استاندار خراسان رضوی:

طرح همیاران آب در خراسان رضوی از سال آینده اجرا می‌شود

استاندار خراسان رضوی گفت: «طرح همیاران آب» برای هماهنگی اقدامات در حوزه مدیریت آب و خاک در خراسان رضوی طراحی شده است و از سال آینده در استان اجرا می‌شود.

طرح همیاران آب در خراسان رضوی از سال آینده اجرا می‌شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی ظهر امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه خراسان رضوی گفت: درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی باید به همین حوزه باز گردد و می‌بایست به سمتی حرکت کرد که بر اساس هزینه و فایده اقدام به کشت و زرع و کشاورزی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: می‌بایست فعالیت‌های همه بخش‌های مسئول و ذینفع چه در بخش نگهدارندگان و چه در عرصه مصرف‌کنندگان آب، با هدف تنظیم و مدیریت منابع و مصارف آب با یکدیگر هماهنگ شود و «مدیریت و بازچرخانی آب، توسعه تصفیه خانه‌ها و کاهش مصارف آب» محور‌های اصلی مورد توجه در اجرای طرح همیاران آب هستند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه تدوین نقشه کشاورزی و کشت محصولات در خراسان رضوی امری ضروری است، گفت: در این نقشه باید محصولات شایسته کشت در هر شهرستان و منطقه مشخص و تعریف شود، زیرا نمی‌توان بر اساس جبر کشاورزی اقدام به کشت و زرع نمود بلکه باید با لحاظ کردن موضوع آب به عنوان ثروت بین نسلی، نقشه کشت استان تهیه گردد.

رزم حسینی افزود: مقوله آب مجازی افزون بر ۷۰ سال پیش در جهان مورد توجه و اجرا قرار گرفته، اما هنوز در ایران در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.

وی همچنین تصریح کرد: وجود صدهزار حلقه چاه غیرمجاز آب در سطح کشور اتفاقی تلخ در حوزه کشاورزی است و این مشکل باید با برنامه ریزی موثر مدیریت و برطرف شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: امروز حتی کشور‌های پرآب نیز به توسعه کشت گلخانه‌ای روی آورده اند، اما در ایران که کشوری خشک محسوب می‌شود کشت و زرع به صورت غرقابی صورت می‌گیرد و برنامه مشخص و هدفمندی در این زمینه وجود ندارد.

رزم حسینی افزود: اجرای طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی هم از سال ۱۳۸۴ در سطح کشور آغاز شد، اما در این زمینه به صورت موفق عمل نشده و این در حالی است که خرده مالکی از مهمترین موانع در مسیر توفیق برنامه‌های کشاورزی و همچنین مانعی برای افزایش بازده در این بخش می‌باشد.

انتهای پیام//ف. ص


لزوم توجه همه جانبه مسئولان در مدیریت و بازچرخانی آب

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.