدایی سالن همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفت.

کنسرت شهاب مظفری در برج میلاد برگزار شد. قطعات قسم، عکس قدیمی، دلبریتو کمترش کن، ۳۰ سالگی ،ما باحالیم، تلخ، دلبری ،آی ، وای وای ، تو بخند، میگن که عوض شدی، منو ترکم نکن، دلبر جان و معذرت ، قطعات اجرایی این شب بودند.

گروه سون نیز در آخرین سانس با قطعه ای داد  اجرای خود را آغاز کرد.

پس از این قطعه، نوبت به قطعه «دیره»  با تک نوازی ساکسیفون فرزاد صفوی رسید. در این کنسرت قطعات «ادعا»از آلبوم «دنیای بعد تو»، «نرو»،«دوست دارم»، «دنیای بعد تو»، «حالم خرابه»، « یه راهی پیش روم بزار»، «دیونه»، «برات می‌میرم»، «ستاره» و چند قطعه دیگر اجرا شد.
به این ترتیب دومین شب از جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید.

انتهای پیام/

مهمترین رویدادهای دومین شب جشنواره موسیقی فجر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.