وزیر آموزش و پرورش:

نیمکت‌های تنگ باید جایش را به سالن‌های بزرگ دهد/ بخش پرورشی و تربیتی حذف نمی‌شود/ مدرسه داری امروز ما دشمن تربیت شده است

بطحائی با اشاره به تربیت به‌عنوان ماموریت اصلی آموزش، گفت: فرایند تعلیم و تربیت باید در مسیری باشد که به صفات خداوندی ارتباط یابند.

نیمکت‌های تنگ باید جایش را به سالن‌های بزرگ دهد/ بخش پرورشی و تربیتی حذف نمی‌شود/ مدرسه داری امروز ما دشمن تربیت شده استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش گرامیداشت هفته تربیت اسلامی، روز امور تربیتی و روز میلاد حضرت فاطمه (س) که عصر امروز در کانون پرورشی، فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی که کشور در معرض کار‌های دشمنان ناجوانمرد است، با ابتکاری که به‌خرج داده شده است، مراسم به طور تلفیقی برگزار شد تا صرفه جویی صورت گیرد.

وی ادامه داد: سیاست جدید آموزش و پرورش در دولت دوازدهم توجه به امور تربیتی است.

فرایند تعلیم و تربیت باید در مسیر ارتباط با صفات خداوند باشد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ماموریت اصلی آموزش و پرورش ما تربیت است، گفت: وقتی اسم تربیت می‌آید یعنی برنامه‌هایی که بچه‌های ما را به تعالیم خداوندی متصف کند،‌ از این رو فرایند تعلیم و تربیت باید در مسیری باشد که به صفات خداوندی ارتباط پیدا کند.

بطحایی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین باید خروجی‌های آموزش و پرورش افراد صبور و متعهدی باشند که محبت کردن را یاد بگیرند و پس از فارغ التحصیلی این ویژگی را داشته باشند.

وی افزود: باید آموزش و پرورشی داشته باشیم که منتج به تربیتی با ویژگی مذکور باشد در غیر این صورت آموزش و پرورش موفق نیست، اگر دانش‌آموز فقط بیست گرفته باشد، اما منتج به تربیت نشده باشد، دلمان را به عبث خوش کرده‌ و عمرمان را به عنوان مربی به بطالت گذرانده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه افراد آموزش و پرورش باید به سمت تربیت دانش آموزان گام بردارند و همه ما باید مربی باشیم، اما متاسفانه بین مسیر یاد شده و فعلی شکاف وجود دارد.

مسیر آموزش و پرورش با خطا مواجه است

بطحایی گفت: مسیری که در آموزش و پرورش طی می‌کنیم با خطا مواجه است و باید به تدریج تصحیح شود و در مسیر اصلی قرار گیرد، بخش عمده  انرژی آموزش و پرورش صرف مفاهیم شناختی است، از این رو بچه‌ها نمراتی خوب می‌گیرند و شاخص‌های کارآمدی نظام آموزش و پرورش خیلی خوب است، اما اثرگذاری که ناظر بر کیفیت نیرو‌های خروجی آموزش و پرورش است، متاسفانه نقص دارد و مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش ماست.

وی افزود: همه آن‌هایی که مدال بر گردن آن‌ها می‌اندازیم برای ما قابل احترام هستند، اما یادمان نرود این مدال معلوم نیست ناظر بر تربیت باشد، اگر کسی مهربانی کرد، صادقانه برخورد کرد، مدال بر گردنش نمی‌اندازیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر بنا بر حذف کتاب کمک درسی داریم به دلیل آن است که دشمن تربیت هستند، اگر می‌گوییم نقش کنکور کمرنگ شود، چون اکنون تبدیل به دشمن شده است.

بطحایی بیان کرد: مدرسه داری امروز ما دشمن تربیت شده است و این‌ها حرف‌های بنده نیست و خود مربیان می‌دانند.

