در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سیاره‌ی تیز پای آسمان امشب به حداکثر فاصله شرقى با خورشید مى رسد

صفاران گفت: عطارد که به سیاره تیز پای آسمان مشهور است امشب به بیشترین فاصله زاویه‌ای خود با خورشید می‌رسد.

سیاره‌ی تیز پای آسمان امشب به حداکثر فاصله شرقى با خورشید مى رسدمحمد جواد صفاران کارشناس و مسئول خانه نجوم مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیاره عطارد اظهار کرد: عطارد سیاره‌ی تیز پای آسمان نامیده می‌شود چرا که در بهترین حالت تنها در ۳ ساعت به طور پیوسته قابل رصد است؛ در واقع شعاع مداری کم این سیاره و نزدیکی این جرم به خورشید سبب می‌شود تا رصد آن در بازه‌های کوتاه مدت محدود شود.

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه سیاره عطارد در ۲ حالت صبحگاهی و شامگاهی دیده می‌شود گفت:  هنگامی که این سیاره از دید ناظر زمینی در شرق خورشید قرار می‌گیرد حالت صبحگاهی نامیده می‌شود و قبل از طلوع خورشید قادر به دیدن آن‌ خواهید بود و هنگامی که در غرب خورشید است  سیاره شامگاهی نام می‌گیرد و ساعاتی قبل از غروب خورشید در آسمان باقی می‌ماند.

بیشترین فاصله زاویه‌ای سیاره و خورشید متعلق به عطارد است

وی با بیان اینکه به زاویه‌ای که ناظر با سیاره و خورشید می‌سازد کشیدگی می‌گویند اظهار کرد: این موضوع تنها برای سیارات درونی تعریف می‌شود؛ هنگامی که فاصله‌ی سیاره از افق طلوع یا غروب خورشید زیاد باشد برای مدت بیشتری قابل مشاهده خواهد بود؛ هنگامی فاصله ناظر از سیاره بیشتر می‌شود که فاصله‌ی زاویه‌ای بیشتری از خورشید داشته باشد.

صفاران درباره کشیدگی بیان کرد: کشیدگی نشان دهنده فاصله زاویه‌ای سیاره و خورشید در آسمان است؛ به فاصله عطارد که مقدار بیشینه‌ای دارد  بیشترین کشیدگی می‌گویند و طولانی ترین دوری عطارد ۲۸ درجه و بیشترین دوری زهره ۴۷ درجه است.

این کارشناس نجوم یادآوری کرد: سیاره تیزپاى تیر، ساعت ٠٤:٣٠ بامداد چهارشنبه هشتم اسفند به حداکثر کشیدگى شرقى مى رسد؛  فاصله این سیاره دراین  زمان چیزی حدود ١٨.١ درجه از خورشید است. سیاره عطارد این روز‌ها شامگاهى است پس درافق غرب بعد از غروب خورشید بصورت ستاره اى کم سو نزدیک به افق مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار