پروسه انتخاب سرمربی با ریسک از دست دادن جام جهانی ۲۰۲۲

شنیده می‌شود پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران تا شهریور ماه سال آینده به طول می‌انجامد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان این روزها اخبار ضد و نقیضی درباره انتخاب جانشین کارلوس کی روش از سوی فدراسیون فوتبال ایران به گوش می رسد و به تازگی هم برخی رسانه های ایرانی و خارجی که پیش از این وینچنتزو مونتلا ایتالیایی و لوران بلان فرانسوی را به عنوان جدی ترین گزینه های فدراسیون نام برده بودند، بحث حضور آنها را در تیم ملی منتفی اعلام کردند.

این درحالی است که فدراسیون فوتبال این روزها انتخاب سرمربی تیم ملی را در سکوت کامل پیش می برد و تاکنون مهدی تاج و همکارانش حتی یک بار هم نامی از گزینه های جانشینی کی روش نبرده اند.

رئیس فدراسیون فوتبال در آخرین اظهاراتش درباره بحث انتخاب جانشین کی روش گفت: انتخاب سرمربی تیم ملی پروسه خوبی را طی می کند و به زودی سرمربی جدید این تیم انتخاب و معرفی می شود.

با وجود این اظهارات تاج در روزهای اخیر اخباری مبنی بر انتخاب سرمربی موقت برای تیم ملی در ۲ فیفا دی پیش رو و انتخاب سرمربی قطعی تیم ملی در شهریور ۹۸ به گوش می رسد.

پروسه انتخاب سر مربی با ریسک از دست دادن جام جهانی 2022

با در نظر گرفتن این احتمال که اگر جانشین کی روش از شهریور سال آینده کار خود را در تیم ملی آغاز کند باید تا حدی نسبت به وضعیت یوزها(لقب تیم ملی فوتبال ایران) در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار نگرانی کرد.

مرحله اول مقدماتی جام جهانی قطر در روزهای ۶ و ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹(۱۶ و ۲۱ خرداد ۹۸) و با برگزاری بازی رفت و برگشت بین تیم های ۳۳ تا ۴۷ رنکینگ آسیا که در حال حاضر به ترتیب تیم های سنگاپور، مالزی، کامبوج، ماکائو، لائوس، بوتان، مغولستان، گوام، بنگلادش، برونئی، تیمور شرقی، پاکستان، سریلانکا و جزایر مارینا شمالی هستند برگزار می شود. هفت تیم برنده در این مرحله همراه با تیم سی و دوم رنکینگ آسیا که در حال حاضر نپال است، به عنوان تیم های حاضر در سید پنج مرحله دوم جام جهانی، در این دور به میدان می روند.

مرحله دوم رقابت های انتخابی بیست و دومین دوره جام جهانی در قاره کهن در هشت گروه پنج تیمی برگزار می شود و ترتیب قرعه کشی هم به این صورت است که هشت تیم اول رنکینگ قاره سرگروه هستند.

ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، قطر، امارات، عربستان و چین هشت تیم سرگروه در‌ این مرحله هستند و شاید قرار‌گرفتن قطر(میزبان جام جهانی ۲۰۲۲) در این گروه بندی عجیب باشد اما باید این نکته را در نظر گرفت با توجه به اینکه هشت تیم اول و چهار‌تیم برتر دوم این گروه های هشت‌گانه به صورت مستقیم راهی جام ملت های آسیا در سال ۲۰۲۳ می شوند، قطر هم برای کسب سهمیه جام ملتها در دور دوم مقدماتی جام جهانی شرکت می کند و در صورت صعود به مرحله سوم از حضور در این مرحله معاف می شود تا پنجمین‌تیم دوم برتر‌ این گروه ها جای قطر در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بازی کند. البته در صورت صعود قطر به مرحله سوم‌انتخابی جام جهانی قطری ها به صورت مستقیم‌ راهی جام ملت ها می شوند و تیمی که جانشین قطر در این مرحله انتخابی جام جهانی شده است باید برای حضور در جام ملت های آسیا سایر رقابت های انتخابی را تجربه کند.

پروسه انتخاب سر مربی با ریسک از دست دادن جام جهانی 2022

در زیر نحوه سید بندی مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا را با توجه به رنکینگ‌فعلی آسیا می بینید.

