دبیر کارگروه مد و لباس:

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مُد ایرانی است

دبیرکارگروه مد و لباس کشور با تأکید بر اینکه «مد ایرانی» از دستاورد‌های انقلاب است، گفت: به دنبال معرفی ایران به عنوان پنجمین مرجع مد در دنیا هستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه مد و لباس کشور را می‌توان یکی از نمود‌های موثر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی عنوان کرد. به دلیل اهمیت نمود و نشانه، نظام جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته سعی کرده است با حساسیت‌های بیشتری به این موضوع بپردازد، این حساسیت باعث شد در حوزه پوشش بانوان کارگروه مد و لباس فعالیت‌های خود را وسعت و عمق بیشتری ببخشد.

آنچنان که حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس کشور مطرح می‌کند، این حساسیت‌ها در کنار همراهی طراحان داخلی باعث شده حوزه پوشاک اجتماع بانوان سامان خوبی پیدا کند و با وجود تنوع و تکثر سلائق به یک وحدت رویه درباره مرز‌های پوشش در بانوان دست یابیم، اما همچنان این حوزه نوپا با مشکلاتی روبرو است، در گفت‌و‌گوی پیش رو حمید قبادی در خصوص روند یکسال گذشته فعالیت کارگروه مد و لباس و چالش‌های این حوزه سخن گفته است که در ادامه خواهید خواند.

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مُد ایرانی است


بیشتر بخوانید: دستاورد‌های انقلاب در حوزه صنعت/ از رشد ۱۴۳ درصدی تولید گاز مایع تا افزایش ۲۵ برابری صادرات پتروشیمی + نمودار


سال گذشته وعده دادید که در سال ۹۷ به بحث برندسازی بیشتر خواهید پرداخت، کمی از فعالیت‌هایتان در این زمینه بفرمایید.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور هویت بخشی و هویت سازی که منجر به برند شدن می‌شود از روش‌هایی بود که پیش گرفتیم، تعداد زیادی از هنرمندان طراح ما که بیش از این کمتر شناخته می‌شدند با سیاست محوری برند سازی راهی برای بهتر معرفی شدن پیدا کردندو با کمک کارگاه‌های آموزشی مسیر برند شدن را طی می‌کنند.

البته تعبیر من از برند، اختصاص و نگاه بومی به آن است. وقتی از واژه برند سخن به میان می‌آید، تصور می‌کنیم که باید یک مجموعه عظیم با چند صد کارگر و نگاه ارباب و رعیتی حاکم باشد، این نگاه کمتر دست یافتنی است، باید برای اصلاح این نگاه به این موضوع توجه داشته باشیم که در دنیا هم نمونه‌های موفق می‌بینیم که چنین شرایطی را نداشته‌اند و شروع اولیه‌شان در اشل‌های کوچک بوده، اما هدفمند دعمل کرده‌اند.

این اتفاق در ایران هم در حال شکل‌گیری است و ما شاهد این هستیم که خانه‌های مد به مرور در قالب برند در کنار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های برند برقراری ارتباط عاطفی با مصرف کنندگان است تا مصرف کنندگان با برقرای این ارتباط نوعی علاقه‌مندی دائمی برای خرید از آن برند را داشته باشند و ما در حال حاضر نسبت به گذشته در این زمینه هم رشد کرده‌ایم.

آماری از تعداد برند‌های ثبت شده در کشور وجود دارد؟

در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس ایرانی نام برند‌های موجود را که با عنوان برند‌های ایرانی ـ اسلامی فعال در کشور معرفی و ظرفیت‌های آن‌ها را به مخاطبان می‌شناساند. در حوزه طراحی بالغ بر ۲۰۰ برند فعال وجود دارد، اما این تعداد لزوما مسیر برند شدن را طی نکرده‌اند و ممکن است در عرصه عرضه بازار وارد نشده‌اند و این مساله محل تامل است.

برای ورود به حوزه طراحی لباس چقدر باید هزینه کرد؟ سال گذشته هزینه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان را مناسب خواندید، با توجه به افزایش ناگهانی قیمت‌ها و رشد قیمت مواد اولیه آیا باز هم می‌توان با سرمایه اندک وارد این حوزه شد؟

با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌هایی که در طول ۹۷ برند‌ها به سمت حرفه‌ای شدن گام برداشتند و کمک کردیم تا طراحان هدفمند فعالیت کنند حتی با سرمایه اندک هم بتوانند با هوشمندی پیش برود.

کماکان عدد و رقم‌های کمی مثل ۲۰ تا ۳۰ میلیون هم می‌تواند زمینه فعالیت در حوزه طراحی لباس را فراهم کند بازهم تاکید می‌کنم در صورتی که این حضور هدفمند و هوشمندانه باشد.

همواره به طراحان توصیه کرده‌ام ارتباط مستقیم با جامعه برقرار کنند چراکه با نگاه مخاطب محور زمینه تولید انبوه فراهم می‌شود.

اگر میانگین نرخ هر طرح را حدود ۲ میلیون تومان برآورد کنیم، طراحی که در مجموع هر فصل ده اثر ارائه کند هر فصل به صورت میانگین ۲۰ میلیون تومان باید هزینه کند؛ طراح تنها مالک مادی طرح خود است، من طراحانی را می‌شناسم که با همین روش در هر دوره طراحی، ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته‌اند؛ بنابراین با یک سرمایه‌گذاری اندک و با نگاه مخاطب محور درآمد خوبی از طراحی لباس حاصل می‌شود.

جشنواره فیلم فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این جشنواره را ویترین فعالیت‌های یک ساله خودتان می‌دانید؟

بله، جشنوراه فیلم فجر و حضور هنرمندان با لباس‌های اجتماع بخشی از ویترین کار ما محسوب می‌شود که در مقایسه با حدود ۵ سال گذشته از وضعیت آن رضایت نسبی دارم.

شاید به نظر برسد شرایط عمومی رضایت بخش نیست، اما اگر نگاه نسبی داشته باشیم و به تصاویری که در چهار تا پنج سال گذشته از جشنواره فیلم فجر منتشر می‌شد دقت کنید ما را به مقصود ما نزدیک ترشده‌ایم.

در سال‌های گذشته نوعی ابهام و سردرگمی برای استفاده از لباس مناسب حضور در اجتماع میان هنرمندان وجود داشت که این مسئله به دلیل در دسترس نبودن لباس مناسب و نبود طرح‌های ایرانی ـ. اسلامی بود.

با همراهی مسئولان ستاد برگزاری جشنواره فجر از سال ۹۳ هنرمندان به استفاده از لباس‌های ایرانی ـ. اسلامی سوق پیدا کردند، می‌توان گفت: اکثر قریب به اتفاق هنرمندان پس از گفتگو‌های انجام شده سعی کردند از همراهی یک طراح لباس در کنار خودشان استفاده کنند تا به ترویج مد و لباس ایرانی ـ. اسلامی کمک کنند این در حالی است که هنرمندان در گذشته مجبور بودند با اطلاعات ناقص و سلیقه شخصی به سراغ لباس اجتماعی بروند، ولی اکنون این شرایط مهیا شده که یک هنرمند با همراهی یک طراح به اشتراکات فرهنگی رسیده و از لباس مناسب اجتماع استفاده کند.

در جشنواره امسال هم بسیاری از هنرمندان از طراحی لباس ایرانی استفاده کردند و این مساله یک پیشرفت در حوزه مد و لباس محسوب می‌شود. البته در میان برخی هنرمندان جوان نوعی نامناسب‌پوشی می‌بینیم که به نظر من قابل حل است، اما شرایط عمومی پوشش هنرمندان به عقیده من قابل قبول است.

انقلاب اسلامی ایران به چهل‌سالگی و بلوغ خود رسیده است، توقع این است که در حوزه مد و لباس به استاندارد‌های پوشش مناسب ایرانی ـ. اسلامی دست یافته باشیم، قبول دارید که هنوز در این زمینه ضعیف هستیم؟

برای توضیح این مساله باید بگویم شکل و سیاق علم مد‌سازی و تولید محتوا دو بخش جداگانه‌ای است. ساختار «مد» به عنوان علم قابل تغییر نیست یعنی ابزار مد‌سازی و ساخت آن در دنیا و علم سازی اینطور نیست که متفاوت باشد، اما محتوا قطعا متفاوت است.

بر همین اساس با قاطعیت می‌گویم ما به دنبال مد‌های غیر ایرانی نیستیم و به شدت پیگیریم که با بهره‌گیری از دانش و فضای مجازی و تکنیک‌سازی و بومی‌سازی محتوای ایرانی را به جامعه ارائه کنیم.

این سیاست کلی در روح قانون و اقدامات ما وجود دارد، اما اینکه تصور کنیم می‌شود که مد‌سازی را در یک استاندارد و شکل ارائه کرد با روح مدسازی در تضاد است.

تنوع، تغییر و گوناگونی ماهیت مد است، اما اینکه این گوناگونی چطور وارد جامعه شود، باید در بستر علم و تکنیک به آن بپردازیم.

من معتقدم مد ایرانی ـ اسلامی محصول حدود ۶ تا ۷ سال اخیر است، حتی قبل از انقلاب مد ایرانی نداشتیم البته ادعا‌های وجود دارد، اما نمی‌توان تولید صنعتی محدوده پیش از انقلاب را در شرایطی که حتی یک صادر کننده و تولید کننده درجه یک نداشته‌ایم با عنوان مد ایرانی معرفی کرد، اما من با قدرت می‌گویم مد ایرانی محصول انقلاب اسلامی و نگاه به مد ایرانی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی بوده است.

برخی معتقدند مد ایرانی از همان ابتدای انقلاب باید شکل می‌گرفت، بله اگر از همان روز‌های اول ما به آن می‌پرداختیم شاید در تولید موفق‌تر و پیشرو‌تر بودیم، اما لزوماً این بدین معنی نیست که به محتوای مد ایرانی دست پیدا می‌کردیم در شش سال گذشته سعی کردیم نگاه فعالان این عرصه را به سمت محتوای ایرانی ـ. اسلامی معطوف کنیم، شاید نتیجه این تلاش‌ها در دهه‌های آینده بروز پیدا کند.

البته در طراحی لباس اجتماع بانوان با شکل و فرم ایرانی موفق‌تر بوده‌ایم و این غیرقابل کتمان است به همین دلیل نگاه تولیدکنندگان و طراحان ما برای پرداختن به لباس اجتماع بانوان به سایر کشور‌ها محدود شده است.

اما در سایر حوزه‌های طراحی (مردان، کودکان و نوجوانان) در ابتدای راه قرار داریم؛ طراحی لباس کودک و نوجوان را با برگزاری دو دوره جشنواره مستقل شروع کردیم و خروجی‌های گزارش شده از این جشنواره‌ها حاکی از موفقیت نسبی و اولیه در آن است. در حوزه لباس مردان هم به سمت تغییرات جدید حرکت کرده‌ایم، اما باید بگویم که یکی از سخت‌ترین قسمت کار در حوزه مد و لباس طراحی لباس مردان است.

آیا به دنبال این هستید که در فرم لباس مردانه تغییر ایجاد کنید؟ چیزی مثل طرح فراموش شده «لباس ملی»؟ آیا نگاهتان به شکل و فرم لباس‌های دوره قاجاریه یا صفویه است؟

نه، نگاه ما این نیست. ما به دنبال این هستیم که هر اتفاقی در مدسازی روی دهد همراه با مقبولیت عمومی باشد. قطعا با شکل و فرم دوره‌های گذشته نخواهد بود.

از ایده‌های موجود در طراحی لباس ملی بگویید؟ آیا در این زمینه کاری انجام شده است؟

کمیسیونی در داخل کارگروه مد و لباس ایجاد شده و در حال بررسی ایده لباس ملی است، البته روندش کند است و ما درخصوص لباس اقوام هم با این مشکل مواجهیم، از آنجایی که لباس ملی می‌تواند ترکیبی از لباس اقوام یا یک پژوهش تاریخی باشد نیاز به تعمق و فرصت بیشتری برای دست‌یابی به یک طرح قابل قبول است. به نظر من رسیدن به این ایده لباس ملی شدنی است، اما در اجرای آن تا امروز ضعف‌هایی داشته‌ایم.

آیا کارگروه مد و لباس با تمرکزی که برروی طراحی لباس بانوان داشته است، می‌خواهد ایران را تبدیل به هاب تولید پوشاک بانوان در منطقه کند؟

سیاست‌های ما بر این ایده دو استوار است که نخست با مد ایرانی ـ. اسلامی میان جوامع اسلامی مطرح شویم و سپس ایران را به عنوان پنجمین مرجع مد در دنیا ایرانی معرفی شویم.

در جریان برگزاری فستیوال مد اسلامی که اخیرا در ترکیه برگزار شد این اتفاق رخ داد، به اذعان حاضران طراحی لباس ایرانی متفاوت از سایر کشور‌ها و طرح‌ها بود بسیاری از منتقدان معتقد بودند تنها ایران لباس مدرن اسلامی ارائه کرده است، البته قبول دارم بیشترین بروز نمود مد ایرانی تا امروز برای لباس زنان بوده است.

چشم انداز شما در سال آینده برای حوزه فعالیت‌تان چیست؟ چه ایده‌ها و برنامه‌هایی قرار است با قوت بیشتر ادامه پیدا کند؟

امسال در حیطه لباس کودکان نوجوانان و مردان با تشکیل کمیسیون‌ها و کارگروه‌های مربوطه فعال‌تر خواهیم شد. اگر شرایط عمومی کشور اجازه دهد حضور در رویداد‌های خارجی را بیشتر دنبال خواهیم کرد تا مجموعه طراحی خودمان را بیشتر به دنیا معرفی کنیم؛ موضوع آموزش و ارتقای کیفیت اجرای مدل لباس مسئله دیگری است که به آن خواهیم پرداخت؛ و از جمله بحث‌هایی که مخاطب باز می‌گردد مربوط به نحوه استفاده از لباس و پوشش است، می‌خواهیم به مردم برای مناسبت‌پوشی کمک کنیم. امسال هم تلاشمان این است که محصولات و برند‌های موفق را بیشتر معرفی کنیم برای رسیدن به این هدف تبلیغات شهری، مجلات و رسانه‌ها همراه خواهند بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.