امور تربیتی به فعالیت‌های کم فایده مشغول است

وی افزود: شهید رجایی در سال ۵۹ به این دلیل امور تربیتی را تاسیس کرد که خط نگهدار دشمن تربیت باشد، اما امروز متاسفانه در حوزه علوم تربیتی خطا رسوخ پیدا کرده است و امور تربیتی مشغول فعالیت‌های کم فایده شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مربی تربیتی باید نقش راهبر در مدرسه داشته باشد، اظهار کرد: چنانچه مربی خطا دید بلافاصله پرچم قرمزش را بلند کند، البته تغییر مسیر باید تدریجی باشد و اگر فشار نا به جا بیاوریم به نتیجه نمی‌رسیم.

کار تربیت در مدرسه از عهده یک نفر بر نمی‌آید

بطحایی بیان کرد: باید مربی تربیتی را از حیث کمی و کیفی دائما گسترش دهیم چراکه کار تربیت در مدرسه از عهده یک نفر بر نمی‌آید و همه اجزای مدرسه باید مربی تربیتی باشد؛ مربی فیزیک باید اصلاح شود که کارش فقط فیزیک درس دادن و حفظ مسائل فیزیک نیست، آن‌ها باید به تدریج مانند مربی تربیتی در تربیت نقش موثر داشته باشند.

وی از تلاش بر کاهش نقش و سهم کنکور خبر داد و گفت: باید رقابت‌های فردی جای خودش را به مهارت جمعی دهد و بچه‌ها اگر شکست می‌خورند با هم باشند که طعم شکست را با هم بچشند و اگر پیروز شدند، این موفقیت برای گروه باشد، باهم انجام دادن کار‌ها هدف تربیتی ماست و حتی باید مسابقات فرهنگی و پرورشی هم حتی به سمت کار‌های گروهی پیش رود.

آزمون‌های زائد باید حذف شود

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کار‌های تحولی از دوره ابتدایی آغاز کردیم، ادامه داد: تکالیف قبلی باید به تکالیف مهارت محور تبدیل شود و آزمون‌های زائد باید حذف شود، دایه‌هایی که خودشان را مهربان‌تر از مادر می‌دانند و اجازه فرآیند‌های تربیتی نمی‌دهند.

بطحایی ادامه داد: برنامه ویژه مدرسه را آغاز کردیم و به سختی پیش می‌رود، اما از آن دست بر نمی‌داریم و بخشی از برنامه درسی حتما باید  در اختیار مدرسه باشد و برای آن محتوا تهیه کنند.

بخش پرورشی باید به حدی وسیع باشد که شامل همه افراد مدرسه باشد

وی افزود: آموزش و پرورش به این سمت نمی‌رود که بخش پرورشی و تربیتی حذف شود، این حوزه نه تنها نباید کوچک شود بلکه باید به حدی وسیع باشد که شامل همه افراد در مدرسه باشد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در جلسه‌ای پیشنهاد دادم از ۲۴ ساعت آموزشی، ۱۲ ساعت به هنر و فعالیت‌های پرورشی اختصاص یابد.

وی گفت: بچه‌های امروز نیاز دارند تا در برابر سختی تحملی بیشتر داشته باشند و آن را در اردوها، مسابقات گروهی و مدرسه تمرین کنند.

بطحایی اظهار کرد: شکل مدارس باید عوض شود و نیمکت‌های تنگ باید جایش را به سالن‌ها و اردوگاه‌های بزرگ دهد.

وی افزود: اگر در دولت سیاست بر این است که حضور بانوان پررنگ شود این موضوع در آموزش و پرورش واجب‌تر است و می‌توانیم مسیر را با سرعت بیشتری پیش رویم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: به سمتی می‌رویم که تعلیم تماما تربیت شود، آموزش باید منتج به پرورش شود و در غیر این صورت ماموریت آموزش و پرورش انجام نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۷
حجم کتاب ها رو کم کنید
دو سرانه و کمک سرانه دانش آموز از هزار به 100هزار تومان افزایش بدین ولو این هزار تومان هم 6 ساله خبری ازشون نیست
آخرین اخبار