از سوی مفتح صورت گرفت؛

قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در صحن علنی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ کل کشور در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون تلفیق بودجه را قرائت کرد.

قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ در صحن علنیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ کل کشور در جلسه علنی امروز (شنبه ۲۷ بهمن) گزارش نهایی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ کل کشور را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تسلیت حادثه تروریستی خاش اظهار کرد: بیانیه‌ای که مقام معظم رهبری در گام دوم و در آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی بیان کردند، راهکار بسیار روشنی برای این است که بتوانیم در دهه آینده مسیر کار‌های اجرایی در کشور را در آن مبنا سامان دهیم.

وی افزود: امروز وارد مهمترین گام و فرآیند بررسی بودجه شدیم، کمیسیون تلفیق در ۲۹ جلسه و ۱۲۰ ساعت کار گزارش‌ها در کمیسیون‌های تخصصی و پیشنهادات نمایندگان را مورد بررسی قرار داد و نهایتا با اصلاحات احتمالی موفق شدیم که آن را جمع بندی کرده و گزارش آن را در صحن علنی قرائت کنیم.

مفتح تصریح کرد: ما در بررسی لایحه بودجه ابتدا کلیات آن را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به جلسه غیرعلنی صبح و اهم اجزای درآمدی بودجه این گزارش قرائت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ بیان کرد: دولت لایحه بودجه را با عددی بالغ بر هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان به مجلس تقدیم کرد که ۴۰۷ هزار میلایرد تومان به منابع عمومی و هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بودجه به شرکت‌ها اختصاص یافته و ۷۱ هزار میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد اختصاصی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: دولت در انتهای ماده واحده پیش بینی کرده که در صورتی که منابع عمومی نسبت به ارقام پیش بینی شده اضافه‌تر وصول شود تا ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر می‌توانیم به سهم لایحه بودجه اضافه کنیم.

مفتح گفت: از معوقات مالیاتی ۴ هزار میلیارد تومان به سازمان مالیاتی قادر به وصول خواهد بود، همچنین ۵.۶ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی خودرو‌ها قابل تحقق بوده، ۹.۷ هزار میلیارد تومان با تغییر سهم دولت و شهردرای در مالیات به ارزش افزوده قابل اضافه شدن خواهد بود، ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان نیز برای برداشت از صندوق توسعه ملی نیز پیش بینی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ ادامه داد: ۲.۳ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های شرکت‌های دولتی پیش بینی شده و برای مشمولان غیبت سربازی که حدود ۸ سال غیبت داشته‌اند و آن را خریداری کرده‌اند و به صورت اقساطی مبلغ آن را می‌پرداختند اقساط این مسئله یک هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: همچنین تعزیرات دو هزار پرونده معوقه دارد که قابل وصول بوده و ۱.۶ هزار میلیارد تومان به بدهی شرکت‌های ایدرو، ایمیدرو و پتروشیمی به دولت است و در مجموع رقمی معادل ۳۹.۸ هزار میلیارد تومان به درآمد‌های دولتی اضافه می‌شود.

مفتح اضافه کرد: طبق قانون برنامه ما باید در سال ۹۸ از محل درآمد‌های نفتی کشور ۳۴ درصد را برای صندوق توسعه ملی کشور برداشت کنیم و بقیه آن نیز به صورت بودجه جاری مورد مصرف قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ ادامه داد: ما در کمیسیون تلفیق حکمی ارائه داده‌ایم که مابه التفاوت به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی واریز شود و به دلیل شرایط اقتصادی خاص حکم ۳۴ درصد باقی خواهد ماند.

وی افزود: همچنین در بند د تبصره ۴ بودجه اجازه داده شده تا در مواردی که دولت به فاینانس خارجی می‌پردازد ۱۵ درصد سهم دولت از محل صندوق توسعه ملی قابل تأمین باشد که این امر می‌تواند کمک خوبی به مجموعه درآمد‌های کشور داشته باشد.

مفتح اظهار کرد: همچنین در کمیسیون تلفیق مقرر شد ارز‌هایی که از توسعه ملی برداشت می‌شود به قیمت نیمایی تبدیل به ریال شود و ما همچنان درباره محصولات دارویی و کالا‌های ضروری یارانه‌ای و قیمت ترجیحی را تصویب کردیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ بیان کرد: در امر فروش نفت در کمیصسیون تلفیق انعطاف‌هایی پیش بینی شده و مصوب شد که ماهیانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی را به صورت منظم با امکان تسویه صد در صدی ارزی و ریالی با امکان تسویه صد درصدی ریالی در رینگ صادراتی توسعه انرژی هر ماهه عرضه شود بتوانیم در بورس نفت انرژی به این میزان نفت را بفروشیم.

وی بیان کرد: همچنین در مناطق مرزی مقرر شد که امکان فروش حامل‌های انرژی به قیمت کشور همسایه وجود داشته باشد.

مفتح افزود: همچنین به دولت اجازه داده شد تا به مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان از خالص بدهی‌های خود را که تا پایان سال ۹۷ ایجاد شده را به صورت نفت خام با قیمت منطقی تحویل دهد همچنین حکمی درباره بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان از ۴ طریق تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار