حفظ ذخیره آبی، از مزایای لایروبی آب بندان‌ها

فرماندار شفت حفظ و افزایش حجم ذخیره آبی را یکی از مزایای لایروبی آب بندان‌ها اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، محمدرضا محسنی، فرماندار شفت در نشست شورای کشاورزی این شهرستان گفت: آب بندان‌ها ذخیره آبی مطمئن و ارزشمندی محسوب می‌شوند.

وی افزود: آن دسته از آب بندان‌هایی که گنجایش ذخیره آبی بیشتری دارند و آبگیری آن‌ها توسط رودخانه‌ها و چشمه‌ها انجام می‌شود، در اولویت لایروبی قرار دارند و دستگاه‌های ذیربط باید در راستای تامین آب کشاورزی گام بردارند.

فرماندار شفت حفظ و افزایش حجم ذخیره آبی را یکی از مزایای لایروبی آب بندان‌ها برشمرد و اظهار داشت: ۶۵ پهنه آب بندان در شهرستان شفت شناسایی شده است.

محسنی با بیان اینکه تجهیز و نوسازی شالیزارها، هزینه‌های تولید برنج را کاهش و میزان بهره وری آن را افزایش می‌دهد، گفت: بتنی شدن انهار کشاورزی سبب صرفه جویی در مصرف آب می‌شود و آموزش کشاورزان و توزیع به موقع کود و بذر‌های اصلاح شده در بین آنان به افزایش میزان تولید در سطح، کمک شایانی خواهد کرد.

وی بر ساماندهی رودخانه‌ها با اولویت دیوارسازی و گابیون بندی نقاط حادثه خیز و در معرض رانش تاکید کرد و خواستار ترمیم همه سردهنه‌های نهر‌های کشاورزی در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه سردهنه نهر‌های خانم جوب، سونگ، نهزم، داکله سرا، صیقلان و چناررودخان شد و افزود: آب منطقه‌ای باید نسبت به مطالبات به حق کشاورزان پاسخگو و نسبت به انجام وظایف ذاتی خود اهتمام داشته باشد.

فرماندار شفت تصریح کرد: بالغ بر ۱۴ هزار هکتار شالیزار در شهرستان شفت وجود دارد که آب کشاورزی حدود ۱۰ هزار هکتار از این میزان توسط آب سد و بیش از ۴ هزار هکتار نیز از آب بندان‌ها تامین می‌شود.

انتهای پیام/ع

ضرورت ترمیم سردهنه نهر‌های کشاورزی شهرستان شفت

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.