در رزمایش ولایت ۹۷ چه گذشت؛

از تست موشک‌های کروز تا سرنگونی پهپاد دشمن با دوش‌پرتاب/ شلیک از عمق دریا بدون قابلیت شناسایی!

رزمایش سه روزه ولایت ۹۷ نیروی دریایی ارتش در خلیج فارس با دستیابی به اهداف مورد نظر پایان یافت.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه سوم اسفند ماه ۹۷ بود که رزمایش نیروی دریایی ارتش با عنوان ولایت ۹۷ با رمز مقدس یا زهرا (س) و در گستره‌ای به وسعت ۲ میلیون کیلومترمربع از منطقه تنگه هرمز، سواحل مکران و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه شمالی، در شمال اقیانوس هند آغاز شده و روز گذشته ۵ اسفند ماه پایان یافت.
 
(روز اول) تست و آزمایش موشک های کروز/  تاخت آبخاکی تفنگداران دریایی / حضور ناو گروهی از اقیانوس هند
 
خلیج فارس در روز اول از این رزمایش سه روزه، شاهد حضور بیش از یکصد فروند از یگان‌های نیروی دریایی اعم از ناوشکن‌های رزمی، ناو‌های موشک‌انداز، ناو‌های پشتیبانی، زیردریایی‌های سنگین و سبک، هواناوها، هواپیما‌های بال ثابت و بالگرد‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرفرماندهی ناوبالگردبر خارک بود.
 
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی
 
اجرای سناریو‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشور و حفظ خطوط مواصلاتی از دیگر اتفاقات این روز از رزمایش بود.تست و آزمایش سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز دریایی، اژدر و سامانه‌های راکت انداز از روی شناور‌های سطحی، زیر سطحی و یگان‌های پروازی از برنامه های دیگری بود که با موفقیت به پایان رسید. 
 
یکی از نکات جالب توجه این رزمایش، حضور ناوگروهی بود که هم اکنون در ماموریت برون مرزی خود در اقیانوس هند حضور دارد. ناو‌های پشتیبانی بوشهر، لاوان و ناوشکن بایندر به عنوان اعضای تشکیل دهنده ناوگروه شصتم نیروی دریایی ارتش به طور همزمان، بخشی از سناریوی رزمایش ولایت ۹۷ را اجرا کردند.
 
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی

یگان‌های حاضر در این ناوگروه که هم اکنون در اقیانوس هند حضور دارند، ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناور‌های دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار دادند.
 
هدف مورد نظر بخش دیگری از عملیات های روز اول موسوم به تاخت آبخاکی،  عملکرد شناورهای تندرو با نام های آذرخش, شهاب و رعد بود که با بهره گیری از راکت اندازها، شناورهای دشمن را منهدم کردند. رزمایش با حرکت و هلی برن تفنگداران و دفاع ساحلی در روز اول ادامه پیدا کرد.
 
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی
 
امیر دریادار حبیب الله سیاری, معاون هماهنگ کننده ارتش  با حضور در منطقه عمومی رزمایش از لزوم بومی سازی تجهیزات و تقویت توان دفاعی برای حراست از مرزهای آبی و خاکی کشور گفت و بر اشراف کامل بر اقدامات و تهدیدات دشمن در خلیج فارس تاکید کرد.
 
بازیگران پایانی در روز نخست رزمایش ولایت ۹۷, ناو‌های سهند و  فاتح بودند که هر دو به تازگی برای تقویت توان و افزایش گستره عملیاتی به نیروی دریایی ملحق شده اند. این  اولین حضور این دو دستاورد تازه صنعت دفاعی ایران  در عرصه دریایی بود.
 
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی
 
(روز دوم) روز مانور یگان هوادریا/ سرنگونی پهباد دشمن با موشک دوش پرتاب/ نخستین پرتاب موشک سطح به سطح از هواناوها
 
شنبه چهارم اسفند در دومین روز از رزمایش ناوشکن‌های تبرزین و شهید دریابان نقدی اقدام به شلیک موفق موشک کروز قدیر کردند و برنامه های آفندی رزمایش با شلیک موشک قادر توسط سامانه موشکی ساحل به دریا به اهداف مورد نظر ادامه یافت. موشک‌های قادر و قدیر به ترتیب دارای برد‌های ۲۵۰ و ۳۰۰ کیلومتر هستند که از هواگرد‌ها و شناور‌ها هم قابلیت پرتاب دارند.
 
یکی از نکات قابل توجه سرنگونی یک پهباد متعلق به دشمن با موشک دوش پرتاب میثاق توسط یگان پدافندی بود.
 
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی
 
هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد) با استفاده از بمب های هوشمند به مقابله با یورش طراحی شده دشمن پرداختند و هواناو‌های یگان "هوادریا" حمل ونقل سریع نیرو‌ها در میدان نبرد را بر عهده داشتند.
 
این رزمایش شاهد نخستین پرتاب موفقیت آمیز موشک سطح به سطح به سمت اهداف مورد نظر از هواناوهای نیروی دریایی بود.
نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی
 
پس از این موفقیت نوبت هواپیماهای بدون سرنشین و یگان‌های پدافندی نیروی دریایی ارتش بود که با موفقیت اهداف خود در دریا و آسمان را منهدم کنند. 
 
پرتاب اژدر الکتریکی توسط زیردریایی طارق، پرتاب اژدر والفجر توسط زیردریایی غدیر و  پرتاب اژدر مارک ۴۶ توسط بالگرد SH از اتفاقات دیگر روز دوم رزمایش بود.

در ادامه و در راستای پشتیبانی یگان‌های نیروی هوایی ارتش از شناور‌های سطحی نیروی دریایی، یک فروند جنگنده فانتوم نهاجا با شلیک موشک کروز هواپایه نصر توانست هدف مورد نظر را در دریا با موفقیت مورد اصابت قرار دهد.

نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی

 

(روز سوم) روز تهاجم بالگردی به دشمن/ زیردریایی کلاس غدیر نیز خودش را به رزمایش رساند / شلیک از عمق دریا بدون قابلیت شناسایی

در روز پایانی از این رزمایش مقتدرانه بالگرد‌های هوادریا ماموریت هلی برن نیرو در مناطق مختلف رزمایش را انجام دادند.

همچنین بالگرد‌هایی نظیر بالگرد بل ۲۱۲ در یک عملیات تهاجمی به روی مقر‌های تعیین شده دشمن آتش گشودند و اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

نمایش اقتدار نیروی دریایی ارتش با تجهیزات بومی

حضور زیردریایی کلاس غدیر و شلیک موشک کروز توسط آن مهم ترین اتفاق در روز سوم و پایانی رزمایش بود. نکته قابل توجه در این اقدام موفقیت آمیز این بود که برای اولین بار شلیک موشک از عمق دریا بدون شناسایی مکان و موقعیت پرتاب توسط یگان دشمن انجام شد. البته زیردریایی های ایرانی طارق  و فاتح هم این قابلیت را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
درود بر غیرت و شجاعت غیور مردان ارتش و سپاه، دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
واقعا آر پي جي زدن تو جبهه جيگر شير ميخواد
آر پي جي زدن = خطر مرگ
Iran (Islamic Republic of)
حمزه
۲۱:۳۸ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
کاش اقتصاد رو هم یه چنین شخصیتهایی اداره میکردند
Iran (Islamic Republic of)
محمد علي
۲۰:۰۴ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
خدا قوت بر نخبه هاي صنعت دفاعي كشور كه باعث افتخار و سرافرازي ملت ايران شديد
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۴۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
تورو به خدا مواظب باشید هدف بعدی دشمن اختلاف انداختن بین سپاه وارتشه من شک ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
درود به دلاور مردان دو بازوی قدرتمند ایران سپاه وارتش
Singapore
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
آفرین بر شما ارتشیان دلاور و شجاع.
اقیانوس هم به بزرگی شما سر فرود می آورد.
دنیا بداند که مانورهای ارتش ما دیگر برای همیشه اقیانوسی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
درودبردلاوران ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
درود بر ارتشیان غیور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
زدن آر پی جی و موشکای هدایت شونده برای تیرانداز خیلی خطرناکه چون محل آدمو لو میده
آخرین اخبار