سید اول: ایران، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، قطر، امارات، عربستان و چین

سید دوم: عراق، سوریه، لبنان، ازبکستان، عمان، قرقیزستان، اردن و ویتنام

سید سوم: فلسطین- هند- بحرین- تایلند- تاجیکستان- کره شمالی- فیلیپین- چین تایپه

سید چهارم: ترکمنستان- میانمار- هنگ کنگ- یمن- افغانستان- مالدیو- کویت- اندونزی

سید پنجم: نپال و هفت تیم صعود کرده از مرحله اول مقدماتی جام جهانی

مرحله دوم مقدماتی جام جهانی از ۵ سپتامبر(۱۴ شهریور) آغاز می شود و این مرحله ۹ ژوئن ۲۰۲۰(۲۰ خرداد ۹۹) به اتمام می رسد.

حال به بحث انتخاب سرمربی تیم ملی در شهریور ۹۸ باز می گردیم. جاییکه مقدماتی جام جهانی درست از همان زمان آغاز می شود و عقلانی نیست که مسئولان فدراسیون فوتبال کار انتخاب جانشین کی روش را تا آن زمان به تاخیر اندازند و درست همزمان با آغاز مقدماتی جام جهانی یک سرمربی هرچند سرشناس اروپایی را روی نیمکت تیم ملی بنشانند.

پروسه انتخاب سر مربی با ریسک از دست دادن جام جهانی 2022

بهتر است مهدی تاج و همکارانش به سرعت وارد عمل شده و در نهایت تا اوایل بهار ۹۸ کار انتخاب سرمربی جدید تیم ملی را به اتمام برسانند تا این مربی فرصت داشته باشد تیمش را پیش از شروع مقدماتی جام جهانی در دیدارهای دوستانه ارزیابی کند.

فوتبال ایران هیچگاه نباید از یاد ببرد که تیم ملی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان درست در همین مرحله دوم انتخابی در تهران از اردن یک بر صفر شکست خورد و اگر در دیدار برگشت نمی توانست این تیم را در امان شکست بدهد، در آن مرحله حذف می شد و شاگردان برانکو ایوانکوویچ حتی به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی آلمان‌هم نمی رسیدند. مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا مثال دیگری است که نشان می دهد به هیچ وجه حق جدی نگرفتن مرحله دوم جام جهانی حتی با وجود قرار گرفتن‌تیم ملی در صدر رنکینگ آسیا را نداریم چراکه در آن سال شاگردان علی پروین تنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به سوریه موفق شدند به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی برسند.

تیم ملی کشورمان مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۰ را هم با شکست مقابل چین در همان مرحله اول به اتمام رساند و از صعود به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ایتالیا بازماند.

باید در نظر گرفت اگر تیم ملی در همان مرحله دوم انتخابی جام جهانی با عراق همگروه شود انتخاب دیر موقع سرمربی چه تبعانی می تواند برای تیم ملی داشته باشد. عراق، همان تیمی است که ایران در بازی های رسمی خود در زمان کارلوس کی روش یک بار هم نتوانست این تیم را شکست دهد.


بیشتر بخوانید

سرمربی ایتالیایی پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران را رد کرد

رد پای ۲ فرد غیر مسئول در انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

پیشنهاد اغوا کننده ایران به مونتلا +مبلغ قرارداد


انتهای پیام/

چالش مقدماتی جام جهانی و تیم بدون سرمربی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
با سلام ما دوبار با کارلوس کیروش رفتیم جام جهانی موقع حذف مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت ها هم شروع به انتقاد کردیم کیروش یک میلیون دلار پول مفت گرفت آقای جواد خیابانی و همکارشون و اهالی ورزش هم تاختن که که دوبار پشت سر هم جام جهانی رفتن با کارلوس کیروش دستاورد نیست کیروش کاری نکرده و با یه مربی وطنی و ایرانی هم ما می تونیم بریم جام جهانی تا اینجا حرفی نیست خوب بروید یه مربی ایرانی بذارید بهش حداقل دو دوره فرصت برای کسب قهرمانی جام ملت ها دو دوره فرصت برای مقدماتی جهانی که حداقل این که تیم ملی رو بتونه به جام جهانی ببره .......... مربی تاپ و درجه یک خارجی که امثال مورینیو زیدان حداقل 10 برابر کیروش پول میگیره ما تو یک میلیون دلار کیروش مونده بودیم دیگه چرا دست دست میکنیم یه مربی ایرانی با قرار داد ریالی بذاریم نه ارزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
تو این ماه باید مربی تعیین بشه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۵:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۷
چی بگم ، کی روش را گذاشتن بر الان کسب نیست استاداسدب بشه سرمربی با نعیم سعدواوی و بگوویچ
آخرین اخبار