چرا باید مالکیت گوشی‌های دست‌دوم را تغییر دهیم؟

لازم است کسانی که اقدام به خرید گوشی‌های دست‌دوم می‌کنند باید با مراجعه به سامانه‌ی همتا، مالکیت دستگاه را به‌نام خود تغییر دهند تا بتوانند از سیم‌کارت جدید استفاده کنند.

چرا باید مالکیت گوشی‌های دست‌دوم را تغییر دهیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برند‌های گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفاً گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد شده‌اند، در شبکه اپراتوری ایران فعال خواهند شد. در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری)، به تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، ۳۱ روز مهلت استفاده داده و اعلام شد پس از آن دیگر از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

از طرف دیگر، در حالی که گوشی‌هایی که تا پیش از اجرای رجیستری، سیم‌کارتی در آن‌ها قرار گرفته و از آن‌ها استفاده شده باشد، به رجیستری مجدد نیاز ندارند و به‌طور خودکار در شبکه موبایلی ثبت می‌شوند، اما از آنجا که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت، در صورتی که دارنده گوشی یا دستگاه دیگر بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند، باید فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد.

بر این اساس، با توجه به این‌که در این روش برای رجیستری گوشی‌ها، از ترکیب دو شناسه گوشی (IMEI) و سیم‌کارت به‌صورت همزمان، استفاده شده که میزان تخلفات از طریق فنی به صفر برسد، شبکه فقط به زوج معتبر سیم‌کارت و گوشی سرویس می‌دهد؛ بنابراین فرآیند انتقال مالکیت برای کسانی که بخواهند گوشی دست‌دوم بخرند هم صدق می‌کند، زیرا در صورت خرید گوشی دست دوم، خریدار از سیم‌کارت دیگری به غیر از شماره‌ای که دستگاه با آن در سیستم ثبت شده، استفاده خواهد کرد.

اما یکی از راه‌های انجام فرایند انتقال مالکیت، استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار است که پس از آن و با فرستادن رمز همتا (مربوط به سیم‌کارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن و سپس شماره سیم‌کارت فردی که قصد انتقال مالکیت تلفن همراه به وی وجود دارد، انجام می‌شود.

برای تغییر مالکیت گوشی و استفاده از سامانه‌ی همتا، کاربر پس از ورود به این سامانه، جهت انتقال مالکیت دستگاه تحت مالکیت خود، عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت» دستگاه را ارسال می‌کند. سپس سامانه همتا، پیامی برای فرد ارسال و از فرد سؤال می‌کند که «آیا قصد انتقال مالکیت برای دستگاه تحت مالکیت همین شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید را دارید؟» اگر فرد قصد همین کار را داشته باشد، باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال یا شماره‌گیری کند.

در غیر این صورت، یعنی زمانی که کاربر قصد انتقال مالکیت برای دستگاه تحت مالکیت شماره سیم‌کارت دیگری را دارد، پس از دریافت پیام مذکور ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره سیم‌کارت جدید»، سپس شماره سیم‌کارت جدید را ارسال می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های انتقال مالکیت، استفاده از کد دستوری کد دستوری (USSD) یا تلفن گویا (IVR) سامانه همتاست. بدین ترتیب، جهت انتقال مالکیت غیرمستقیم دستگاه تحت مالکیت خود، عدد مربوط به گزینه «تولید کدفعال‌سازی» دستگاه را شماره‌گیری می‌کند. سپس سامانه همتا پیامی برای فرد ارسال و از فرد سؤال می‌کند که «آیا قصد تولید کد فعال‌سازی برای دستگاه تحت مالکیت همین شماره‌ای که با آن تماس گرفته‌اید را دارید؟»

اگر فرد قصد همین کار داشته باشد، باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال کند و در غیراین صورت، یعنی زمانی که قصد تولید کد فعال‌سازی برای دستگاه تحت مالکیت شماره تلفن همراه دیگری را دارد، پس از دریافت پیام مذکور، ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره تلفن همراه جدید»، سپس شماره سیم‌کارت جدید را ارسال کند.

درنهایت با توجه به این‌که پس از فعال‌سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال‌شده، قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت، دارندگان گوشی تلفن همراه درصورت تغییر سیم‌کارت، باید فرآیند انتقال بهره‌بردار را انجام دهند که بتوانند از خدمات شبکه اپراتوری استفاده کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
برچسب ها: موبایل ، رجیستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۲۰:۱۷ ۲۹ دی ۱۴۰۰
من یه گوشی خریدم بدم دوستم چون گوشیش ازدستم افتادشکست الان انتقال مالکیتشودادم اماگوشی هنوزدست منه مشکل اینجاس که پشیمون شدم ومیخوام یه گوشی ارزونتربدم بهش ک مطعنم اونم سیمکارتشونمیده بنام خودم بکنم وبرااون عین گوشی خودشوبخرم الان چیکارکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی یاسر
۰۲:۴۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
من گوشی خود رابه دوستم دادم الان نمیده برام و کارتنشم دستشه ولی به سیمکارت من مالکیت خورده باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی یاسر
۰۲:۴۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
من گوشی خود رابه دوستم دادم الان نمیده برام و کارتنشم دستشه ولی به سیمکارت من مالکیت خورده باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۱۰:۲۱ ۲۱ دی ۱۳۹۸
چیه اخه این کار من گوشیمو‌میخوام بفروشم سیمکارتی ک باهاش فعال شده رو پیدا نمیکنم اصن نمیدونم خط ب نام کی بوده ک بخوام برم بسوزونمو بگیر هروز داستان جدید درست میکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
اينم از گوشي دست دوم
Iran (Islamic Republic of)
محراب
۰۷:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
من یه گوشی دست دوم گرفته بودم،به صاحب سیمکارت قبلی هم دسترسی ندارم،گوشیم غیرفعال شد،هیچ راهی هم برا پیدا کردن صاحب قبلی گوشی نیست،متاسفانه سیستم همتا هم شماره سیمکارت قبلی رو بهت نمیده که بتونی با اون تماس بگیری،واقعا این نوع کار اصلا درست نیست با این وضعیت اقتصادی،لااقل یه راه حلی بگذارید واسه کسایی که همچین مشکلی دارن که کم هم نیستن
United States of America
ایران عزیز
۰۲:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خدا خیرتون بدهه من گوشی داشتم جی ال ایکس ایرانی ساده هر کاری کردم ی سیم دیگه بندازم نشد که نشد به اون ۷۷۷۷ هم زنگ زدم بعد ۲۰ دقیقه حرف زدن اخرش گفت گوشی شما چینیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
هر روز واسه مردم دردسر درست میکنن
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۰۰:۴۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
خوبه