وزیر بهداشت مطرح کرد؛

لزوم توسعه بیمه همگانی با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر/ پیگیر اجرای طرح تحول و نظام ارجاع هستم

نمکی گفت: ادامه اجرای طرح تحول و سیستم ارجاع را داریم و یکی از برنامه‌های ما توسعه بیمه همگانی است.

وزیر بهداشتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک وزیر بهداشت با سازمان‌های بین المللی مستقر در ایران با هدف توسعه همکاری‌های سلامت محور که امروز در سالن همایش های وزارت بهداشت برگزار شد،‌ اظهار کرد: تجربه سی ساله من به عنوان فردی که در حوزه بهداشت بوده، حاکی از همکاری صمیمانه من با سازمان‌های بین المللی حوزه سلامت است.

وی افزود: با تدوین برنامه‌های ملی به شاخص‌هایی مهم دست پیدا کرده‌ایم و تقاضای همکاری بیشتر را از طرف دوستان و کارشناسان دارم. ما توانستیم با ارتقای شاخص‌ها در ۲۳ کشور شرق مدیترانه، رتبه اول را کسب کنیم و در مرز افعانستان خانه‌های بهداشت را راه اندازی و بهورز‌هایی از این کشور تربیت کرده‌ایم.

نمکی بیان کرد: پیش از گرفتن رای اعتماد، برنامه‌های سال آینده را تهیه کردم که به نمایندگان مجلس تقدیم شده است؛ به شدت خود را متعهد به اجرای برنامه‌ها می‌دانم و تیمی را مامور اجرای آن کرده‌ام. دستاوردهای حوزه سلامت را به عنوان محور‌هایی موثر برای پیشرفت مانند طرح تحول دنبال می‌کنیم. 

وی افزود: تلاش می‌کنم اقتصاد سلامت را برای منطقی کردن هزینه‌ها بکار گیرم و با توجه به شرایط سختی که دشمنان بیهوده بر ما تحمیل کرده‌اند، حمایت از بیماران صعب العلاج، ماندگاری پزشک در مناطق محروم و کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب را در قالب بسته‌هایی حمایتی، اجرایی کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مقدم بودن بهداشت، توسعه درمان‌های سرپایی بر بستری، خدمات آموزش و پژوهش بهداشت و درمان و خدمات پشتیبانی از جمله برنامه‌های من در آینده است.

نیازمند تغییر در سبک زندگی مردم هستیم

نمکی ادامه داد: ادامه اجرای طرح تحول و سیستم ارجاع را داریم و یکی از برنامه‌های ما توسعه بیمه همگانی است، همچنین یکی از اولویت‌های ما بیماری‌های غیرواگیر مانند قلب، تصادفات و سرطان‌ها است و نیازمند تغییر در سبک زندگی مردم هستیم.

وی با اشاره به اینکه من اولین اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر را در کشور ۲۸ سال پیش راه‌اندازی کرده‌ام، افزود: پیش‌بینی می‌کردم که بعد از مهار بیماری‌های واگیر دچار بیماری‌های غیرواگیر می‌شویم و معتقدم آموزش همگانی بهترین اقدام جهت پیشگیری از این بیماری‌ها است.

لزوم توجه جدی به مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در نظام سلامت

وزیر بهداشت افزود: مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر در نظام سلامت باید مورد توجه جدی‌ قرار بگیرد و موضوع سالمندی یکی از مسائل مهم محسوب می‌شود و من معتقدم که توسعه بیمه همگانی با اولویت گروه‌های آسیب‌پذیر باید یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت باشد و ما به دنبال اجرای سیستم نظام ارجاع، پزشک خانواده و خدمات پرونده الکترونیک سلامت هستیم.

نمکی گفت: تحریم‌های ظالمانه علی‌رغم پایبندی ما به تعهدات بین‌المللی از سوی آمریکا تحمیل می‌شود و ما برای گذر از این مرحله سخت کمیته‌های مخصوصی را در وزارت بهداشت تشکیل داده‌ایم.

حامی ضعیفان در دنیا هستیم

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از وظایف ما در عرصه بین‌المللی دفاع از مظلومان است و حامی ضعیفان در دنیا هستیم؛ ایران بیشترین مبارزه را با تروریست کرده، اما متأسفانه  بیشترین ضربه را از همین گروه خورده است و من از شما می‌خواهم که در این راه به ما کمکی بیشتر کنید.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما حداقل رساندن واردات و تقویت دارو و تولید داخل است که برای اجرای این کار باید انتقال دانش فنی از کشور‌های پیشرفته انجام شود.

تأکید جدی به تولید داروی داخلی و واردات حداقل دارو

نمکی اضافه کرد: تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان و تولید مشترک دارو و تجهیزات پزشکی با سایر کشور‌ها از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود و تأکید جدی به تولید داروی داخلی و واردات حداقل دارم و در همین راستا رئیس سازمان غذا و دارو را مکلف به حمایت از تولید داخل در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کرده‌ام.

وزیر بهداشت ادامه داد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی صدور مجوز‌ها را آسان و به تولیدکننده معادل ارز ایرانی داده می‌شود تا تولید دارو و تجهیزات پزشکی برایش صرف داشته باشد.

وی تصریح کرد: ایران روابط خود را با دنیا و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه‌های سلامت حفظ می‌کند و تمام سازمان‌های بین‌المللی می‌دانند که ایران کشوری نیست که بتواند همکاری‌شان را با ما قطع کند، زیرا ایران تأثیر زیادی در حفظ و ارتقای سلامت کشور‌های منطقه دارد و ما خدمات بزرگی در زمینه بیماری‌های غیرواگیر و کنترل سل‌های مقاوم به درمان و مالاریا و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام داشته‌ایم و سازمان‌های بین‌المللی در حوزه سلامت می‌دانند که ایران یکی از سایت‌های مهم جهانی در حوزه سلامت و کنترل بیماری‌های مختلف است.

ایران باید خود را برای روز‌های سخت در حوزه سلامت  آماده کند

نمکی ادامه داد: مشتاق هستیم روابط درست خودمان را با دنیا ادامه دهیم و برای اینکه روی پای خود بایستیم برنامه‌ریزی برای روز‌های سخت کرده و برای چنین روز‌هایی آمادگی کامل داریم؛ علت اصلی من برای آمدن به وزارت بهداشت این است که ایران برای روز‌های سخت در حوزه سلامت خود را آماده کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از اصول‌های خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم و با دنیا سر جنگ نداریم و بنابر فرمایش رهبر فرزانه انقلاب بیشترین تکیه را در نیرو‌های داخلی داشته و آماده هرگونه فشار از بیرون را داریم.

در ادامه مراسم هلمن نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران تنها کشور منطقه در رسیدن به اهداف بزرگ خود بوده است و حمایت خود را از ایران ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ایران کشوری تأثیرگذار در حوزه سلامت است و ما از تجارب آن استفاده بهینه را می‌بریم.

هلمن تأکید کرد: یکی از کار‌های سازمان بهداشت جهانی تأمین دارو و تجهیزات پزشکی در بخش سلامت است، اما متأسفانه مشکلی که امروزه وجود دارد این است که سیستم‌های مالی برای انتقال پول خود دچار مشکلاتی است و همین مسئله برخی از تأمین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی برای تجارت با ایران احساس ناامنی می‌کنند.

همکاری خوب سازمان‌های بین المللی با وزارت بهداشت در حوزه سلامت

در ادامه مراسم موسوی مدیر کل امور بین المللی محیط زیست و توسعه پایدار گفت: ما با سازمان‌های بین المللی همکاری نزدیکی داریم و وزارت امور خارجه در حال ایجاد تسهیلاتی برای ارتقای همکاری بین ایران و سازمان ملل متحد است و ما در حال تبیین UNDAF هستیم.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت جزء اولین سازمان داخلی است که با سازما‌ن‌های بین المللی در حوزه بهداشت و درمان در ارتباط است و تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه از سوی دشمنان اعمال شده است و سازمان‌های بین المللی باید به مردم ایران در زمینه غذا و دارو کمک کنند.

ناعادلانه بودن اهداف تحریم‌ها در ایران

در ادامه مراسم پارکس نماینده صندوق کودکان سازمان بین المللی در جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز زمانی مناسب است تا شیوه‌ها و راهکار‌های خود را با وزارت بهداشت مطرح کنیم، معتقدم که تحریم‌ها دارای اهداف ناعادلانه‌ای هستند و هدف از برگزاری این چنین جلسات، کاهش تحریم‌ها با توجه به اینکه ایران جزئی از اعضای سازمان بین المللی محسوب می‌شود و مشروعیت این کمک‌ها را دارد.

تأثیرگذاری ایران در منطقه در زمینه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

در ادامه مراسم هاملمن نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران به عنوان عضو آسیای اقیانوسیه می‌تواند در خصوص بیماری‌های مشترک بین دام و انسان‌ها کمک کند و دسترسی مهاجرین به خدمات سلامت یکی از اقدامات مهم محسوب می‌شود، زیرا مهاجرین می‌توانند باعث پیشرفت کشور شوند.

وی ادامه داد: سلامت روان، تغذیه، ایمنی جاده‌ای، پیشگیری از ایدز و وضعیت‌های اضطراری از جمله برنامه‌های همکاری بین سازمان جهانی وزارت بهداشت است و وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی در زمینه بازیابی سلامت اقدامات خوبی را انجام داده و در کشور‌های مختلف خدمات دارو را تحت عنوان ION انجام داده است.

بیلگرامی نماینده موقت برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفت: استفاده مناسب از حشره‌کش‌ها در کشاورزی، حمایت از امنیت غذایی، بیماری گیاهان، کمک به دانشگاه‌ها در زمینه کاهش مرگ و میر، تنظیم نقشه راه اس تی تی، و ارائه کمک‌های لازم در مهار ایدز از جمله اقدامات سازمان بین المللی در حوزه سلامت محسوب می‌شود.

وی افزود: کمک‌های خوبی به وسیله برنامه توسعه سازمان ملل متحد به ایران انجام شده و ایران در رسیدن به اهداف ۲۰۳۰ در حوزه سلامت اقدامات خوبی را انجام داده است.

بیلگرامی بیان کرد: تدوین مکانیسم‌های لازم برای گردشگری سلامت، تسهیل ارائه خدمات دارویی در کشور‌های عضو و دسترسی به دارو با همکاری سازمان جهانی بهداشت از جمله دیگر اقدامات سازمان بین المللی در حوزه سلامت است.

اقدامات اثربخش ایران در پیشگیری از بیماری ایذر تا سال ۲۰۲۰

در ادامه مراسم درودی مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز گفت: یکی از برنامه‌های ما پایان دادن ایذر تا سال ۲۰۳۰ است و من امیدواریم تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد بیماران ایدزی بهبود یابند.

وی یادآوری کرد: تدوین برنامه همکاری، ارائه خدمات مالی، کمک به ایران و مبتلایان به HIV از جمله اقدامات سازمان‌های بین المللی در حوزه سلامت در ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار