شیراز میزبان همایش ملی ادبیات معاصر ایران

آیین گشایش همایش ملی ادبیات معاصر ایران در شیراز برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کورش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در آیین گشایش همایش ملی ادبیات معاصر ایران که ظهر امروز یکشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور نویسندگان، شعرا و صاحبنظران ادبیات برگزار شد به تببین جریان داستان نویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان، اظهار کرد: ستاره‌های نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بر اساس سن امین فقیری در نسل دوم مطرح‌ترین در زمینه ادبیات اقلیمی است، ادامه داد: کتاب «دهکده پر ملال» این نویسنده بزرگ در این ژانر برجسته می‌شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه صدای ادبیات شیراز توسط نسل سوم مطرح شد، افزود: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می‌گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سرآمد ادبیات دفاع مقدس فارس اکبر صحرایی است، اضافه کرد: پدیده‌ای که به بیژن کیا، احمد اکبرپور، حمید اکبرپور، بابک طیبی و مجید کوهکن منجر می‌شود در ادامه این نسل ظهور می‌یابند.

کمالی سروستانی با بیان اینکه در همه داستان‌هایی که در این ۷۰ سال منتشر شده جای خالی داستان‌های شهری که بتواند شیراز را در زمان و مکان درگیر کند، مشهود است، ادامه داد: این سه نسل دل به نسل جدید و معاصر بسته است.

وی با این وجود نسل دوم ادبیات داستانی شیراز را همراه با نیم نگاهی به این شهر دانست و گفت: نسل سوم گویی شیراز را نمی‌شناسند و حتی به اندازه آگاتا کریستی خانه‌ای در شیراز ندارند، زیرا یا آنان دل به شهر نسپرده اند یا شهر به این نویسندگان تعلق ندارد؛ اگرچه شیراز در رمانی روایت نشده و هنوز شیراز در انتظار خلق داستان و رمانی است با این همه شیراز را باید به وصف نشست.

کمالی سروستانی افزود: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده است و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند.

همایش یک روزه ملی ادبیات معاصر ایران دهه ۹۰-۶۰ توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.

انتهای پیام/چ

همایش ملی ادبیات معاصر ایران در شیراز

برچسب ها: دفاع مقدس ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار