کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بیماری‌های پوستی» اینجا بخوانید/ بخش اول

یک متخصص پوست و مو به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بیماری‌های پوستی» اینجا بخوانید/ بخش اولبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بیماری‌های پوستی» را  ناهید نیکخواه متخصص پوست و مو  پاسخ داده است.

سوال: بیش از ۱۰ سال است که لکه‌ای سفید رنگ روی بیضه‌هایم وجود دارد و مو‌های آن قسمت نیز سفید شده است، راه برطرف کردن آن چیست؟

جواب: لکه سفید رنگ پوست عللی مختلف دارد که یکی از آنها بیماری ویتیلیگو یا پیسی است، اما برخی علل دیگر مانند ضایعات پوستی که نتیجه التهاب، تماس با مواد شیمیایی یا برخی بیماری‌های دیگر هستند با توجه به معاینه بالینی و لامپ وود و گاه بیوپسی (نمونه برداری) تشخیص قطعی داده شده و درمان مناسب برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

سوال: مبتلا به اتوپیک دراماتیک هستم، دچار خارش هستم، مدتی تحت درمان بودم، اما جواب نگرفتم و در حال حاضر هر چند روز یکبار مقداری پماد به پشت بدن و قفسه سینه می‌مالم، برای رفع شدن آن چکار کنم؟ همچنین قسمت بالایی پیشانی‌ام چند سالی است کدر شده و پوستش کمی چروک شده است، برای رفع چروک و کدری باید چه کنم؟

جواب: درماتیت اتوپیک بیماری مزمنی است که نیاز به مراقبت همیشگی پوست از نظر شوینده و مرطوب کننده‌های پوستی دارد و در زمان‌های عود بیماری، درمان‌های موضعی و گاه درمان‌های خوراکی و نور درمانی نیاز است؛ تحت نظر متخصص پوست باشید.

سوال: یک سال است انگشتان دستم دچار اگزمای پوستی شده که باعث ترک برداشتن و پوسته شدن انگشتانم شده و حتی به انگشتان کناری نیز سرایت کرده است، چند بار به دکتر مراجعه کردم اما دارو‌ها تاثیرش موقتی و کم بوده، حساسیت بدنم بالاست، باید چه کار کنم؟

جواب: در اگزمای مزمن دست یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از مواجهه با مواد آلرژن مثل شوینده‌ها و نیکل است که گاه برچسب پوستی به شناسایی آنها کمک می‌کند، در ضمن مراقبت از پوست مانند شوینده‌های طبی و استفاده مناسب از مرطوب کننده‌هاست تحت نظر متخصص پوست باشید.

سوال: برخی اوقات‌ پوست صورتم خشک و پوسته پوسته می‌شود، علت آن چیست؟

جواب: خشکی و پوسته ریزی می‌تواند از یک اگزمای ساده پوستی تا مشکلات سیستمیک ناشی شود؛ از مرطوب کننده و شوینده طبی مناسب پوست خشک استفاده کنید و در صورت نتبجه نگرفتن به پزشک مراجعه کنید.

سوال: آیا بیماری پمفیگوس واگیر دارد؟ ترشحات ناشی از این بیماری خطرناک است؟ درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد؟ چه دارو‌هایی برای این بیماری مناسب است؟

جواب: خیر؛ پمفیگوس واگیر ندارد و ترشحاتش خطرناک نیست، بیماری خود ایمن است و حتما نیاز به درمان دارد و بیماری کنترل می‌شود؛ از درمان‌های خوراکی تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده شود و حتما تحت نظر متخصص پوست باشید.

سوال: پوستم اگزما زده است از کرم‌های نرم کننده و مرطوب کننده و روغن زیتون و روغن‌های دیگه استفاده کردم و جواب نگرفتم، برای درمان باید چکار کنم؟

جواب: در موارد فعال بودن بیماری نیاز است  تحت نظر پزشک باشید.

سوال: جای بعضی از زخم‌ها که روی پوست باقی می‌ماند را به چه صورت می‌توان درمان کرد؟

جواب: بسته به نوع لک یا اسکار درمان‌های مختلفی ممکن است داشته باشد یا موضعی یا با لیزر.

سوال: دلیل جوش‌های روی بدن مخصوصا کمر و لکه‌های روی پوست کمر سرشانه‌ها چیست؟

جواب: جوش ممکن است در زمینه هورمون‌ها یا دارو‌ها و یا عللی مثل ارث رخ دهد لک نیاز به معاینه دارد.

سوال: پسر ۷ ساله‌ای دارم کنار لبش روی پوست صورتش یک لک قهوه‌ای رنگ روشن به اندازه یک بند انگشت ظاهر شده است، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: لک قهو‌ه‌ای ممکن است به علت اگزمای قبلی در ناحیه یا التهاب ناشی از صدمات پوستی ایجاد شود بدون معاینه تشخیص ممکن نیست.

سوال: لکه‌های که بر اثر عرق سوز شدن به وجود می‌آید را چگونه بر طرف کنیم؟

جواب: لک ناشی از عرق سوز به تدریج از بین می‌رود و می‌توان از روشن کننده‌ها استفاده کرد، اما گاهی برخی از بیماری‌های پوستی در ناحیه چین‌ها ایجاد می‌شوند و نباید با لک ناشی از عرق سوز اشتباه گرفته شوند.

سوال: برای تیرگی و کبودی زیر چشم باید چه کار کنم؟

جواب: تیرگی زیر چشم دلایل زیادی دارد از جمله فرورفتگی یا گودی زیر چشم، ارث، علل عروقی یا رسوب رنگدانه و غیره که درمان بر اساس علت زمینه‌ای صورت می‌گیرد.

سوال: از بچگی روی لپ‌هایم قرمز می‌شوند و الان موقع اضطراب، فشار، استرس، کم خوابی خیلی شدید می‌شود تا زیر چشم‌هایم تاثیر می‌گذارد، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید علت قرمزی مشخص شود مثلا اگزما یا گشادی عروق سطحی پوست و یا علل دیگر تا درمان مناسب صورت گیرد.

سوال: روی صورتم اگزما دارم، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: تحت نظر پزشک باشید تا بر اساس شدت بیماری درمان صورت گیرد.

سوال: ۴۷ ساله هستم، حدود ۲ سال است لکه سفید رنگی در گردن به وجود آمده است، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید علت لک سفید مشخص شود نیاز به معاینه دارید.

سوال: هر چند روز یک‌بار روی بازوهایم و کناره پاهایم و بین انگشتان پاهایم و روی مچ دستم دچار خارش شدید می‌شوند، تا هیدروکسی زین ۱۰ نخورم آرام نمی‌شوم، گاهی محل خارش قرمز و متورم می‌شود، سابقه کهیر مزمن در پاهام هم داشتم که درمان شده است، منشا و درمان آن چیست؟ آیا ریشه عصبی دارد یا به تغذیه مربوط است؟ در ضمن اگزمای مزمن در دست‌هایم هم دارم که با همان هیدروکسیزین هر سه شب یه بار و پماد کنترل می‌شود.

جواب: اگزمای مزمن در پنجاه درصد موارد علت شناخته شده‌ای ندارد اما در بررسی علل زمینه‌ای آزمایشاتی نیاز است که پزشک متخصص برای شما درخواست می‌کند.

سوال: مدتی است در ناحیه سینه دچار قارچ پوستی شده‌ام چگونه آن را از بین ببرم؟

جواب: تشخیص قارچ پوستی باید توسط پزشک گذاشته شود بیماران به بسیاری از ضایعات پوستی قارچ می‌گویند در حالیکه علت دیگری دارند پس برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۶ دی ۱۴۰۲
السانا
من قارچ پوستي حلقوي كشاله ران دارم ١سال ونيم هستش كه مرتب به پزشك مراجعه ميكنم اما درمان نميشم ?چكاربايد انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۴۳ ۱۹ دی ۱۳۹۹
سلام من هم چند سال درگیر این بیماری اگزما بودم پیش بهترین متخصص های پوست رفتم اما متاسفانه جواب نگرفتم .حالا چندماه هست که از طریق طب سنتی کاملاً درمان شدم .
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۲۷ ۱۹ دی ۱۳۹۹
سلام. من چندسال با این بیماری درگیر بودم‌ .پیش بهترین متخصص های پوست رفتم اما نتیجه نگرفتم.
اما الهی شکر الان چند ماهه که از طریق طب سنتی کاملا این مشکلم برطرف شده.
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۱۴:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
فرزند من 13سال دارد واز همان دو سه سالگی دچار اگزمای پوستی شده بارها به متخصصین پوست مراجعه کردم ولی مشکل اوحل نشده ودر طول درمان او متوجه شدم که هرگاه شربت مترونیدازول را مصرف می کند آثار اگزمای پوستی او بر طرف می شود وبه محض اینکه خوردن شربت را قطع می کند دوباره نقاط مختلف بدن او مثل دستها وران و...آثار اگزما برروی بدن او آشکاروشروع به خارش می نماید آیا ممکن است که ایشان در خون خود دارای عفونت باشد لطفاً راهنمایی بفرمائید
Afghanistan
ف
۰۵:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید خیلی ببخشید
علت اینکه شخصی اصلا عرق نکند در چیست?
من کاملا سالمم و مشکلی ندارم اما بنابر اینکه فقط امسال اصلا عرق نکردم در هیچ نوع گرما
جلدم خیلی خشک شده و روی صورتم تاثیر ناگوار گذاشت
آیا با مرطوب کننده ها میشه حل کرد یا ن کلا مشکل جدیه لطفا زود جواب بدین مرسی
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۲۲:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام به خاطرعفونت شدیدلوزه دکتربرای من قرص مترونیدازول250وشربت مترونیدازول تجویزکرده شربت روزی سه بارقرص شبی یک بارمیخورم بعدازدوروزدرصورت وبدنم خارش کمی شروع شده ویه دفعه توی صورتم وبیشتراطراف لب وبینی لکه های صورتی خیلی کم رنگ مایل به سفید که اطرافش صورتی پرنگ تره ظاهرشده ودربدنم لکه های سفیدکه درلکه های صورت وبدن مونیس لکه هاتویه روزخیلی شده خیلی ناراحتم میخواستم ببینم چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
من اگزما دارم به پزشک مراجعه کن مثل این میمونه من کفش ندارم برو کفش بخر ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
اين كه به همه گفته به پزشك مراجعه كنيد،دقيقا چه سوالى بايد بپرسيم جواب بده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
باسلام
من چهل سالمه سونوگرافی انجام دادم گفتند کلیه چپ ندارم وکلیه راستم هم بزرگتر است ایامشکلی بوجود نمیاد ممنون میشم کمکم کنید.درضمن اولین باربود سونو انجام دادم.
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۸:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
با عرض سلام و خسته نباشی
من یه مرد 38 ساله هستم که از پشت کمرم یه زا‌یده گوشتی به اندازه نخودبزرگ بیرون زده است و هیچ دردی هم ندارد آیا این زایده گوشتی را با لیزر بردارم یا با عمل جراحی (تیغ جراحی)؟ ؛ آیا این کار در آینده مشکلی یا عوارضی ایجاد نمی شود؟ لطفا مرا در این خصوص راهنمایی کنید با تشکر
آخرین اخبار