تقویم بارداری هفته به هفته؛

هفته یازدهم بارداری و اتفاق‌های جالبی که برای مادر و جنین رخ می‌دهد+ تصاویر و توصیه‌ها

هفته یازدهم جنین به اندازه یک عدد انجیر بوده و سرعت رشد او ۲ برابر شده است و مادران به تدریج از دست تهوع و استفراغ راحت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کودک شما در هفته یازدهم بارداری با سرت بیشتری در حال رشد و توسعه است و دیگر شبیه یک کودک زیبا می‌ماند او اکنون مانند یک آکروبات باز کوچک است و با تکان دادن دست و پاهایش در حال چرخش در رحم مادر است.

هفته یازدهم بارداری و اتفاقت جالبی که برای مادر و جنین رخ می‌دهد+ تصاویر و توصیه‌ها

در هفته یازدهم بارداری اتفاقات جالبی برای جنین می‌افتد و رشد اندام‌های او به این شکل است:

سر و گردن: فولیکول‌های مو تشکیل می‌شود، سر جنین متناسب با بدن او شده است.
سینه: نوک پستان جنین قابل مشاهده است.
گوش ها: گوش‌ها قریبا به طور کامل توسعه یافته است.
دهان و بینی: سوراخ‌های بینی باز هستند و جوانه‌های دندان در حال تشکیل هستند.
اندام‌ها: دست و پا‌های جنین در مقابل بدن او قرار دارند و انگشتان دست او از هم جدا و قابل مشاهده و ناخن‌ها در حال شکل گیری هستند و استخوان‌های جنین به تدریج شروع به سخت شدن می‌کنند.

کودک شما اکنون به اندازه یک لیموترش است و حدود ۷ گرم یا کمی بیشتر وزن دارد.

هفته یازدهم بارداری و اتفاق‌های جالبی که برای مادر و جنین رخ می‌دهد+ تصاویر و توصیه‌ها

تغییرات هورمونی در بارداری

در طول بارداری شما تغییرات در هورمون‌های خاصی را تجربه خواهید کرد که عامل علائم حاملگی شما محسوب می‌شوند، بعد از تخمک گذاری، بدن شما شروع به ترشح هورمون گنادوتروپین کوریونی (hCG) - هورمون مورد استفاده برای تشخیص حاملگی در آزمایش می‌کند و این هورمون مسئول تنظیم استروژن و پروژسترون است و باعث تکرر ادرار می‌شود.

هورمون پروژسترون در طول بارداری افزایش می‌یابد و در اوایل بارداری، مسئول افزایش جریان خون رحمی، ایجاد جفت و تحریک رشد و تولید مواد مغذی اندومتری (رحم) را به عهده دارد همچنین نقش مهمی در رشد جنین، جلوگیری از زایمان زودرس و شیردهی و تقویت عضلات دیواره دارد.

در کنار پروژسترون، جفت در حاملگی هورمونی ترشح می‌کند، مانند:

لاکتوژن، مسئول رشد غدد پستان بوده که در شیردهی مهم است، علاوه بر این، این هورمون در افزایش سطح مواد مغذی در خون، رشد و توسعه کودک شما نقش حیاتی دارد.

هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین: این هورمون نه تنها مسئول تعیین مدت زمان بارداری شماست، بلکه در رشد و توسعه کودک شما نیز موثر است.

هورمون حیاتی دیگر در دوران بارداری استروژن است که مسئول رشد و نمو جنین، جفت و غدد شیردهی را به عهده دارد.

به علت افزایش پروژسترون و استروژن، ممکن است بعضی از علائم حاملگی ناخوشایند مانند نوسانات خلقی و بیماری صبحگاهی را تجربه کنید همچنین مادران به دلیل تغییرات هورمونی علائم جسمی مانند درد لگن، مشکلات تعادل و یبوست را به دلیل آرامش عضلات، رباط‌ها و مفاصل مادراحساس کنند.

هفته یازدهم بارداری و اتفاق‌های جالبی که برای مادر و جنین رخ می‌دهد+ تصاویر و توصیه‌ها

آزمایش ژنتیک در هفته یازدهم بارداری

برخی از آزمایش‌های غربالگری حدود هفته ۱۰ بارداری شروع انجام می‌شوند.

از هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ ممکن است یک سونوگرافی برای ارزیابی مقدار مایع پشت گردن کودک و آزمایش غربالگری برای تشخیص سندرم داون، Trisomy ۱۸ و اسپینا بیفیدا نیز انجام می‌شود.

توصیه‌های مهم در دوران بارداری

در طول حاملگی از نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و دارو‌ها بدون مشورت با پزشک اجتناب کنید چرا که مصرف مواد مخدر، الکل و بیشترین آسیب را در سه ماهه اول به جنین می‌زنند.

ورزش در طول حاملگی می‌تواند سلامت مادر و جنین را حفظ کند و یکی از بهترین راهکار‌ها برای حفظ سلامتی شما در دوران بارداری است، هر روز ۳۰ دقیقه تمرین کنید، یوگا، پیاده روی یا شنا می‌توانند مفید باشند.

استفاده از رنگ مو دائمی در طول ۱۲ هفته اول حاملگی توصیه نمی‌شود و می‌توانید از رنگ مو‌های موقت استفاده کنید.

برای تغذیه مناسب خود و کودکتان یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و یک مولتی ویتامین بارداری به تجویز پزشک مصرف کنید.

۲ تا ۳ وعده ماهی در هفته حداگثر استفاده کنید و غذا‌های دریایی که در دوران بارداری می‌توانند مصرف شوند عبارتند از: میگو، کلوچه، گربه ماهی، ماهی قزل آلا، آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهیان آتلانتیک هستند.

منبع: medicalnewstoday

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار