پمپئو: آمریکا مشکلی برای بازنگری توافق دفاع متقابل با فیلیپین ندارد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور گفت در صورت درخواست طرف فیلیپینی، آمریکا مشکلی با بازبینی پیمان دفاع دو طرفه ندارد.

پمپئو: آمریکا مشکلی برای بازنگری توافق دفاع متقابل با فیلیپین نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور در گفتگو با وئنا برنال، خبرنگار شبکه «چنل نیوز آسیا» گفت در صورت درخواست طرف فیلیپینی، آمریکا مشکلی با بازبینی پیمان دفاع دو طرفه ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوال خبرنگاری که درباره اینکه وزارت دفاع فیلیپین خواهان بازبینی در پیمان دفاع متقابل شده است، گفت: «ما همواره این توافقات را زیر نظر داریم تا اطیمنان حاصل کنیم در دوران معاصر نیز مفهوم خود را داشته باشند.»

وی افزود: «برخی از این توافقات ممکن است مشمول زمان شده باشند، باید به آن‌ها نگاهی کرد. با این حال من باوردارم که توافقی که داریم بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل کنیم این توافق درست است و عنصر مهم‌تر و با اهمیت‌تر در روابط ما تعهدی است که دو کشور دارند، درک و روابط نه در مساله امنیت بلکه روابط اقتصادی بین دو کشور و همه شهروندان فیلیپینی است که در آمریکا زندگی و کار می‌کنند. از این رو اگر کسانی هستند که فکر می‌کنند باید توافق دفاعی دو جانبه را بازنگری کنیم، ما حرفی نداریم.»

پیش از این وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه به فیلیپین اطمینان داده بود که اگر در دریای جنوبی چین مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا از آن حمایت می‌کند.

پمپئو پس از دیدار با مقامات کره شمالی در هانوی اعلام کرد اگر فیلیپین مورد تجاوز قرار بگیرد آمریکا به پیمان دفاعی ۱۹۵۱ که به امضا‌ی دو کشور رسیده است پایبند خواهد بود.

پمپئو، چین را تهدیدی برای ثبات فیلیپین خواند و در یک نشست مطبوعاتی در مانیل مدعی شد: «ساخت و ساز جزایر از سوی پکن و فعالیت‌های نظامی آن در دریای جنوبی چین استقلال، امنیت و اقتصاد فیلیپین و آمریکا را تهدید می‌کند. هر حمله‌ای به نیروها، بالگرد‌ها یا کشتی‌های فیلیپین در دریای جنوبی چین باعث تحریک تعهدات دفاعی مشترک ما می‌شود».

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن اعلام کرد کشور‌های حاشیه دریای جنوبی چین برای حفظ صلح و ثبات منطقه در تلاش هستند.

شایان ذکر است، فیلیپین، چین، ویتنام، تایوان، برونئی و مالزی ادعای مالکیت راه‌های آبی دریای جنوبی چین را دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار